Ytk:n käsittelyajat?
Kuinka pitkään teillä on niissä mennyt? Mulla on tähän asti mennyt 6 viikkoa. Pitkäänkö arvelette että joutuu odottamaan?
Kommentit (20)
2.9 jäin työttömäksi ja syyskuulta tuli rahat 20.10. Tein syyskuussa osa-aikatöitä, niin sain vikan liitteen lähetettyä vasta 14.10. Päätös ja maksupäivä tuli tietoon 16.10.
Lähetin kaikki liikkeet netin kautta.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:54"]
Kuinka pitkään teillä on niissä mennyt? Mulla on tähän asti mennyt 6 viikkoa. Pitkäänkö arvelette että joutuu odottamaan?
[/quote]
3 kuukautta
[/quote]
Onko liitoissa lyhyemmät?
Onko ensimmäinen hakemus? Itselläni ei kestänyt kun kuukauden. Oletko toimittanut kaikki liitteet?
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:03"]
2.9 jäin työttömäksi ja syyskuulta tuli rahat 20.10. Tein syyskuussa osa-aikatöitä, niin sain vikan liitteen lähetettyä vasta 14.10. Päätös ja maksupäivä tuli tietoon 16.10. Lähetin kaikki liikkeet netin kautta.
[/quote]
Eli sulla meni 7-8 viikkoa käsittelyaikaa
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:04"]
Onko ensimmäinen hakemus? Itselläni ei kestänyt kun kuukauden. Oletko toimittanut kaikki liitteet?
[/quote]
Ensimmäinen hakemus, kyllä. Kaikki liitteet on toimitettu.
[/quote]
3 kuukautta
[/quote]
[/quote]
Niin, onko liitoissa lyhyemmät jonot?
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:03"]
2.9 jäin työttömäksi ja syyskuulta tuli rahat 20.10. Tein syyskuussa osa-aikatöitä, niin sain vikan liitteen lähetettyä vasta 14.10. Päätös ja maksupäivä tuli tietoon 16.10. Lähetin kaikki liikkeet netin kautta.
[/quote]
Eli sulla meni 7-8 viikkoa käsittelyaikaa
[/quote]
Ekat liitteet laitoin vasta 2.10. Eli kolmisen viikkoa.
[/quote]
3 kuukautta
[/quote]
[/quote]
Liitot eivät käsittele yhtä ainuttakaan hakemusta, vaan työttömyyskassat! Kyllä te olette sitten aivopestyjä kakaroita kaikki, kun kuuntelette tuota liittojen propagandaa.
[/quote]
3 kuukautta
[/quote]
joillakin menee 3 viikkoa toisilla taas 3 kuukautta. Mistä johtuu ero?
[/quote]
3 kuukautta
[/quote]
[/quote]
Liitoissa ei ole minkäänlaisia maksuaikoja, kun eivät maksa penniäkään päivärahoja.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:15"]
[/quote]
3 kuukautta
[/quote]
[/quote]
Liitoissa ei ole minkäänlaisia maksuaikoja, kun eivät maksa penniäkään päivärahoja.
[/quote]
työttömyyskassat maksaa.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:13"]
[/quote]
3 kuukautta
[/quote]
joillakin menee 3 viikkoa toisilla taas 3 kuukautta. Mistä johtuu ero?
[/quote]
Erot käsittelyajoissa saman kassan sisällä voivat johtua vaikkapa TE-toimiston lausunnon viivästymisestä, johon kassa ei voi vaikuttaa. Ilman lausuntoa hakemukselle ei tehdä mitään. Sitten on mahdollista, että hakemuksessa tai lausunnossa on puutteita, joiden takia pyydetään vaikkapa lisälausunto TE:sta tai lisätietoja hakijalta.
Eri kassojen välillä taas käsittelyaikoijen vaihtelu riippuu mm. siitä paljonko uusia hakemuksia on suhteessa työntekijöihin. Eli kun työttömyyttä on enemmän, käsittelyajat pidentyvät.
Hakemuksia ei huvikseen hillota, vaan ne kyllä käsitellään niin nopeasti kuin se on mahdollista
[/quote]
suomi24 mukaan jopa 3,5 kuukautta voi mennä aikaa
Mullakin meni aikoinaan se 3kk, nyt mulla on taas ensimmäinen hakemus vetämässä ja mennyt 6vk...
Taisi olla just eilen jossain artikkeli, että ytk on hukassa näiden hakemusten kanssa.
Kannattaa ensin tarkistaa TE-toimiston lausunto, jos sitä ei ole niin hoputtaa toimistoa. Kun tuo on ok niin sitten katsoa YTKn sivuilta KÄSITTELYAIKA, löytyy ihan etusivulta. Ja jos siitäkin on vielä venynyt niin laittaa omien sivujen kautta aspaan kyselyä. Ei kannata soittaa, se vie vain turhaa aikaa käsittelijältä....
Alku on pitkä mutta jatko
on helppo. Netissä vaan painaa esitäytetyn lomakkeen lähetä painiketta
ja rahat on tilillä 1-2 päivässä.
Työttömyysturvalaki 11. luku
1 a § (18.2.2011/144)
Työttömyysetuushakemuksen käsittely
Hakemus on käsiteltävä ilman aiheetonta viivytystä.
Päätös työttömyysetuudesta on annettava viimeistään kolmantenakymmenentenä kalenteripäivänä hakemuksen saapumisesta.
Jos päätöstä ei voida antaa 2 momentin mukaisessa määräajassa, koska työttömyyskassalla tai Kansaneläkelaitoksella ei ole hakemuksen puutteellisuuden tai muun syyn vuoksi käytettävissään asian ratkaisemiseksi tarvittavia tietoja, päätös on kuitenkin annettava viimeistään neljäntenätoista kalenteripäivänä sen jälkeen, kun työttömyyskassalla tai Kansaneläkelaitoksella on ollut käytettävissään asian ratkaisemiseksi tarvittavat tiedot.
Mulla kesti 7 arkipäivää kun rahat tilillä. Ensimmäinen hakemus. Ihmettelin itsekin että aika nopeesti.
[/quote]
3 kuukautta