Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatko vielä 80- ja 90-luvun toimivan kouluyhteisön?

Vierailija
16.09.2021 |

Muistatko kun kouluissa oli maltilliset luokkakoot ja oma opettaja, joka tunsi oppilaat ja vanhemmat. Oli kouluterkkarit, -lääkärit ja -psykologit tavattavissa päivittäin tai ainakin viikottain. Oli tarkkailuluokat ja kuri sekä järjestys. Opettajia kunnioitettiin ja vanhemmat tulivat hakemaan lapsensa koulusta kesken päivän, jos oli häiriköinyt. Kouluruoka syötiin tai jätettiin syömättä, siitä ei kuitenkaan purnattu ja maristu. Joulujuhlissa oli joulupukki, kevätjuhlissa laulettiin Suvivirsi ja vanhempainyhdistykseen oli tunkua.
Mihin tämä kaikki on kadonnut? Mitä tässä on oikein tapahtunut?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole ollut tarkkailuluokalla, mutta läheltä seurasin tarkkailuluokan oppilaita ja niitä on kaveripiirissä tänäpäivänä. Ovat fiksuja ja normaaleja veronmaksajia ja pärjänneet elämässä hienosti. 

Tämä on kyllä jännä mutta huomasin saman, yläasteen tarkkis koostui melko kovista jätkistä ja mimmeistä, diagnooseja ei myöskään silloin viljelemällä viljelty, mutta ehkä kokivat saavansa toisilta saman tyyppisiltä nuorilta sitten tukea ja hyväksyntää kun ihan kelpo porukkaa heistä pääasiassa kuitenkin lopulta tuli.

Vierailija
22/41 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistatko kun kouluissa oli maltilliset luokkakoot ja oma opettaja, joka tunsi oppilaat ja vanhemmat?

Joo, maltilliset 36 oppilasta oli luokassa. Opettaja ei koskaan edes nähnyt suurinta osaa vanhemmista. 

Oli kouluterkkarit, -lääkärit ja -psykologit tavattavissa päivittäin tai ainakin viikottain.

Terkkari päivysti kyllä päivittäin. Lääkäri taisi käydä kerran kuussa. Psykologia ei ollut. Kuraattorille pääsi ain todella pahassa tilanteessa. 

Oli tarkkailuluokat ja kuri sekä järjestys.

Ei ollut tarkkailuluokkia, vaan erityisluokat. Kuria oli jos opettaja osasi pitää. Kaikki eivät osanneet. 

Opettajia kunnioitettiin ja vanhemmat tulivat hakemaan lapsensa koulusta kesken päivän, jos oli häiriköinyt.

Osa kunnioitti osa ei. Pitkälti myös opettaja kohtaista. En muista, että koskaan olisi vanhempi tullut häirikköä kotiin hakemaan. Häiriköt pistettiin käytävään tai rehtorin puhutteluun.

Kouluruoka syötiin tai jätettiin syömättä, siitä ei kuitenkaan purnattu ja maristu.

Todellakin purnattiin ja maristiin. Siksihän se ruoka jätettiin syömättä kun oli pahaa. 

Joulujuhlissa oli joulupukki, kevätjuhlissa laulettiin Suvivirsi

Joulupukkia ei ollut päiväkodin jälkeen missään, koska ei kukaan enää kouluaikana pukkiin uskonut. Suvivirsi kyllä laulettiin (niin kuin ainakin oman lapsen koulussa tehdään edelleen)

ja vanhempainyhdistykseen oli tunkua.

Juuei. Saman 3-5 pyörivät siellä joka vuosi. 

Näin minun kouluaikanani 90-luvun alussa Lahdessa. 

Hups, jäi ap:n kysymykset vahingossa tuohon loppuun. Vastataanpa niihin erikseen: Ei nuo minusta mihinkään ole kadonneet, kun isointa osaa asioista ei ole ollutkaan. Ap:lla aika kullannut muistot tai sitten oli jossain todella erilaisessa koulussa kuin itse olin. 

