Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

työpaikkakiusaamista?

Vierailija
24.10.2014 |

En tiedä kuvittelenko että minua kiusataan, mutta kerronpa ensin tilanteeni.

Aloitin pari kuukautta sitten uudessa työpaikassa. Rakastan työtäni ja aluksi työkaverini olivat minulle ystävällisiä. Samaan aikaan kun tulin tähän työpaikkaan, sinne tuli myös harjoittelija ammattikoulusta. Nykyään työkaverini aina kehuvat harjoittelijaa "Anna on nyt tehnyt niin reippasti sitä ja tätä ja aivan ihanaa ruokaa ja hän on niin reipas..." Minua ei kehuta koskaan.Minä olen myös nuori, mutta kuitenkin alan työkokemusta omaava ihminen ja työni olen tehnyt aina hyvin, kuitenkin minulle aina tiuskitaan kun kysyn jotain josta olen epävarma, harjoittelijalle ei. Olen luonnostani sellainen ihminen että kun osaan asian, teen omatoimisesti ja varmasti, mutta uudessa asiassa kyselen neuvoja jonkin verran. En tiedä kuvittelenko vain että työkaverini pitävät minua huonona, vai olenkohan oikeasti huono. omasta mielestäni en ole. Onko muilla samanlaisia tuntemuksia?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole työpaikkakiusaamista. Sulla on epävarma olo ja ylianalysoit asioita. Harjoittelijoita kuuluukin rohkaista, mutta aikuinen ja kokenut työntekijä on kyllä eri asia. Mun mielestä olisi itse asiassa aika alentaa lässyttää kokeneelle työntekijälle jostain reippaudesta.

Vierailija
2/10 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi. Ehkä olet oikeassa. Olen helposti itseeni ottava ihminen. Ehkä tilanne on siksi jotenkin niin hankala, kun tämä harjoittelija ei kuitenkaan ole kuin 4 vuotta minua nuorempi, eli olemme kuitenkin suurinpiirtein samaa ikäluokkaa, mutta häntä pidetään "Meidän ihanana tyttönä". Ja kun hän kysyy neuvoa, hänelle vastataan ystävällisesti ja melkein kädestä pitäen opastetaan, mutta minulle vain tiuskitaan, ihan kuin olisin joku ajatustenlukija ja tietäisin missä kaikki on ja miten ollaan ko. paikassa toimittu... huoh.... Mutta ehkä vain kuvittelen kiken

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet ammattilainen tai pitäisi olla. Saat palkkaa ja tehoja pitäisi löytyä. Ja et saa kuormittaa muita liikaa. Eli - pää pystyyn ja tee itsenäistä työtä. Ole ylpeä osaamisestasi.

Vierailija
4/10 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kateellinen siis tuolle harkkarille. Outoa!

Vierailija
5/10 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiuskia ei saa vaikkei ihan kiusaamisen määritelmään sovikaan. Jos et saa asiallista vastausta , kysy esimieheltä kenen työnkuvaan kuuluu perehdyttämisesi.

Vierailija
6/10 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olisko kaikki ok, jos tota harjoittelijaa ei kehuttaisi?

Vierailija
7/10 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjoittelijaa pitää vahvistaa. Sinä olet kaiketi aikuinen, tunne jo oma arvosi äläkä kadehdi harjoittelijan saamia kehuja.

Vierailija
8/10 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten harjoittelija ei ole heille uhka, mutta sinut ne kokevat sellaiseksi. Ovatko tiuskijat keski-ikäisiä naisia kenties

Vierailija
9/10 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

he olevat eläke-iän kynnyksellä olevia nais-ihmisiä. Ehkä jos uskaltaisin ensi viikolla "tiuskaista" takaisin että miksi näin on, saisin selvyyden, mutta tätä ei tod. näköisesti tule tapahtumaan kun olen niin huono sanomaan vastaan....... inhottava tilanne. Niin, ja miksi minun pitäisi olla muutaman vuoden kokemuksella ammattilainen, kun kuitenkin olen käynyt vain ammattikoulun, joka antaa vain valmiuden ja työssähän sitä opitaan talon tavoille. En tiedä sitten onko kysymys siitä että työkaverini ovat niin eri sukupolvea, kun heidän on pakko ollut osata suurinpiirtein kaikki että pärjäävät elämässä....

Vierailija
10/10 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko sanoa, että voi olla kiusaamista ja voi tuosta pahentua. Minulla on samanlainen kokemus.

Aloitin uutena työntekijänä paikassa, johon melko pian palasi äitiyslomalta aikaisempi työntekijä, samaa ikäluokkaa kanssani. Myöhemmin aloitti toinen ikäiseni ihminen, hänen aloituksensa tuli puskista, koko hankkeesta ei oltu kerrottu minulle (siitä hankkeesta mitä hän tuli vetämään).

Aluksi kaikki vanhat tyäntekijät olivat ystävällisiä, mitä nyt vähän puhuivat toisistaan selän takana ja kasvokkain kehuivat loistavaa yhteishenkejä jne. Vähitellen käytös muuttui, tuli mukaan tuota tiuskimista ja minusta alettiin myös puhua selän takana.

Näiden kahden muun tullessa taloon heistä alettiin puhua koko ajan minun kuulteni niin, että kaikki heidän tekemänsä oli todella hienoa ja minun tekemisistäni ei sanottu mitään. Tämä koski niin harrastuksia kuin työtäkin. Huvittavaa oli, että meillä oli samat harrastukset, ja minä niissä paljon "kovemmalla tasolla", silti vain näiden kahden muun tekemisiä hehkutettiin.

Samoin heistä puhuttiin paikalla ollessani että "he sentään jaksavat olla ystävällisiä", "he sentään ovat ilopillereitä" jne. ja annettiin ymmärtää että minä en.

Lopulta työstäni alettiin puhua niin, että "jos nyt X sen hoitaa", "X on luvannut sen tehdä, mutta saa nyt nähdä" jne. vaikka en koskaan jättänyt töitäni hoitamatta. Minulta myös pimitettiin tietoa, muiden tekemistä virheistä syytettiin minua, väitettiin että olin valehdellut työhakemuksessani ja lisäksi yritettiin huijata että olisin pitänyt vähemmän lomapäiviä. Kun selvitin loma-asiaa, minulle suututtiin ja rähjättiin. Tehtävieni tasoa alennettiin sen tyyliseksi että järjestä kynät paperivarastossa.

Valitettavasti ap:n tarinan alku kuulostaa ihan samanlaiselta. Minä en kuullut siinä mitään kateutta harjoittelijaa kohtaan vaan varoitussignaalin. Sillä kateudella on niin helppo selittää ja väittää, että kuvittelet vain. Mutta mistä minäkin olisin ollut noille kahdelle kateellinen, muusta kuin siitä, että heitä kohdeltiin asiallisesti ja ystävällisesti mutta minua ei?

Kaikki ei ole väärää tulkintaa ja johdu omasta asenteesta. Työpaikkakiusaaminen on oikea ilmiö. Kerrottakoon vielä, että tämä tapahtui akateemisesti koulutetussa asiantuntijayhteisössä.