Luetteko te lapsillenne?
Itse olen aina lukenut paljon. Toinen lapsista jo isompi ja käy toisinaan kirjastossa ja lukee kirjallisuutta laajalla skaalassa. Kirja parin kuukauden välein tahtiin.
Kommentit (29)
Olen lukenut joka ilta kun eivät vielä lukeneet itse, nytkin saatan lukea ääneen joskus kirjaa, mutta harvemmin. Lapset 10v ja 11v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tottakai. Miksi en lukisi? ;)
Itsekin pidän ihan selvänä asiana, että lapsille luetaan. Kaveripiirissäni ei tätä tunnuta tekevän. Nyt kun oikein mietin, niin varsinkaan ulkomaalaistaustaiset eivät lue ja se kyllä kannattaisi erityisesti heidän kohdallaan, koska kyllähän siinä oppii ja kielitaito karttuu.
Millä kielellä ajattelit, että ne ulkomaalaistaustaiset lukisivat lapsilleen? Yleensä ihmiset haluavat lukea äidinkieltään tai kieltä, jonka osaavat erittäin hyvin. Vai luetko sinäkin ranskankielisiä satuja lapsillesi illalla?
Minusta on älytöntä olettaa, että ulkomaalainen joka ei puhu todella sujuvaa suomea eli lähes äidinkielentasoisesti haluaisi edes lukea suomenkielisiä satuja lapsilleen. Usein he nimenomaan haluavat ylläpitää omaa äidinkieltään.Lisään, että sitten seuraava ongelma onkin, että miten hyvin esimerkiksi arabiankielistä lastenkirjallisuutta löytää Suomesta. Tämä voi siis olla osasyy siihen, miksi ulkomaalaiset tuttusi eivät lue niin paljon.
Jos mun suomenruotsalaiset kaverit ostaa lastensa iltasatukirjat Ruotsista, voin vaan kuvitella miten vaikeaa on löytää minkään kielistä kirjallisuutta suomalaisista kirjakaupoista. Onneksi on Amazon jne olemassa...
Lapset 28 ja 35 vuotiaita. En lue lapsilleni.
Luin todella paljon. Olivat yli 10v, kun luin vielä joka ilta iltasadun. Tyttäreni lukee todella paljon, poikaani on pitänyt pakottaa/lahjoa jos on halunnut hänen lukevan.
Olen lukenut aika paljon mm Aku Ankkoja lapselle. Sitten kun hän oppi kunnolla lukemaan niin tietty nämä jutut on jääneet.
2-vuotiaalle luen niin paljon kuin hän haluaa. Tunti ei usein riitä mihinkään.
Assburger kirjoitti:
Olen lukenut kaikille lapsilleni, nuorimmaiselleni(13) luen edelleen.
Luin itse lapsena ja nuorena hyvin paljon.
Yksikään lapseni ei ole lukutoukka.
Nuorimmaisellani on lukihäiriö.
Onhan nuorin lapsesi ohjattu koulusta Celia-kirjaston asiakkaaksi?
Celiasta hän saa netin kautta kuunnella äänikirjoina maksutta sekä koulukirjat että kaunokirjat.
Celia-kirjaston asiakkuudesta voi kysyä myös kirjastosta sekä tutustua asiaan osoitteessa celianet.fi.
Vierailija kirjoitti:
Lapset 28 ja 35 vuotiaita. En lue lapsilleni.
Millaista piittaamattomuutta lastesi parhaasta! :(
Luen itse paljon ja luin lapsille ja luin paljonkin. Yksikään lapsista, teini-ikäisiä nykyään kaikki, ei lue itse vapaaehtoisesti mitään. Ja osittain tästä voi kiittää koulua: kaikenmaailman pakolliset lukudiplomit tappaa kyllä lukuinnon todella tehokkaasti.