Hyvä pitkä kommentointi sinulta, kiitos. Varmasti kouluissa on ollut eroa ja ehkä tuo Lahden nykyinen maine ja meininki juontaa jo juurensa selkeästi 80-90 luvun kouluista ja tapahtumista siellä. Kiva kun jaksoit vastata noin pitkästi. Ikävää, että omat koulukokemuksesi ovat tuonkaltaisia mitä kirjoitit. Toivottavasti eivät jättäneet jälkiä sinuun.

Ap 

Minusta kuulostivat hyvin normaaleilta koulukokemuksilta ihan mistä päin Suomea tahansa. Ei se koulumaailma 90-luvullakaan ollut mikään onnella, jossa kaikki oli ihanaa ja kullannuput innokkaina punaposkina aina kiltisti kuuntelivat opettajaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toiminut. Häiriköt vei kaiken huomion, keskinkertaiset pärjäsivät jos olivat paremmista perheistä ja liian nopeesti oppivat tylsistyi ja oli hunningolla.

Vierailija
24/41 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistatko kun kouluissa oli maltilliset luokkakoot ja oma opettaja, joka tunsi oppilaat ja vanhemmat?

Joo, maltilliset 36 oppilasta oli luokassa. Opettaja ei koskaan edes nähnyt suurinta osaa vanhemmista. 

Oli kouluterkkarit, -lääkärit ja -psykologit tavattavissa päivittäin tai ainakin viikottain.

Terkkari päivysti kyllä päivittäin. Lääkäri taisi käydä kerran kuussa. Psykologia ei ollut. Kuraattorille pääsi ain todella pahassa tilanteessa. 

Ei ollut tarkkailuluokkia, vaan erityisluokat. Kuria oli jos opettaja osasi pitää. Kaikki eivät osanneet. 

Opettajia kunnioitettiin ja vanhemmat tulivat hakemaan lapsensa koulusta kesken päivän, jos oli häiriköinyt.

Osa kunnioitti osa ei. Pitkälti myös opettaja kohtaista. En muista, että koskaan olisi vanhempi tullut häirikköä kotiin hakemaan. Häiriköt pistettiin käytävään tai rehtorin puhutteluun.

Kouluruoka syötiin tai jätettiin syömättä, siitä ei kuitenkaan purnattu ja maristu.

Todellakin purnattiin ja maristiin. Siksihän se ruoka jätettiin syömättä kun oli pahaa. 

Joulupukkia ei ollut päiväkodin jälkeen missään, koska ei kukaan enää kouluaikana pukkiin uskonut. Suvivirsi kyllä laulettiin (niin kuin ainakin oman lapsen koulussa tehdään edelleen)

Hups, jäi ap:n kysymykset vahingossa tuohon loppuun. Vastataanpa niihin erikseen: Ei nuo minusta mihinkään ole kadonneet, kun isointa osaa asioista ei ole ollutkaan. Ap:lla aika kullannut muistot tai sitten oli jossain todella erilaisessa koulussa kuin itse olin. 

Hyvä pitkä kommentointi sinulta, kiitos. Varmasti kouluissa on ollut eroa ja ehkä tuo Lahden nykyinen maine ja meininki juontaa jo juurensa selkeästi 80-90 luvun kouluista ja tapahtumista siellä. Kiva kun jaksoit vastata noin pitkästi. Ikävää, että omat koulukokemuksesi ovat tuonkaltaisia mitä kirjoitit. Toivottavasti eivät jättäneet jälkiä sinuun.

Ap 

Oliko muita hyviä vitsejä? Lahti on ollut "Suomen Chicago" maineineen jo ainakin 70-luvulta lähtien. Nykyisinhän se on ihan ok paikka. 

Ei kyseessä mikään vitsi ollut. Ehkä meininki on nykyään muuttunut, mutta maine ei.

