Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeakouluissa pakollinen terveydenhoitomaksu

Vierailija
17.09.2021 |

https://www.talouselama.fi/uutiset/uusi-pakollinen-maksu-on-hoitamatta-…

Miksei korkeakoulussa opiskeleva saa päättää itse, mitä terveyspalveluja käyttää? Tai jos päättääkin, maksaa kuitenkin ennalta päätetyn maksun.

Eikö korkeakouluille varattuja terveyspalveluja voi avata kaikille?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sieltä mitään terveydenhoitopalveluja saa, vaikka maksun maksaa. Hammaslääkäriin jono voi olla 18 kk, ei-kiireelliseen hoitoon 3 kk (terveyskeskuksessa pääsisi 6 viikossa, yksityisellä heti). Se on pelkkää rahastusta, josta saa yleensä samat ohjeet kuin kouluterveydenhoidosta eli nuku tarpeeksi, syö terveellisesti ja muista liikunta. Itse vaivaan (esim. huolestuttava ihomuutos, joka yksityisellä heti todetaan mahdolliseksi syöväksi, jätetään huomiotta).

Vierailija
2/23 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan täysi rahastushan tuo on. Itse opiskelen korkeakoulussa monimuotona töiden ohella, mutta silti on maksettava tuo maksu, vaikken ns. virallisesti opiskelija olekaan, vaan täysipäiväisesti työelämässä ja käytän täten omaa työterveyshuoltoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyskuussa ei ole rahaa ruokaan ollenkaan. Koko opintotuki menee vuokraan+lukukausimaksuun+terveydenhoitoon.

Vierailija
4/23 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyskuussa ei ole rahaa ruokaan ollenkaan. Koko opintotuki menee vuokraan+lukukausimaksuun+terveydenhoitoon.

Minä hain aikanaan YTHS:ltä syyskuussa vessasta paperit, koska ei ollut varaa ostaa paperia. Kun ne ainoat rahat piti maksaa heille.

Vierailija
5/23 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sairas, niin paljon nopeampaa on hakeutua terveyskeskukseen. Opiskelijoiden lääkäripalveluihin on törkeän pitkät jonot.

Vierailija
6/23 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, eihän tuossa ole järkeä, kun moni työssäkäyvä opiskelija voi käyttää työterveyttä tarvittaessa ja julkista terveydenhuoltoa voivat käyttää kaikki. Kukahan tuosta nyt hyötyy? No tietenkin tuon "palvelun" tarjoaja. Mäkin olen just maksanut tuon 35€ ja aivan turhaan. Tiedän jo nyt, etten tule tarvitsemaan tuon oppilaitoksen omaa terveydenhuoltoa mihinkään.

Vierailija
7/23 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaikenlaiset amikset päätettiin ottaa pitkän rutkutuksen jälkeen myös osallisiksi YTHS:ään niin silloin tuo systeemi meni rikki. Liikaa uusia asiakkaita vs. käytössä olevat resurssit. Ennen muutosta pääsi aina heti lääkäriin ja hammaslääkäriin sen kummempia jonottamatta. Eli ite paskoitte hyvän järjestelmän ja nyt valitatte kun ei ollutkaan mieleinen 🙄

Vierailija
8/23 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhts:n palveluihin on pitkä matka sieltä missä asun. Minulle on helpompaa käyttää oman kuntani hyvin toimivia terveyspalveluita. Kertaakaan en ole käyttänyt YHTS:n palveluita. Rahastusta!

Vierailija
9/23 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kaikenlaiset amikset päätettiin ottaa pitkän rutkutuksen jälkeen myös osallisiksi YTHS:ään niin silloin tuo systeemi meni rikki. Liikaa uusia asiakkaita vs. käytössä olevat resurssit. Ennen muutosta pääsi aina heti lääkäriin ja hammaslääkäriin sen kummempia jonottamatta. Eli ite paskoitte hyvän järjestelmän ja nyt valitatte kun ei ollutkaan mieleinen 🙄

Amiksia ei sinne taidettu ottaa, ja amkkilaiset ei olisi sitä edes halunnut.. Meillä oli tarpeeks hyvä ilmanenkin.

