Työhaastattelun tulos
Täällä usein valitetaan, kun työhakemuksiin ei tule vastauksia.
Itse hain paikkaan, jonne oli tuli tullut 115 hakemusta. Minut ja kolme muuta kutsuttiin haastatteluun. Jatkohaastatteluun pääsi kaksi, joista minä toinen. Päätös tehtiin torstaina ja siitä luvattiin ilmoittaa.
Mitään ei ole kuulunut. Toki tyhmempikin tajuaa, ettei tullut valituksi, kun ei ole ilmoitettu, mutta jotenkin oletin, että olisi tullut vaikka tekstari tai sähköpostiviesti, että nyt päätös on tehty ja se toinen valittiin. Jäi vähän omituinen kuva. Vai onko tällainen yleistä nykyisin?
Ja minulla kyllä on työpaikka olemassa, olisin halunnut vaihtaa.
Kommentit (18)
Voi olla, että toiselle on ilmottu, että hän saa paikan. Syystä tai toisesta hän on voinut pyytää miettimisaikaa esim. haluaa käydä työsoppariluonnoksen rauhassa läpi ja ilmoittaa alkuviikosta ottaako paikan vastaan. Sinulle ilmoitetaan vasta siinä vaiheessa, kun on sataprosenttisen varma, että saavat sen toisen. Pitävät sinua vielä varalla, jos toinen kieltäytyykin. Tai sitten eivät saaneet vielä tällä viikolla päätettyä. Kurjaa joka tapauksessa laittaa odottamaan ja pähkäilemään.
Luultavasti päätöstä ei olekaan tehty, koska ei ole ehditty tai päätös on vaikea ja vaikean päätöksen tekeminen on tylsää. Kokemukseni mukaan noissa voi mennä paljon kauemmin kuin alunperin luvattiin. Minun tapauksissani myöhässä ilmoitettuna olen sekä saanut paikan, että tullut kakkoseksi. Odota rauhassa.
Eräs julkisen puolen organisaatio lupasi ilmoitaa työhaastattelun jatkosta kaksi viikkoa sitten. Mitään ei ole kuulunut. Jäi kyllä aika hämmentävä vaikutelma tästä rekrytoinnista. Toki arvaan, etten ole jatkossa, mutta kuinka vaikeaa on ilmoittaa vaikka sähköpostilla?
Oletteko muut soittaneet / meilanneet haastattelun jälkeen rekrytoijalle, mikäli vastausta ei ole kuulunut?
No, minäpä sain sähköpostin, jossa oli näkyvillä kaikkien hakeneiden sähköpostit. Löytyi tuttujakin. Se jos joku on todella mautonta.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 16:22"]No, minäpä sain sähköpostin, jossa oli näkyvillä kaikkien hakeneiden sähköpostit. Löytyi tuttujakin. Se jos joku on todella mautonta.
[/quote]
Aika ammattitaidotonta rekrytointia. Kehtaatko laittaa vinkkiä firmasta, jotta tietää olla hakematta?
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 16:22"]
No, minäpä sain sähköpostin, jossa oli näkyvillä kaikkien hakeneiden sähköpostit. Löytyi tuttujakin. Se jos joku on todella mautonta.
[/quote]
Haha, mulle kävi kerran samalla tavalla. Todella huono kuva tuli yrityksestä jo työhaastattelun perusteella. Sähköposti hakijalistoineen vei viimeisenkin uskottavuuden. Terveisiä vaan Pieksämäelle eräälle betonielementtitehtaalle :D Nykyään naurattaa koko juttu, kun edes vaivauduin hakemaan.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 16:34"]Valtion pikkuvirasto...
[/quote]
Pitänee toivoa, että Suomen valtio opettaa työntekijöilleen sähköpostin lähettämisen piilokopiona. Varmaan tarvitsee tuohonkin miljardin lisäbudjetin, jotta onnistuisi.
Tässä tapauksessa kerrottiin, että työt pitäisi aloittaa 1.12. Kysyivät sekä ekassa että tokassa haastattelussa irtisanomisaikaani, joka on 1kk. Eli käytännössä minun olisi pitänyt irtisanoa itseni eilen, jotta olisin voinut aloittaa heillä 1.12.
