Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelet pörssiyhtiön korkeasta p/e luvusta?

Vierailija
17.09.2021 |

Sehän voi tatkoittaa joko korkeaa tulosparannusodotusta tai yliarvostusta. Eli onko sillä merkitystä kun tulkinta voi olla joko tai. Miten itse suhtaudut yhtiön korkeaan p/e lukuun?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein mitään. Jos olisin sitä tuijottanut niin olisi jäänyt moni hyvä poiminta tekemättä. Ennemmin mietin onko menestymisen edellytyksiä noin muuten, kannattavuuden, velkaantumisen, kysynnän, jne. suhteen.

Vierailija
2/7 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein mitään. Jos olisin sitä tuijottanut niin olisi jäänyt moni hyvä poiminta tekemättä. Ennemmin mietin onko menestymisen edellytyksiä noin muuten, kannattavuuden, velkaantumisen, kysynnän, jne. suhteen.

Samoilla linjoila. Katson usein enemmän p/b lukua. Jos on alle 1 niin hyvä. Jos kyse aineellisesti mitattavasta omaisuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos löydän laatuosakkeen, jolla on hyvä osingonmaksuhistoria matalalla p/e, niin on oston paikka. Mietin itsekin miten suhtautua korkeisiin p/e lukuihin, kun en ole niiden yhtiöiden kartoittamisessa kovin taitava. Pieni epäilys on, että jos sellaisia ostaa, niin joutuu seuraamaan tiiviimmin niiden kurssikehitystä, mutta voittoakin voi tulla kivasti.

Unohdan sijoitukseni helposti pitkäksi aikaa. En ole hyödyntänyt 1000 euron verotonta myyntirajaa enkä venkslannut voittojen ja tappioiden kanssa verotuksessa. Pääsen hyödyntämään hankintamenoolettamaa, jos myyn jotain. Minua ei juurikaan kiinnosta, jos omistusteni kurssit laskevat välillä 20-30%. Nousuja on paljon isompana!

Minulla on arvoosuustili. En ole vieläkään päätynyt avaamaan osakesäästötiliä. Kannattaisiko olla molemmat?

Vierailija
4/7 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Ostelen osakkeita täysin fiilispohjalta ja ilman mitään ymmärrystä.

Vierailija
5/7 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vain arvoyhtiöitä esim Fortum, joilla kohtuullinen PE-luku.

Vierailija
6/7 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos löydän laatuosakkeen, jolla on hyvä osingonmaksuhistoria matalalla p/e, niin on oston paikka. Mietin itsekin miten suhtautua korkeisiin p/e lukuihin, kun en ole niiden yhtiöiden kartoittamisessa kovin taitava. Pieni epäilys on, että jos sellaisia ostaa, niin joutuu seuraamaan tiiviimmin niiden kurssikehitystä, mutta voittoakin voi tulla kivasti.

Unohdan sijoitukseni helposti pitkäksi aikaa. En ole hyödyntänyt 1000 euron verotonta myyntirajaa enkä venkslannut voittojen ja tappioiden kanssa verotuksessa. Pääsen hyödyntämään hankintamenoolettamaa, jos myyn jotain. Minua ei juurikaan kiinnosta, jos omistusteni kurssit laskevat välillä 20-30%. Nousuja on paljon isompana!

Minulla on arvoosuustili. En ole vieläkään päätynyt avaamaan osakesäästötiliä. Kannattaisiko olla molemmat?

Mulla on molemmat. Kotimaiset osinkoa hyvin maksavat yhtiöt ostan Osakesäästötiliin, ulkomailla pääkonttoria pitävät arvo-osuustiliin (verotusedun vuoksi).

Vierailija
7/7 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kunhan ei ole PA-luku. Se on aina huono merkki.