Vierailija
25/41 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap 

Mihin tapahtumiin viittaat? Eihän tuossa mitään ongelmallista esiin nostettu. Kuvattiin vain realistisesti koulun arkea. En usko, että kenellekään on siitä jäänyt traumoja, jos ei joulupukki tullut joulujuhlaan tai koulussa oli pahaa (oikeasti "pahaa") ruokaa. 

t. eri, mutta niinikään lama-ajan lahtelaislapsi

Vierailija
26/41 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, myönnän ihan täysin että nykykoulussa on ongelmia, mutta omat kokemukset 80-90 -luvuilta (ala-aste pääkaupunkiseudulla ns. hyvällä alueella):

- kaikkia joukosta erottuvia kiusattiin säälittä, opettajia ei kiinnostanut pätkääkään

-pojat tappelivat välillä verissä päin

- oma luokanopettaja oli todella epämotivoitunut, sluibaili minkä kerkesi ja mm. antoi katsoa ihan kakaroille sopimattomia elokuvia opetuksen sijaan

-yleisiä opetusmetodeja nolaaminen, haukkuminen, karttakepin mäiskiminen pulpettiin, "tämä on koko koulun surkein luokka, teistä ei tule ikinä mitään" -huutaminen (varmaan 90 %llä on nyt akateeminen loppututkinto)

- opettajien ennakkoluulot oppilaista näiden kotitaustan takia olivat hyvin havaittavissa

- kesti ihan ikuisuuden ennen kuin se väkivaltainen häirikkö saatiin tarkkikselle

-kouluruoka oli ihan syömäkelvotonta moskaa

-kouluhammaslääkäri oli sadistinen ä*mä (mätäne h*lvetissä) joka tahallaan satutti hampaita paikatessa

Vierailija
27/41 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut, mitä ap:n kuvauksesta tunnistan on Suvivirsi, vakituinen terkkari ja vanhempainyhdistyksen aktiivinen toiminta. Tosin ei sinne ruuhkaa ollut, vaan muutama aktiivi pyöritti koko toimintaa. Olen käynyt kouluni 88 alkaen keskisuuressa kaupungissa. 

Vierailija
28/41 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikomishoidossa vedettiin vaikka kuinka monta hammasta joita tuli sitten myöhemmällä iällä ikävä.

Vierailija
29/41 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muistan nuo vanhempainyhdistyksen myyjäiset, jotka pursui käsitöitä ja leivonnaisia mitä vanhemmat, lähinnä äidit olivat tehneet. Yhteisöllisyyttä oli ja vanhemmatkin tunsivat toisensa eri tavalla miten itse tunnen omien lapsieni vanhemmat nykyään.

Olet toinen heistä, mutta kukapa itsensä aina kovin hyvin tuntisi. :)

Vierailija
30/41 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo, myönnän ihan täysin että nykykoulussa on ongelmia, mutta omat kokemukset 80-90 -luvuilta (ala-aste pääkaupunkiseudulla ns. hyvällä alueella):

- kaikkia joukosta erottuvia kiusattiin säälittä, opettajia ei kiinnostanut pätkääkään

- oma luokanopettaja oli todella epämotivoitunut, sluibaili minkä kerkesi ja mm. antoi katsoa ihan kakaroille sopimattomia elokuvia opetuksen sijaan

-yleisiä opetusmetodeja nolaaminen, haukkuminen, karttakepin mäiskiminen pulpettiin, "tämä on koko koulun surkein luokka, teistä ei tule ikinä mitään" -huutaminen (varmaan 90 %llä on nyt akateeminen loppututkinto)

- opettajien ennakkoluulot oppilaista näiden kotitaustan takia olivat hyvin havaittavissa

- kesti ihan ikuisuuden ennen kuin se väkivaltainen häirikkö saatiin tarkkikselle

-kouluhammaslääkäri oli sadistinen ä*mä (mätäne h*lvetissä) joka tahallaan satutti hampaita paikatessa

Kyynel. Mietihän tämän päivän lapsia puukkojen ja älypuhelimen kanssa. Mitä tulee tuohon hammashoitoon, niin sitä tarjottiin ja se oli kunnossa, hammashoito oli erilaista kasarilla, kaikki kehittyy. 

Vierailija
31/41 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tunnustaa, että en muista koulua, jossa asiat olisivat olleet ap:n kuvaamalla jopa satukirjamaisella tolalla. Itse kävin ihan tavallista koulua, jossa oli häiriköitä, auktoriteetittomia opettajia, pahaa ruokaa jne. Ei toki pelkästään noita. Pääosin koulumuistoni ovat hyviä, mutta eivät sellaisia, että haasteet ja epäkohdat olisi kokonaan pyyhkiytyneet pois mielestä. 

Vierailija
32/41 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyynel. Mietihän tämän päivän lapsia puukkojen ja älypuhelimen kanssa. Mitä tulee tuohon hammashoitoon, niin sitä tarjottiin ja se oli kunnossa, hammashoito oli erilaista kasarilla, kaikki kehittyy. 

Niin onhan se toki pahempi juttu kuin verissäpäin tappeleminen, että lapsella on älypuhelin....

t. eri

Vierailija
33/41 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin ekan luokan 1974 pienessä koulussa, johon jouduin menemään aivan liian aikaisin vanhempieni työaikojen takia (ihan normaalit 8-16, mutta matkat päälle). Koulun keittäjä otti minut vastaan aamuisin ja sain juoda kupin kaakaota kunnes muut saapuivat.

Opettaja soitti luokassa olevia urkuja aamunavaukseksi ja rankaisi oppilaita huonosta käytöksestä lyömällä heitä karttakepillä sormille - sitä ei tapahtunut usein.

Opettaja oli mielestäni 100-vuotias, ja pääsikin pian eläkkeelle.

Kouluaikanani ei ollut tarkkailuluokkia minun kouluissani. Pärjäiltiin keskenämme miten kuten ja opettajat puuttuivat asioihin heti. 

Opettajat ovat aina tarjonneet minulle apuaan olipa ongelmani jo valmiiksi hyvät taidot (lisää tehtäviä tunneille) tai parannettavaa (neuvoja ja lisätehtäviä).

Minusta on hienoa, että nykyään on esim. "klinikkaopetusta", jonne voi mennä opiskelemaan rauhassa.

Kaikki kunnioitus nykyopeille - en pystyisi siihen työhön!

Vierailija
34/41 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvivirsi joutaakin kadota. Itse en ikinä ääneen laulanut, vain auoin suuta ja joskus ainakin harjoituksissa joku opettaja sanoi, että lopeta tuo ilveily XD

Vierailija
35/41 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentteja lukiessa tulee mieleen, että palsta on täynnä katkeroituneita ja kyynisiä koulukiusattuja. 

Vierailija
36/41 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tuon ajan kasvatti ja koulut käynyt tuolloin. Olen menestynyt elämässäni hyvin eikä minulla ole moittimista vanhoista kouluajoista tai opettajista. Peiliin olen aina katsonut kun joku asia ei ole onnistunut tai olen kokenut mielestäni vääryyttä.

Vierailija
37/41 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisatutkimukset vaan laskee ja lasten lukutaito vähenee ja pahoinvointi lisääntyy. Kyllä tuolloin on selkeästi tehty jotain oikein, jos vertaa tämän päivän kouluun ja opettajiin.

Vierailija
38/41 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pisatutkimukset vaan laskee ja lasten lukutaito vähenee ja pahoinvointi lisääntyy. Kyllä tuolloin on selkeästi tehty jotain oikein, jos vertaa tämän päivän kouluun ja opettajiin.

Nykyään on sattuneesta syystä enemmän heikkolahjaisia kakaroita

Vierailija
39/41 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on sattuneesta syystä enemmän heikkolahjaisia kakaroita

Avaatko hieman tuota sinun katkeraa kommenttisiasi?

Vierailija
40/41 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentteja lukiessa tulee mieleen, että palsta on täynnä katkeroituneita ja kyynisiä koulukiusattuja. 

Ai siksikö kun kaikilla ei olekaan muisti niin hatara, että olisivat unohtaneet kaiken ikävän kouluajoilta? :D