Lasten isä viemässä elatusmaksut oikeuteen
Hän ei halua maksaa koska meillä on vuoroviikoin lapset. Joudun kuitenkin maksamaan kaikki lasten kulut yksin. Jos oikeudessa määrätään ettei hänen tarvitse maksaa mitään, niin saanko Kelalta kuitenkin minimin?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai silloin kun lapsia hankit niin laskit niin, että tapahtuu mitä vain niin saat lapset itse myös huollettua? Tällöin ei kiristä taloudessa ja sinun ei tarvitse pelkää tälläisiä tilanteita kun rahat riittävät. Mitä vain on kuolema, työttömyytesi, ihan mitä vain.
Mutta tilanteessasi on se hyvä, että mies on hengissä ja olemassa hän varmaan alkaa oikeuden jälkeen maksamaan myös lasten harrastuksista, vaatteista ja kaikesta muusta myös oman pienen osuuden jos ei elatusta lapsista halua maksaa sinulle suoraan.
Oih miten tasapuolisesti ajattelet: isä voi alkaa maksaa _pienen_ osuuden lasten menoista 😍
Ennen kuin revit pelihousut niin lue koko lause tai sana lainaustasi ennen: "... myös oman pienen osuuden ...". Jos osaat lukea myös rivien välistä niin tarkoitetaan sitä, että mies alkaa maksamaan oikeuden määräämän osuuden lapsen harrastuksista ja muista elämisen kuluista. Osuutta ei äiti päätä eikä isä. Lapsilla tulee elämän kustannukset olla sillä tasolla, mitä on vanhemmilla varaa ja jos täältä joutuu paniikista tälläistä kysymystä kysymään niin oletan, että nämä lapset eivät kovin varakkaasta perheestä ole lähtöisin ja tällöin osuudet ovat pieniä. Varakkaan ihmisen ei tarvitse tälläistä miettiä kun talous on mitoitettu oikein miettimällä myös ne mahdolliset riskiskenaariot ennen lasten yrittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä siis jo olemassa lastenvalvojalla tehty elatussopimus, jota mies ei suostu noudattamaan? Ei hän silloin saa sitä oikeudenkäynnillä uhkailemalla muutettua, jos olosuhteissa ei ole tapahtunut oleellista muutosta. Sinä sen sijaan saat mahdollisesti laiminlyödyt maksut ulosoton kautta takaisin.
Hänen palkkansa on vain noussut tämän jälkeen kun sopimus allekirjoitettiin. Muutin tosin avoliittoon, mutta hyöty minkä tästä sain, oli miinuspuolena, koska asumistukea en esim. saa. Haen jo elatusmaksut kelan kautta, kun isä jätti ne maksamatta. Hän ei osallistunut silloin mihinkään ja jouduin kaiken kustantamaan. En saanut edes harrastukseen tai päivähoitoon osaa euroista. Pelkään juuri tätä tilannetta, että hän saa sitten rauhassa jättää maksamatta kaiken tai joudun kinuamaan joka kuukausi osallistumista. Olen lisäksi suostunut jo, että voimme maksuja laskea ihan tuntuvasti mutta hän ei halua maksaa mitään.
Lapsilisät? Kyllä noilla jo vaatettaa, sitten kumpikin omalla viikolla syöttää yms.
Vierailija kirjoitti:
Sama kai se sulle on, että maksaako isä lasten menot vai elareita?
Periaatteessa kyllä näin olisi, mikäli voisin luottaa osallistumiseen tuloerot huomioiden, mutta kuten sain aikaisemmin nähdä, hän jätti ne kokonaan maksamatta eikä maksanut esimerkiksi osaa edes kuluista. Siksi ahdistaa vähemmän jos hän maksaa jonkin summan ja hoidan kaikki laskut ja vaatteet. Olisi kai ihan reilua että suurituloinen isä osallistuu lasten päivähoitomaksuihin edes?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai silloin kun lapsia hankit niin laskit niin, että tapahtuu mitä vain niin saat lapset itse myös huollettua? Tällöin ei kiristä taloudessa ja sinun ei tarvitse pelkää tälläisiä tilanteita kun rahat riittävät. Mitä vain on kuolema, työttömyytesi, ihan mitä vain.
Mutta tilanteessasi on se hyvä, että mies on hengissä ja olemassa hän varmaan alkaa oikeuden jälkeen maksamaan myös lasten harrastuksista, vaatteista ja kaikesta muusta myös oman pienen osuuden jos ei elatusta lapsista halua maksaa sinulle suoraan.
Oih miten tasapuolisesti ajattelet: isä voi alkaa maksaa _pienen_ osuuden lasten menoista 😍
Ennen kuin revit pelihousut niin lue koko lause tai sana lainaustasi ennen: "... myös oman pienen osuuden ...". Jos osaat lukea myös rivien välistä niin tarkoitetaan sitä, että mies alkaa maksamaan oikeuden määräämän osuuden lapsen harrastuksista ja muista elämisen kuluista. Osuutta ei äiti päätä eikä isä. Lapsilla tulee elämän kustannukset olla sillä tasolla, mitä on vanhemmilla varaa ja jos täältä joutuu paniikista tälläistä kysymystä kysymään niin oletan, että nämä lapset eivät kovin varakkaasta perheestä ole lähtöisin ja tällöin osuudet ovat pieniä. Varakkaan ihmisen ei tarvitse tälläistä miettiä kun talous on mitoitettu oikein miettimällä myös ne mahdolliset riskiskenaariot ennen lasten yrittämistä.