Vierailija
10/23 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu ettei kukaan kommentoijista ole käyttänyt YTHS:n palveluita. Itse opiskelen nyt viidettä vuotta yliopistossa, joten kokemusta on runsaasti. Hammaslääkäriin olen päässyt aina 3kk sisään (tietty akuutit asiat erikseen, silloin päässyt alle viikossa). Suuhygienistille 4-6kk päähän. Rikkoituneen polven takia sain ajan seuraavalle päivälle. 

Mt- puolella jono onkin sen 6kk, mutta kunnallisella se on vielä pidempi. Nytkun se 6kk meni niin tapaamisia on psykologin kanssa viikottain ja psykiartin kerran kuussa. 

Mistään käynneistä en ole maksanut mitään erikseen (varmaan tullut käyntejä noin 50 tässä opiskeluiden aikana), vaan maksan vuodessa sen vähän päälle 70€. Kunnallisella joutuisi maksamaan sen 40€ palvelumaksun per kertakäynti + erikoissairaanhoidosta aina erikseen. Tulee kyllä paljon halvemmaksi tuo YTHS.

Vierailija
11/23 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajani sponssaa huippuluokan terveyspalvelut hammashoitoa myöten.

Mutta kun satun olemaan huvikseni ilta-opiskelija AMK:ssa, niin on pakko maksaa asiasta jota en ole koskaan käyttänyt ollessani "oikea' päiväopiskelija ja vielä vähemmän tulen käyttämään nykyolosuhteissa. Ei se, etteikö olisi varaa maksaa, mutta tämä jos jokin haisee rahastukselta ja periaatteesta en ole tottunut maksamaan tyhjästä.

Vierailija
12/23 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen "uutinen". Jutussakin kerrotaan että maksun eräpäivä on 30.9 eli suurin osa maksanee tuon aika liki kuun loppua eikä viikkoja aiemmin, kuten yleensä on laskujen kohdalla tapana. Mut tietty kiva muistutus niille opiskelijoille joilla esim. kelan kirjeet menee entiseen kotiosoitteeseen eikä opiskelukämpälle. 

Vierailija
13/23 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amiksia ei sinne taidettu ottaa, ja amkkilaiset ei olisi sitä edes halunnut.. Meillä oli tarpeeks hyvä ilmanenkin.

Menikö tunteisiin kun kutsuin amikseksi😁 amis oot vaikka siihen pitäisi se kk-laittaa perään. Mut teidän rutkutuksestahan tuo yhdistyminen johtui kun piti päästä samoihin palveluihin yliopistolaisten kanssa. Turha väittää muuta.

Vierailija
14/23 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu ettei kukaan kommentoijista ole käyttänyt YTHS:n palveluita. Itse opiskelen nyt viidettä vuotta yliopistossa, joten kokemusta on runsaasti. Hammaslääkäriin olen päässyt aina 3kk sisään (tietty akuutit asiat erikseen, silloin päässyt alle viikossa). Suuhygienistille 4-6kk päähän. Rikkoituneen polven takia sain ajan seuraavalle päivälle. 

Mt- puolella jono onkin sen 6kk, mutta kunnallisella se on vielä pidempi. Nytkun se 6kk meni niin tapaamisia on psykologin kanssa viikottain ja psykiartin kerran kuussa. 

Mistään käynneistä en ole maksanut mitään erikseen (varmaan tullut käyntejä noin 50 tässä opiskeluiden aikana), vaan maksan vuodessa sen vähän päälle 70€. Kunnallisella joutuisi maksamaan sen 40€ palvelumaksun per kertakäynti + erikoissairaanhoidosta aina erikseen. Tulee kyllä paljon halvemmaksi tuo YTHS.

