Korkeakouluissa pakollinen terveydenhoitomaksu
https://www.talouselama.fi/uutiset/uusi-pakollinen-maksu-on-hoitamatta-…
Miksei korkeakoulussa opiskeleva saa päättää itse, mitä terveyspalveluja käyttää? Tai jos päättääkin, maksaa kuitenkin ennalta päätetyn maksun.
Eikö korkeakouluille varattuja terveyspalveluja voi avata kaikille?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajani sponssaa huippuluokan terveyspalvelut hammashoitoa myöten.
Mutta kun satun olemaan huvikseni ilta-opiskelija AMK:ssa, niin on pakko maksaa asiasta jota en ole koskaan käyttänyt ollessani "oikea' päiväopiskelija ja vielä vähemmän tulen käyttämään nykyolosuhteissa. Ei se, etteikö olisi varaa maksaa, mutta tämä jos jokin haisee rahastukselta ja periaatteesta en ole tottunut maksamaan tyhjästä.
Maksat veroja eli maksat huomattavan monesta asiasta jota et itse just nyt tai luultavasti ikinä käytä. Eli lopeta se turha narina.
En tiedä miksei yths:ää voi rahoittaa suoraan budjetista kuten muitakin opiskelijoiden tukiaisia. Liittynee kait yliopistojen itsenäisyyteen tai jotain. Lisähankaluutena on se, että siellä on nykyään amkitkin.
Verojen (6000 €/kk) kohdalla voin ainakin kuvitella/valehdella itselleni että ne menevät johonkin minua hyödyttävään asiaan. YTHS:n tapauksessa ei tarvitse luulotella mitään vaan TIEDÄN että maksan aivan tyhjästä.
Siinä on vissi ero Tyhjästä maksaminen on vaan tyhmää.
Opiskelija maksaa veroja, joilla kustannetaan mm. julkinen terveydenhoito. Lisäksi hän maksaa YTHS:n maksun. Ja kuitenkin akuutissa tilanteessa joutuu maksamaan yksityiselle lääkärille, jos apua tarvitsee nopeasti.
Aika moni opiskelija käy töissä. Opintotuella elävät ottavat usein sitä lainaa, jonka sitten maksavat takaisin. Moni työssäkäyvä saa myös tukia, kun palkka ei riitä elämiseen. Jos palkasta jää puolet elämiseen, ovat asiat todella hyvin. Itsellä menee yli puolet jo pelkästään vuokraan.