Mitä ihmettä horiset jostain pienistä osuuksista? Elatusapun määrä arvioidaan siten, että lasketaan kummankin vanhemman elatuskyky suhteessa elatuksen tarpeeseen. Ei niin, että nainen saa lisääntyä vain jos on riittävän varakas maksamaan kaikki lapsen kulut, ja isä sitten hyvää hyvyyttään makselee jotain pieniä osuuksiaan. Ne lapset ovat molempien lapsia, ja on yhteiskunnallisesti äärimmäisen tärkeää että kulut jakaantuvat oikeudenmukaisesti sukupuolten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät? Kyllä noilla jo vaatettaa, sitten kumpikin omalla viikolla syöttää yms.
Harrastukset, päivähoito, koulukirjat, ulkovaatteet, pyörät, viikkorahat ja listaa voit jatkaa. Isotuloinen voi varmaan osallistua jotenkin?
Vierailija kirjoitti:
Elatusapulaskurin avulla voi laskea tuleeko maksettavaa. Sinne laitetaan molempien tulot ja menot ja kuinka paljon lapset on kummankin luona. Meillä isällä on nollasopimus, eli saan kelalta minimin. Ex tienaa saman kuin minäkin, ei olla isotuloisia kumpikaan. Ihan vaan en ymmärrä logiikkaa, että isän osuus lasten elatuksesta tulee kelalta, mutta minun osuus otetaan minun palkasta. Isän ei siis itse tarvitse maksaa mitään omista tuloistaan, minun taas pitää. Paitsi toki ne ruuat kun lapset on siellä. Ei minua toki haittaa kustantaa omien lasten menoja ihan itse, mutta onhan tuo nyt naurettavaa, että isä pääsee taas luistamaan vastuustaan. Ja todellakaan en lasten kirjoja siirrä hänelle, ei ole kovin tasapainoinen tapaus ainakaan tällä hetkellä. Lapset on rahaa tärkeämpiä, kunhan isäkin sen tajuaisi.
Eri
Lähihuoltajan kohdalla lapset otetaan huomioon esim. asumistukea laskettaessa, etähuoltajan ei. Ehkä se vaikuttaa siihen että Kela maksaa maksukyvyttömän elatusmaksut elatustuen muodossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastukset, päivähoito, koulukirjat, ulkovaatteet, pyörät, viikkorahat ja listaa voit jatkaa. Isotuloinen voi varmaan osallistua jotenkin?
Monia noista saa käytettynä uuden veroisina kun jää nopeasti pieneksi. Maksaako koulukirjat nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä siis jo olemassa lastenvalvojalla tehty elatussopimus, jota mies ei suostu noudattamaan? Ei hän silloin saa sitä oikeudenkäynnillä uhkailemalla muutettua, jos olosuhteissa ei ole tapahtunut oleellista muutosta. Sinä sen sijaan saat mahdollisesti laiminlyödyt maksut ulosoton kautta takaisin.
Hänen palkkansa on vain noussut tämän jälkeen kun sopimus allekirjoitettiin. Muutin tosin avoliittoon, mutta hyöty minkä tästä sain, oli miinuspuolena, koska asumistukea en esim. saa. Haen jo elatusmaksut kelan kautta, kun isä jätti ne maksamatta. Hän ei osallistunut silloin mihinkään ja jouduin kaiken kustantamaan. En saanut edes harrastukseen tai päivähoitoon osaa euroista. Pelkään juuri tätä tilannetta, että hän saa sitten rauhassa jättää maksamatta kaiken tai joudun kinuamaan joka kuukausi osallistumista. Olen lisäksi suostunut jo, että voimme maksuja laskea ihan tuntuvasti mutta hän ei halua maksaa mitään.
Tuohan kuulostaa siltä, että sinulla päinvastoin olisi aihetta vaatia makdujen nostamista. Miehelle voit sanoa, että jos hän vie asian oikeuteen, lopputulos on todennäköisesti se että hän joutuu maksamaan enemmän.
Mutta onko elatussopimuksessa määrätty summa isompi kuin Kelan minimi n. 150 euroa? Silloinhan sinun pitäisi saada minimin lisäksi myös ulosoton kautta tuo erotus? Ota selvää asiasta Kelan sivuilta, siellä on kohta "Jos elatusvelvollinen laiminlyö elatusmaksut". Puolustaudu rohkeasti, se on lastesi etu!
Et mitenkään voi maksaa kaikkia lasten kuluja yksin, koska lapset ovat puolet kuukaudesta isällään.
