Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SAK on hoitanut vain miesten palkat kuntoon

Vierailija
01.11.2014 |

Suomen Ammattiliitojen Keskusjärjestöön (SAK) kuuluvista naisista yli puolella on alle 2 000 euron tulot, järjestö kertoo.
SAK:laisista miehistä näin on vain 16 prosentilla. Tiedot selviävät SAK:n tuoreesta tasa-arvoraportista.
Yli 3000 euron kuukausipalkkaan yltää SAK:laisista naisista vain kuusi prosenttia, kun miehistä heitä on 34 prosenttia.
SAK:n tasa-arvovastaava Tapio Bergholm sanoo tiedotteessa, että naiset tekevät miehiä useammin osa-aikatyötä, jossa palkka jää pienemmäksi. Miehet taas tekevät enemmän yötöitä. Lisäksi miehet ottavat ylityökorvaukset useammin rahana, naiset vapaana.
Tasa-arvoraportti on osa myöhemmin julkaistavaa työolobarometria, jota varten haastateltiin 1 203 SAK:laista työntekijää viime keväänä.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä asia on niin että olen ihan itse hoitanut palkkani ja etuni, eikä siinä ole liiton kätyreillä mitään osaa eikä arpaa. Viimeisen kahden vuoden aikana liksa noussut 30%, ja se on tullut ihan sillä, että viitsinyt venyä ja painaa duunia kun muita ei huvita. Lisäksi kun on kasvanut pienyrittäjäkodissa niin ymmärtää keskimääräistä duunaria paremmin mistä ja miten fyffe tulee taloon.

Duunarin paras ase "riistäjälahtaria" vastaan on hankkia sellaista osaamista mistä kannattaa maksaa. Ei se työnantaja ole tyhmä, kyllä hyvä pidetään talossa ettei se mene naapuriin tai pistä omaa puljua pystyyn.

Vierailija
2/17 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 12:01"]kyllä asia on niin että olen ihan itse hoitanut palkkani ja etuni, eikä siinä ole liiton kätyreillä mitään osaa eikä arpaa. Viimeisen kahden vuoden aikana liksa noussut 30%, ja se on tullut ihan sillä, että viitsinyt venyä ja painaa duunia kun muita ei huvita. Lisäksi kun on kasvanut pienyrittäjäkodissa niin ymmärtää keskimääräistä duunaria paremmin mistä ja miten fyffe tulee taloon.

Duunarin paras ase "riistäjälahtaria" vastaan on hankkia sellaista osaamista mistä kannattaa maksaa. Ei se työnantaja ole tyhmä, kyllä hyvä pidetään talossa ettei se mene naapuriin tai pistä omaa puljua pystyyn.
[/quote]

Tuo on pätenyt tähän asti. Olen naisvaltaisella alalla, jolle ei nyt pariin vuoteen ole palkattu ketään uusia. Meilläkin oli todella loistotyyppi harjoittelijana, jatkoa ei ole tarjota kuin freelancerinä. Olisi palkattu, mutta palkata ei saa, vaan kaikki yritetään ajaa tekemään töitä freenä tai toiminimellä, työnantaja ei halua ketään palkkalistoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 12:01"]kyllä asia on niin että olen ihan itse hoitanut palkkani ja etuni, eikä siinä ole liiton kätyreillä mitään osaa eikä arpaa. Viimeisen kahden vuoden aikana liksa noussut 30%, ja se on tullut ihan sillä, että viitsinyt venyä ja painaa duunia kun muita ei huvita. Lisäksi kun on kasvanut pienyrittäjäkodissa niin ymmärtää keskimääräistä duunaria paremmin mistä ja miten fyffe tulee taloon.

[/quote]

Tuo on pätenyt tähän asti. Olen naisvaltaisella alalla, jolle ei nyt pariin vuoteen ole palkattu ketään uusia. Meilläkin oli todella loistotyyppi harjoittelijana, jatkoa ei ole tarjota kuin freelancerinä. Olisi palkattu, mutta palkata ei saa, vaan kaikki yritetään ajaa tekemään töitä freenä tai toiminimellä, työnantaja ei halua ketään palkkalistoille.
[/quote]

Ja alan ammattiliitto nostanut kädet pystyyn. Ei tee mitään, pari viikkoa sitten liiton edustaja vain totesi, että tämä on tilanne ja neuvoi toiminimen perustamisessa.