Se, mikä minun mielestäni oli myös erikoista, että tokassa haastattelussa oli läsnä tj, pari muuta johtotyyppiä sekä kaksi mahdollista tulevaa kollegaani. Minulta oli jo kysytty palkkatoivomus ekassa haastattelussa ja se kysyttiin uudelleen tokassa haastattelussa. Eli jos minut palkataan, kollegat tietävät palkkani. Yleensähän toisten palkkoja ei tiedetä.
- ap
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 16:52"]Tässä tapauksessa kerrottiin, että työt pitäisi aloittaa 1.12. Kysyivät sekä ekassa että tokassa haastattelussa irtisanomisaikaani, joka on 1kk. Eli käytännössä minun olisi pitänyt irtisanoa itseni eilen, jotta olisin voinut aloittaa heillä 1.12.
Se, mikä minun mielestäni oli myös erikoista, että tokassa haastattelussa oli läsnä tj, pari muuta johtotyyppiä sekä kaksi mahdollista tulevaa kollegaani. Minulta oli jo kysytty palkkatoivomus ekassa haastattelussa ja se kysyttiin uudelleen tokassa haastattelussa. Eli jos minut palkataan, kollegat tietävät palkkani. Yleensähän toisten palkkoja ei tiedetä.
- ap
[/quote]
Julkiselle puolelleko olit hakemassa? Taannoin eräs valtion virasto harrasti sitä, että haastattelivat paikkaan kymmentä (!) hakijaa. Haastattelussa olivat läsnä yksikön johtaja, tiimin vetäjä, HR:n edustaja ja haastateltava. Käytettiin siis 40 henkilötyötuntia pelkästään haastatteluun, joka eteni tarkalleen valmiin lomakkeen pohjalta.
Lopulta valinnan tuloksena yllättäen palkattiin henkilö, joka oli toiminut kyseisessä virastossa määräaikaisena. Hyvä esimerkki julkisen puolen varojen tuhlaamisesta. Olisiko riittänyt vaikka vain kolme haastateltavaa? Tai vaikka tämän määräaikaisen vakinaistaminen?
Jep, hain itse taannoin erääseen kunnan liikelaitokseen asiantuntijatehtäviin. 78 hakijan joukosta minun lisäkseni kolme haastateltiin. Haastattelun päätteeksi kertoivat tekevänsä päätöksen viikon sisällä ja ilmoittavansa kaikille haastatelluille siitä. Pari viikkoa odottelin ja mitään ei kuulunut, toki arvasin ettei nyt tärpännyt. Neljä viikkoa haastattelusta soitin ihan piruuttani ja kysyin, onko päätös tehty. Olihan se ja vähän nolona kertoivat, etten nyt tullut valituksi. Meni maku siitä puljusta.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 16:22"]
[/quote]
Jos kyseessäoli julkinen virka, kaikki hakemukset ovat julkista tietoa. Kannattaa siis tarkkaan miettiä, millaisia hakemuksia tekee ja mitä laittaa liitteeksi. Ihan kuka tahansa voi mennä lukemaan ne. Onpa joskus ollut lehdessä uutinen jonkun viran hakijoista, jossa on ensin mainittu hakijoiden nimet ja lopuksi " NN ja MM eivät ole halunneet nimeään julkisuuteen". Sähköpostit eivät ole julkisia.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:03"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 16:52"]Tässä tapauksessa kerrottiin, että työt pitäisi aloittaa 1.12. Kysyivät sekä ekassa että tokassa haastattelussa irtisanomisaikaani, joka on 1kk. Eli käytännössä minun olisi pitänyt irtisanoa itseni eilen, jotta olisin voinut aloittaa heillä 1.12. Se, mikä minun mielestäni oli myös erikoista, että tokassa haastattelussa oli läsnä tj, pari muuta johtotyyppiä sekä kaksi mahdollista tulevaa kollegaani. Minulta oli jo kysytty palkkatoivomus ekassa haastattelussa ja se kysyttiin uudelleen tokassa haastattelussa. Eli jos minut palkataan, kollegat tietävät palkkani. Yleensähän toisten palkkoja ei tiedetä. - ap [/quote] Julkiselle puolelleko olit hakemassa? Taannoin eräs valtion virasto harrasti sitä, että haastattelivat paikkaan kymmentä (!) hakijaa. Haastattelussa olivat läsnä yksikön johtaja, tiimin vetäjä, HR:n edustaja ja haastateltava. Käytettiin siis 40 henkilötyötuntia pelkästään haastatteluun, joka eteni tarkalleen valmiin lomakkeen pohjalta. Lopulta valinnan tuloksena yllättäen palkattiin henkilö, joka oli toiminut kyseisessä virastossa määräaikaisena. Hyvä esimerkki julkisen puolen varojen tuhlaamisesta. Olisiko riittänyt vaikka vain kolme haastateltavaa? Tai vaikka tämän määräaikaisen vakinaistaminen?
[/quote]
Tämä oli kyllä ihan yksityinen yritys, jossa 45 työntekijää + 4 hengen johtoryhmä. Ekan haastattelun piti yksi johtoryhmän jäsen, toisessa mukana siis kolme johtoryhmästä + 2 työntekijää.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:18"]Jep, hain itse taannoin erääseen kunnan liikelaitokseen asiantuntijatehtäviin. 78 hakijan joukosta minun lisäkseni kolme haastateltiin. Haastattelun päätteeksi kertoivat tekevänsä päätöksen viikon sisällä ja ilmoittavansa kaikille haastatelluille siitä. Pari viikkoa odottelin ja mitään ei kuulunut, toki arvasin ettei nyt tärpännyt. Neljä viikkoa haastattelusta soitin ihan piruuttani ja kysyin, onko päätös tehty. Olihan se ja vähän nolona kertoivat, etten nyt tullut valituksi. Meni maku siitä puljusta.
[/quote]
Kuvastaa julkista puolta ja sen tehottomuutta parhaimmillaan. Yksinkertaisiakaan sovittuja asioita ei saada hoidettua. Kuinka monta minuuttia menee soittoon tai sähköpostin lähettämiseen haastatelluille?
Viime aikojen uutisoinnista voidaan päätellä, että julkisten puolen rekrytointikäytännöt kuvastavat ammattitaidottomuutta ja aseman väärinkäyttöä.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:24"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:03"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 16:52"]Tässä tapauksessa kerrottiin, että työt pitäisi aloittaa 1.12. Kysyivät sekä ekassa että tokassa haastattelussa irtisanomisaikaani, joka on 1kk. Eli käytännössä minun olisi pitänyt irtisanoa itseni eilen, jotta olisin voinut aloittaa heillä 1.12. Se, mikä minun mielestäni oli myös erikoista, että tokassa haastattelussa oli läsnä tj, pari muuta johtotyyppiä sekä kaksi mahdollista tulevaa kollegaani. Minulta oli jo kysytty palkkatoivomus ekassa haastattelussa ja se kysyttiin uudelleen tokassa haastattelussa. Eli jos minut palkataan, kollegat tietävät palkkani. Yleensähän toisten palkkoja ei tiedetä. - ap [/quote] Julkiselle puolelleko olit hakemassa? Taannoin eräs valtion virasto harrasti sitä, että haastattelivat paikkaan kymmentä (!) hakijaa. Haastattelussa olivat läsnä yksikön johtaja, tiimin vetäjä, HR:n edustaja ja haastateltava. Käytettiin siis 40 henkilötyötuntia pelkästään haastatteluun, joka eteni tarkalleen valmiin lomakkeen pohjalta. Lopulta valinnan tuloksena yllättäen palkattiin henkilö, joka oli toiminut kyseisessä virastossa määräaikaisena. Hyvä esimerkki julkisen puolen varojen tuhlaamisesta. Olisiko riittänyt vaikka vain kolme haastateltavaa? Tai vaikka tämän määräaikaisen vakinaistaminen?
[/quote]
Tämä oli kyllä ihan yksityinen yritys, jossa 45 työntekijää + 4 hengen johtoryhmä. Ekan haastattelun piti yksi johtoryhmän jäsen, toisessa mukana siis kolme johtoryhmästä + 2 työntekijää.
[/quote]
Voi olla hyväkin, ettet päässyt tuonne, mikäli rekrytointikin on hoidettu näin.
Rekrytoijat, miksette vastaa haastattelussa käyneille ilmoittamassanne ajassa?
On yleistä. Joskus syynä on se, että olet tavallaan varasijalla siihen asti että valitun allekirjoitus saadaan työsopimukseen, sitten tulee mailit tai puhelin soitot. Yleensä syynä on se, että ei vaan jakseta ilmoitella mitään. Suomessa on niin pienet piirit ja vähä kilpailua työntekijöistä että se on ihan sama miten työnhakijoita kohtelee, ja HR puoli yleensäkin on hoidettu ihan päin persettä ja jätetty jonkun kikattaja-muijan vastuulle.