Anna viedä. Ei sinulla ole mitään hätää kertomasi perusteella, että mies ei joutuisi mitään maksamaan. Ehkä voisit kysyä neuvoa lastenvalvojalta, mitä sinun kannattaa varautua tai hanki oikeusavustaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monia noista saa käytettynä uuden veroisina kun jää nopeasti pieneksi. Maksaako koulukirjat nykyään?
Minä lähihuoltajana maksan mielelläni ihan kaikki mahtavat löydöt, joita etähuoltaja tekee. Rahanmeno ei oikeasti ole hankinnoissa se suurin juttu, vaan se että hankintojen miettiminen, etsiminen ja hankkiminen on hyvin usein lähihuoltajan vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan isän ei tarvitse maksaa mitään!!! :D
Voi herranjumala mitä mikkihiiriä maa päällään kantaa jos ei viitsi suurituloisena osallistua pienituloisemman kohdalle edes päivähoitomaksuihin. Huh huh. Pelkkä pk on 300 euroa! :D Toki äiti sitten roposistaan maksaa aivan kaiken sen lisäksi, ettei isän tarvitsisi osallistua millään tavalla. Joko jaetaan kuluja tuloerot huomioiden, tai sitten jos ei mene riidattomasti niin isotuloinen maksaa elatusmaksut ja toinen maksaa laskut. Molemmissa tapauksissa täytyy ikävä kyllä osallistua vaikka kiukuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan kuulostaa siltä, että sinulla päinvastoin olisi aihetta vaatia makdujen nostamista. Miehelle voit sanoa, että jos hän vie asian oikeuteen, lopputulos on todennäköisesti se että hän joutuu maksamaan enemmän.
Mutta onko elatussopimuksessa määrätty summa isompi kuin Kelan minimi n. 150 euroa? Silloinhan sinun pitäisi saada minimin lisäksi myös ulosoton kautta tuo erotus? Ota selvää asiasta Kelan sivuilta, siellä on kohta "Jos elatusvelvollinen laiminlyö elatusmaksut". Puolustaudu rohkeasti, se on lastesi etu!
Saan siis jo Kelalta ne ja kela perii isältä, koska jätti useita maksamatta. Juuri tästä syystä pelkään sitä kulujen jakamisen mallia, koska en voi koskaan tietää osallistuuko hän ensi kuussa kuluihin kuten jo näytti ikävästi aikaisemmin…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa kelalta mitään, mutta kyllä ne siellä oikeudessa katsovat, että isä osallistuu elatukseen muutenkin kuin ruoalla ja katolla pään päällä. Sinulla varmasti on oikeusapua hankittuna?
Mistä tiedät isän ja äidin tulot tällä hetkellä? JOS isä saa oikeudesta päätöksen että elatusmaksuja hänen ei tarvitse maksaa puutteelisen maksukyvyn vuoksi, niin silloin saa kelasta noin 150€/kk elatustukea.
Oletettavasti se isä ei ole varaton, koska silloin tarina tosiaan olisi tämä ja ap ei varmaankaan itkisi asiaa täällä, vaan tietäisi eksänsä olevan varaton.
Tuttu mies maksoi elareita muistaakseni noin 200 euroa/lapsi. Oli isommat tulot kuin äidillä, muttei jättämäiset. Lisäksi mies maksoi kummankin lapsen harrastusmaksut ja ne oli paljon. Yhtäkkiä äidille tuli hätä siirtää harrastusmaksut elareihin ja ei enää kelvannut, että isä maksaisi harrastukset suoraan. Outoa, koska isä oli nöyrästi ja ajoissa aina maksanut ne maksut. Ymmärtäisi, jos niitä aina karhuttaisiin tai saisi tapella. No, isä vastusti, äiti ajoi tämän väkisin läpi. Elarit pompsahti reippaasti tästä syystä. Meni muutama kuukausi ja kumpikin lapsi lopetti harrastuksen, mutta elariapa ei enää halunnut laskea. Oikeuteen olisi voinut viedä, mutta se on iso prosessi ja kallis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on sitten lasten isälle kivaa puuhaa, kun etsii lapsille edullisia tarvikkeita.
Elatusapulaskurin avulla voi laskea tuleeko maksettavaa. Sinne laitetaan molempien tulot ja menot ja kuinka paljon lapset on kummankin luona. Meillä isällä on nollasopimus, eli saan kelalta minimin. Ex tienaa saman kuin minäkin, ei olla isotuloisia kumpikaan. Ihan vaan en ymmärrä logiikkaa, että isän osuus lasten elatuksesta tulee kelalta, mutta minun osuus otetaan minun palkasta. Isän ei siis itse tarvitse maksaa mitään omista tuloistaan, minun taas pitää. Paitsi toki ne ruuat kun lapset on siellä. Ei minua toki haittaa kustantaa omien lasten menoja ihan itse, mutta onhan tuo nyt naurettavaa, että isä pääsee taas luistamaan vastuustaan. Ja todellakaan en lasten kirjoja siirrä hänelle, ei ole kovin tasapainoinen tapaus ainakaan tällä hetkellä. Lapset on rahaa tärkeämpiä, kunhan isäkin sen tajuaisi.
Eri