Vierailija
4/17 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus, kokemus. Niistä se palkka muodotuu, ei sukupuolielimistä. Lopettakaa femakot se moneen kertaan vääräksi todetun väittämän viljely palkkauksesta.

Vierailija
5/17 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen euro on euro. Femakkojen mielestä sen pitäsi olla kaksi? Rusinoita nypitään pullasta.

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/naisen+euro+tasan+sama+kuin+miehella/201310556789

Vierailija
6/17 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 12:01"]

kyllä asia on niin että olen ihan itse hoitanut palkkani ja etuni, eikä siinä ole liiton kätyreillä mitään osaa eikä arpaa. Viimeisen kahden vuoden aikana liksa noussut 30%, ja se on tullut ihan sillä, että viitsinyt venyä ja painaa duunia kun muita ei huvita. Lisäksi kun on kasvanut pienyrittäjäkodissa niin ymmärtää keskimääräistä duunaria paremmin mistä ja miten fyffe tulee taloon.

[/quote]

Ei ne hyvät pääse enää naapuriin niin helposti. Jolloin pitää ottaa sen mitä saa.

Vierailija
7/17 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja liittoon kuuluvat kustansi tämänkin tasa-arvoselonteon. Paljonko sen tekijöille maksettiin palkkaa ? = )

Vierailija
8/17 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se asia, mikä tyypllisesti "unohtuu" näistä palkkavertailuista, on työtuntien määrä. Naiset ovat enemmän osa-aikaisissa töissä ja muutoinkin miehet tekevät pidempää päivää, joten on luonnollista, että saavat enemmän palkkaa. Kun puhutaan asiaa, kannattaisi kertoa aina koko totuus, eikä johdattaa ihmisiä tarkoituksellisesti harhaan. Hyvä, että nyt sentään mainittiin asia. 

PS. Palkan tulisi aina määräytyä yksilötasolla.

Vierailija
9/17 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä saadaan jotenkin kuulostamaan vapaaehtoiselta se, että naiset tekevät osa-aikaista ja ottavat ylityöt vapaana. Kyllä se meillä ainakin on pakollista, ja siihen pitäisi saada joku tolkku. Ärsyttää, kun puoliso voi tehdä vähän enemmän ylityötä jos on joku iso rahareikä tiedossa, kun minulla sellaiseen ei ole mahdollisuutta.

Vierailija
10/17 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakaa ruikuttujat alaa. Ei se palkka ole sukupuolesta riippuvainen asia, vaan työtehtävästä.

Vierailija
11/17 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiton jästit tekee meillä aspatyötä edelleen Tes palkalla. Monet muut taas on päässyt eteenpäin. Minäkin, tuplapalkkaa saan ja joustavat, mulle sopivat työajat. Änkyrät änkyröi ja kadehtii.

Vierailija
12/17 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ois ahtaajan hommat?

Vierailija
13/17 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erotkaa noista typeristä liitoista, jotka tekevät vain hallaa jäsenilleen.

Vierailija
14/17 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 09:05"]Vaihtakaa ruikuttujat alaa. Ei se palkka ole sukupuolesta riippuvainen asia, vaan työtehtävästä.
[/quote]
Joo, koko ajan olen vaihtamassa. Tässä työllisyystilanteessa se ei vaan tapahdu käden käänteessä.

Ja vaikka minä alalta lähden, jonkun pitää silti edelleen ne minunkin työni tehdä. Tilanne ei tule muuttumaan ihan heti paremmaksi. 2

Vierailija
15/17 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin - ei muutu paremmaksi. Paljonko olet valmis maksamaan enemmän kaupan kassalla ostoksista? Kotta neiti saisi tuplaliksan.

Vierailija
16/17 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en maksa liikaa, tilaan netistä

Vierailija
17/17 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitot on niin turhia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi