Onko lapsesi oppinut jotain nopeasti?
Onko lapsesi oppinut jotain hämmäsyttävän nopeasti? Siis niin että olet itsekin ihan ihmeissäsi että miten se nyt tuon oppi?
Meillä yksi lapsi oppi (tai kehittyi, miten se nyt halutaan sanoa) täyskuivaksi 1,5-vuotiaana ilman ihmeempää harjoittelua. Pidätteli vaan aina niin kauan että pääsi potalle. Muiden lasten kanssa pottailua harjoiteltiin piiiiiitkään.
Yksi oppii soittoläksyt todella vähällä harjoittelulla. Mä en tajua miten sille jää ne kappaleet niin hyvin mieleen. Aina menen viereen katsomaan että soitteleeko ihan omiaan, mutta nähtävästi oppii tosi nopeasti.
Tämä soittaja oppii myös enkun sanat (ja musiikkitermit) parilla lukemisella. Kumma tyyppi.
Kommentit (7)
Pyöräily. Sata metriä juoksin perässä pitäen tarakasta kiinni, sit polkikin jo itse. Apupyöriä ei ikinä käyttänyt.
Opin ajamaan pyörällä ilman apupyöriä ennen 2v vanhempaa isoveljeäni, lukemaan suht samoihin aikoihin mitä isoveljeni (ei saman ikäisinä, vaan samaan aikaan), ja solmimaan kengännauhat ensimmäisestä kerrasta :) Äiti oli näyttänyt mallia toisen jalan kengännauhoihin, kääntyi hetkeksi puhelimeen tms ja kääntyessään takaisin minuun päin olin jo sitonut toisen kenkäni rusetille ja siitä se läks :D Ja eskarissa osasin lukea sanan yhtä hyvin oikein ja väärinpäin, eli peilikuvana. Opin myös samaan aikaan kirjoittamaan ja peilikirjoittamaan, opettelin siinä samalla sit saman asian väärinpäin. Isoveljeni kehittyi vielä ihan normaalisti, ei ollut mtn poikkeavaa kehityksessä, mutta minä opin vain hieman tavallista aijemmin asiat, matkin vanhempia sisaruksiani :3 t. teini
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 08:30"]Opin ajamaan pyörällä ilman apupyöriä ennen 2v vanhempaa isoveljeäni, lukemaan suht samoihin aikoihin mitä isoveljeni (ei saman ikäisinä, vaan samaan aikaan), ja solmimaan kengännauhat ensimmäisestä kerrasta :) Äiti oli näyttänyt mallia toisen jalan kengännauhoihin, kääntyi hetkeksi puhelimeen tms ja kääntyessään takaisin minuun päin olin jo sitonut toisen kenkäni rusetille ja siitä se läks :D Ja eskarissa osasin lukea sanan yhtä hyvin oikein ja väärinpäin, eli peilikuvana. Opin myös samaan aikaan kirjoittamaan ja peilikirjoittamaan, opettelin siinä samalla sit saman asian väärinpäin. Isoveljeni kehittyi vielä ihan normaalisti, ei ollut mtn poikkeavaa kehityksessä, mutta minä opin vain hieman tavallista aijemmin asiat, matkin vanhempia sisaruksiani :3 t. teini
[/quote]
No oletpas sinä etevä. Vielä kun opettelet ymmärtämään lukemasi (esim. keskustelun otsikon), hyvin menee.
Anteeksi, ei saisi kettuilla teineille. Olet varmasti oikeastikin fiksu ja etevä, onnea elämääsi ja toivottavasti löydät oman polkusi!
Kuopus oppi lukemaan itsestään 3,5-vuotiaana. Oli valtavan kiinnostunut kirjoista. Ohi aiheen: ei ole huippulahjakas, mutta kuitenkin selvinnyt koulusta helpolla. Yhtäkkiä vaan luki ääneen julkisella paikalla ilmoitustekstejä, sellaisia, mitä ei voinut muistaa.
Toinen lapsi ei millään meinannut oppia ajamaan pyörällä edes apupyörien kanssa. Mutta lopulta kun apupyörät otettiin pois, koko homma ajoi sujumaan alle puolessa tunnissa ja jo samana päivänä ajeli useita satoja metrejä ihan hyvin. Eli olisi pitänyt ottaa ne apupyörät varmaan aiemmin pois.
Meillä myös musiikki. Emme mieheni kanssa ole musikaalisia, mutta isäni suvussa on ammattimuusikkokin ja isäni on erittäin hyvä laulamaan. Lapsi oli saanut koulussa kitaran käteensä ekaa kertaa ikinä ja osannut heti homman - monipuolinen opettaja antoi kaikkien kokeilla. Koulusta tuli viesti, että kannattaisi tukea lapsen soittoharrastusta, koska on selvästi lahjakas. Samalla viikolla hommattiin kitara ja käsittämättömän nopeasti heistä tuli taitavia, toinen kokeili myös, hoksasi saman tien miten homma toimii ja miten nuotteja luetaan. Tajusin lasten ollessa kouluikäisiä tajusin heidän olevan musikaalisesti lahjakkaita ja tosi nopeita oppimaan.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:48"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 08:30"]Opin ajamaan pyörällä ilman apupyöriä ennen 2v vanhempaa isoveljeäni, lukemaan suht samoihin aikoihin mitä isoveljeni (ei saman ikäisinä, vaan samaan aikaan), ja solmimaan kengännauhat ensimmäisestä kerrasta :) Äiti oli näyttänyt mallia toisen jalan kengännauhoihin, kääntyi hetkeksi puhelimeen tms ja kääntyessään takaisin minuun päin olin jo sitonut toisen kenkäni rusetille ja siitä se läks :D Ja eskarissa osasin lukea sanan yhtä hyvin oikein ja väärinpäin, eli peilikuvana. Opin myös samaan aikaan kirjoittamaan ja peilikirjoittamaan, opettelin siinä samalla sit saman asian väärinpäin. Isoveljeni kehittyi vielä ihan normaalisti, ei ollut mtn poikkeavaa kehityksessä, mutta minä opin vain hieman tavallista aijemmin asiat, matkin vanhempia sisaruksiani :3 t. teini
[/quote]
No oletpas sinä etevä. Vielä kun opettelet ymmärtämään lukemasi (esim. keskustelun otsikon), hyvin menee.
Anteeksi, ei saisi kettuilla teineille. Olet varmasti oikeastikin fiksu ja etevä, onnea elämääsi ja toivottavasti löydät oman polkusi!
[/quote]
Tiedän, että aloituksessa kysyttiin lapsista, mutta niitä ei minulta (onneksi) vielä löydy, enkä halunnut herättää äitiäni vastaamaan :D Olen jo aikalailla unohtanut sen, miten kirjoitetaan väärinpäin sujuvaa tahtia harjoituksen puutteen vuoksi, mutta hitaasti se onnistuu yhä.
Eka lapsi oppi vähän kaiken hitaasti (puhumaan, potalle jne), joten hämmästyin kun tokalta nämä asiat tulivatkin aikaisin ja kuin itsestään. Toisaalta esikoinen oppi sitten lukemaan 2,5-vuotiaana. Siitä en kyllä ollut kovin hämmästynyt, eikä oppinut sitä varsinaisesti nopeasti, koska ei vuoteen ollut muuta tehnytkään kuin tankannut kirjaimia ja yrittänyt ratkaista niiden arvoituksen.
2vko piti jo päätä ylhäällä kauan. Luulin itse että menee 1kk puolelle. Esikoinen kyseessä eikä itsellä kummosempaa kokemusta vasta syntyneestä muuta kuin teoria koulusta. Se yllätti. Nyt odotellaan kehittyykö muissa asioissa vikkelästi.
Sinun lapsesi on selkeästi erittöin musikaalinen. Ihana juttu! Onnea lapsellesi! :) tulee varmasti pärjäämään jos kieletkin jää helposti mieleen!