Olen nirso työtön
Laitan työhakemuksia ainoastaan niihin paikkoihin, jotka oikeasti kiinnostavat. Ihan turhaa ajanhukkaa molemmille osapuolille, jos heitän hakemuksen jonnekin kaupan kassalle kun motivaatio niihin töihin on pyöreä 0. Olisin surkea työntekijä, vaikka varmasti itseni sen tyyppisiin hommiin saisinkin puhuttua. Ja työmatka saa olla max 30min suunta.
Oletteko te työttömät nirsoja? Oletteko jo kauan olleet työttömiä?
Kommentit (8)
Olin nirso, en saanu töitä ennen kuin valmistuin. Silloin päätin että annan itselleni 6kk etsiä niitä mielenkiintoisia "oman alan" töitä ja sitten jos ei onnistu niin sitten mietin kaupan kassa -hommia. Olin työttämänä 4kk valmistumisen jälkeen ja sitten sain koulutusta vastaavaa työtä. Hakemisen aloitin joitain kuukausia ennen valmistumista ja yhteensä lähetin n.60 hakemusta.
Olen tietyllä tapaa nirso, mutta eri syystä. En katso pystyväni kilpailemaan 100-200 hakijan kanssa sellaisesta tehtävästä, johon ei oma koulutus ja osaaminen riitä. Jos ei ole 100% motivoitunut siitä haettavasta tehtävästä ja usko itsekin, että on jotain mahdollisuuksia sen saamiseen, siitä hakemuksesta tulee väkisinkin huono. En hae myöskään tehtäviä, joita en pysty hakemaan uskottavasti. Näihin tehtäviin on ne samat 100-200 hakijaa, joille sen työpaikan saaminen olisi mahtava homma. Työnantaja ottaa mieluummin sellaisen työntekijän, joka ei heti ensimmäisen tilaisuuden tullen vaihda työpaikkaa. Samasta syystä en hae työpaikkoja, jotka ovat liian kaukana. Asun itse Helsingissä ja jos Lohjalla on työpaikka, vaikka olisi kiinnostavakin, niin en usko etteikö sieltä lähempää löytyisi vähintään yhtä pätevää hakijaa joka on valmis sitoutumaan pitkäksi aikaa.
Pari vuotta tässä on haettu töitä vaihtelevalla aktiivisuudella ja huonolla menestyksellä, kun sitä oman alan työkokemusta ei oikein ole.
Rekrytoijan näkökulmasta pidän tuota vain järkevänä. Riippuu tietenkin omasta osaamisesta, mutta aina hämmästyttävät nämä lähetin sata hakemusta viime kuussa -tyypit. Kun ei se määrä vaan se laatu. Olen lukenut satoja hakemuksia joista ei yhtään käynyt ilmi, miksi hakija hakee ko paikkaa. Ei sellaisilla ole mitään virkaa.
Olen erittäin nirso. Ja poden siitä huonoa omatuntoa. Toisaalta, olen pian 20 vuotta tehnyt töitä, jotka vain sivuavat koulutustani ja henkisesti kärsinyt siitä. Potenut jatkuvaa alemuuden tunnetta, tätä on vaikea selittää.
Nyt olen yhtäkkiä yllättäen työtön ja haen vain koulutustani vastaavaa työtä. Jos en sitä saa, aion notkua jonkin aikaa kotona, koska taloutemme sen sallii tällä hetkellä. Mikäli oikeaa työtä ei ala löytyä pitkänkään ajan kuluttua, ryhdyn yrittäjäksi.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 21:47"]
Rekrytoijan näkökulmasta pidän tuota vain järkevänä. Riippuu tietenkin omasta osaamisesta, mutta aina hämmästyttävät nämä lähetin sata hakemusta viime kuussa -tyypit. Kun ei se määrä vaan se laatu. Olen lukenut satoja hakemuksia joista ei yhtään käynyt ilmi, miksi hakija hakee ko paikkaa. Ei sellaisilla ole mitään virkaa.
[/quote]
Niinpä. Viimeksi kun hain töitä, pääsin jokaisella hakemuksella haastatteluun. Juuri siksi, kun hain täsmälleen sellaisia paikkoja, joihin minulla oli annettavaa.
Ennen oli näin eli max. 85 kilometrin yhdensuuntainen työmatka.
http://yle.fi/uutiset/karenssi_rapsahtaa_jos_15_tunnin_tyomatka_ei_kelpaa_-_onko_oikein/7182998
Lakia muutetaan vuoden 2015 alusta siten, että kolmen tunnin työmatka ei saa olla esteenä työn vastaanottamiselle etäisyydestä riippumatta. Tämä voi tarkoittaa yli sadan kilometrin matkaa junalla ja sitä, että työmatkakustannukset syövät kaiken työstä saadun palkan.
http://yle.fi/uutiset/kymmenientuhansien_tyottomyyskorvaukset_vaarassa__ehdot_kiristyvat/7606276
Nirson työttömän kannattaa varautua tähän asumalla riittävän kaukana juna-asemista.
Itsellä samat kriteerit, tosin olisin valmis muuttamaan kiinnostavan työn perässä. Ei kukaan hyödy siitä, että lähetellään hakemuksia paikkoihin joihin ei haluta.
No, sinun nirsoutesi ansiosta kohta ei kukaan saa enää työttömyystukia, että kiitos vaan siitä.