Olen yrittänyt käyttää YTHS:n palveluja, mutta ne ovat hitaita ja epävarmoja. Olisi huomattavasti parempi tehdä niin, että vasta ensimmäisen käynnin jälkeen pitää maksaa 50% ko. maksusta ja toisen käynnin jälkeen loput. Silloin palvelua käyttämätön tai sen tehottomaksi havainnut ei joudu maksamaan turhasta.

Vierailija
15/23 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajani sponssaa huippuluokan terveyspalvelut hammashoitoa myöten.

Mutta kun satun olemaan huvikseni ilta-opiskelija AMK:ssa, niin on pakko maksaa asiasta jota en ole koskaan käyttänyt ollessani "oikea' päiväopiskelija ja vielä vähemmän tulen käyttämään nykyolosuhteissa. Ei se, etteikö olisi varaa maksaa, mutta tämä jos jokin haisee rahastukselta ja periaatteesta en ole tottunut maksamaan tyhjästä.

Maksat veroja eli maksat huomattavan monesta asiasta jota et itse just nyt tai luultavasti ikinä käytä. Eli lopeta se turha narina.

En tiedä miksei yths:ää voi rahoittaa suoraan budjetista kuten muitakin opiskelijoiden tukiaisia. Liittynee kait yliopistojen itsenäisyyteen tai jotain. Lisähankaluutena on se, että siellä on nykyään amkitkin. 

Vierailija
16/23 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään yths:tä ja olen saanut sieltä parempaa hoitoa kuin julkiselta. Ja mielestäni 70e/vuosi ei ole iso summa terveydenhoidosta, kun julkisella olisi kuitenkin palvelumaksut mitä yths:llä ei ole.

Ja kaikki opiskelijat maksaa maksun, koska hoidosta on haluttu tehdä mahdollisimman halpaa niille opiskelijoille jotka sitä tarvitsee. Se kuka on terve ja kuka sairas nuorista on aika pitkälle tuuri peliä, niin ihan reilua että hoidon hinnasta on pyritty tekemään mahdollisimman, halpa jonka kaikki maksaa. Tasa-arvoa.

Ainoa huonopuoli yths:ssä on se, että mielestäni olisi reilua että se olisi myös amislaisille. Koska amislaiset kuitenkin joutuvat todennäköisemmin esim onnettomuuksiin koska fyysinen työ ja heillä todennäköisemmin on mielenterveysongelmia koska alempi sosiaalinen luokka. Niin olisi ihan reilua jos hekin saisivat olla osa yths:n palveluita.

Vierailija
17/23 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitkä ne ikävät seuraukset on? itsella työterveys ja oma vakuutus jolla olen hoitanut itseani, nyt opiskelen tyon ohessa ja ajattelin jattaa maksamatta.

Vierailija
18/23 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitkä ne ikävät seuraukset on? itsella työterveys ja oma vakuutus jolla olen hoitanut itseani, nyt opiskelen tyon ohessa ja ajattelin jattaa maksamatta.

Jos saat opintotukea, kuulemma sen maksun Kela lopulta vaan ottaa sun opintotuesta ennen kun maksaa sulle. Näin meidän opettaja kertoi. Jos et saa opintotukea, en tiedä mitä tapahtuu

Vierailija
19/23 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se lasku menee perintään.

Vierailija
20/23 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä oppia, että sentään jostakin joutuu tässä yhteiskunnassa maksamaan. Kun menee joskus töihin, niin yllättyy, että ei jääkään rahaa niin ruhtinaallisesti käyttöön kuin opiskellessa. 

Ennen piti maksaa eka työpaikan tuloista opintolainat pois, maksaa oikeasti vuokraa tai ottaa velkaa omaan asuntoon. 

Ja näillä nykyopiskelijoilla on edessä vielä lisää veroja, kun on tulossa maakuntavero ja EU-vero. Hyvä jos puolet tuloista vielä saa tulevaisuudessa palkasta käteen. Ja lisää keksitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan