Jään jumiin haitallisiin ajatuksiin
Ajatukset ovat itseä soimaavia ja sääliviä. Negatiivisia. Toivottomia. Vertaan itseäni muihin ja pidän itseäni muita huonompana. Nämä ajatukset nousee usein pintaan sen myötä kun olen ollut tekemisissä erään ystäväni kanssa. Ajatuksista on vaikea päästä eroon ja ne ahdistaa ja masentaa, lamaannuttaa. Vinkkejä miten onnistuisin luopumaan haitallisista ajatusmalleista?
Kommentit (5)
Luin tiedeuutisen, että ihminen voi ajatella aktiivisesti vain jos silmät liikkuu.
Meditaatio perustuu juuri siihen. Jos suljet silmät, ja tuijotat silmien väliin monta minuuttia, sinun on mahdotonta ajatella mitään, saati negatiivisesti.
Yritä keskittyä mukaviin ajatuksiin, tee jotain kivaa mistä tykkäät. Jos huomaat vertailevasi itseäsi muihin yritä kääntää ajatukset muualle. Jos ajatukset tulevat pakkomielteen omaisesti etkä pääse niistä eroon, ota ajoissa yhteyttä terveyskeskuksen mielenterveyshoitajaan, älä päästä ajatuksia pakkomielteiksi. Ajatukset voivat lamauttaa täysin ja viedä työkyvyn ja elämän ilon, älä jää yksin. Itse en ymmärtänyt ajoissa hakea apua ja monta vuotta meni hukkaan, melkein maatessa kunnes lopulta sain apua ja kuntouduin.
Olisiko sinulla mahdollisuutta ottaa etäisyyttä tähän ystävään?
Vierailija kirjoitti:
Luin tiedeuutisen, että ihminen voi ajatella aktiivisesti vain jos silmät liikkuu.
Meditaatio perustuu juuri siihen. Jos suljet silmät, ja tuijotat silmien väliin monta minuuttia, sinun on mahdotonta ajatella mitään, saati negatiivisesti.
Ei mulla ole mitään ongelmaa ajkatella vaikka tuijotankin yhtä pistettä.
Itsetutkiskelua. Itse käyn terapiassa ja omaan vähän samanlaista ongelmaa kuin sinäkin. Siellä ollaan puhuttu kaikkia ongelmiani ja tuntojani läpi. Se auttaa. Oppii arvostamaan itseään. Itsetunnosta se kaikki lähtee.
Eli ala vaalimaan mielenterveyttäsi. Keskity itsesi kehittämiseen siihen suuntaan, johon haluat mennä (: