Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

äitipuoli on... (kysely)

Vierailija
13.09.2021 |

Sain ajatuksen tästä kyselystä, kun luin toista keskustelua äitipuolen roolista. Siellä oli tällainen kommentti:

"Äitipuoli voi olla jos lasten biologinen äiti on kuollut ja on itse mennyt avioliittoon lasten isän kanssa. Muuten on isän kämppis ja naisystävä."

Olen äiti ja äitipuoli ja tietenkin olemme arjessa mieheni kanssa sekä omille että toisen lapselle sekä tukena että komentamassa, jos tarvitaan. Huoltajat päättävät lapsen isommista asioista (koulu, terveydenhoito jne.). Arkea elämme joka toinen viikko perheenä, jossa me yhdessä olemme päättäneet kotimme säännöt ja rajat.

äitipuoli on... (kysely)

Vaihtoehdot

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän naisystävä, ei mitään tekemistä äitiyden kanssa.

Vierailija
2/16 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihan perheestä, lasten iästä, paljonko näkevät isää, miten silloin sujuu, ym.

Oma isäni meni naimisiin uuden kanssa kun olin noin 14 v. Emme ole koskaan käyttäneet äitipuoli-sanaa eikä sellaiselle ole ollut tarvetta. Tuosta on nyt 30 vuotta ja olemma isän vaimon kanssa hyviä ystäviä (isäni on nyt jo kuollut). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellinen siitä että isäni rakastaa myös minua. Ei hyväksy sitä, jos isäni haluaisi auttaa minua.

Vierailija
4/16 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei voi yhteisessä kodissa määritellä mitään lapsiin liittyviä sääntöjä." Öö anteeksi mitä? Aivan varmasti minä olen omassa kodissani se kuka lapsia ohjaa ja komentaa, samalla tavalla kuin avopuolisoni eli lasten isä.

En ole varma millä nimityksellä lapset minusta puhuu, varmaan vaan isän kaverina, mutta kuulin pari vuotta sitten yhden heistä juttelevat isälleen että enkös minä ole heidän äitipuolensa ja isä myötäsi. Nimityksellä ei ole minulle väliä, annan sen olla lapsista lähtöisin.

Lapset asuu äitinsä luona ja vieraileevat meillä viikonlopun kerran tai pari kuussa ja kyllä ei ole ollut millään osapuolella mitään hämmennystä siitä etteikö myös minulla ole velvollisuus ohjata ja tehdä sääntöjä lapsille. Ja kun meille syntyy yhteinen lapsi niin kaikille samat säännöt.

Aivan naurettavaa jos joku äitsykkä siellä omassa päässään kuvittelee ettei miehen uusi kumppani omassa kotonaan saisi hänen lapsiaan komentaa, ja sitten vielä vetää koko hernepellot hengitysteihin kun hänen sairaalloista mustasukkaisuuttaan ja kontrolloimisen tarvetta ei myötäilläkään.

Vierailija
5/16 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.S. isän puoliso ei välttämättä ole äitipuoli. Toki alaikäisen lapsen kohdalla näin yleensä on, mutta ei aina. Jos isän puoliso ei koskaan ole paikalla, kun isä tapaa lastaan, ei isän puoliso ole silloin äitipuoli.

Tapasin isäni puolison tasan yhden kerran koko sinä aikana, kun hän oli isäni puoliso (n. 5 vuotta). Mielestäni hän ei ollut minulle äitipuoli millään mittarilla. Hän tosin vaikutti elämässäni aika vahvasti, koska se hänen tapaamattomuutensa vaikeutti minun ja isäni tapaamisia ihan merkittävästi. Ei tosin estänyt niitä kokonaan. Isäni ja tuo nainen siis asuivat yhdessä.

Vierailija
6/16 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kyseessä olisi vain isän kämppis eikä mikään puoliso, kyllähän hänelläkin olisi määräysvaltaa omassa kodissaan. 

Ja pieniä lapsia voi komentaa "ohimennessään" kaikki kämppistä myöten. Isomman rajojen määrittely sitten on enemmän vanhemman hommaa, esim. kotiintuloajat. 

Vierailija
7/16 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ruutuajan rajojen asettaminen soisi lähtevän vanhemmasta eikä olla yksin äitipuolen harteilla. Ongelmia tiedossa jos äitipuoli saa niistä alkaa tappelemaan ja kelloa katsomaan. 

Vierailija
8/16 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on hassua, että joku kuvittelee voivansa sanella entisen puolison ja tämän uuden kumppanin kodin sääntöjä. Jäänyt ehkä vähän ero käsittelemättä?

Vierailija
9/16 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ketjun ap on hullu. Hän jauhaa tuota samaa asiaa jatkuvasti.

Haluaa adoptoida nuo lapset, eristää äidin suvsta jne.

Vierailija
10/16 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitipuoli on mielestäni isän (tai lapsen toisen äidin tms. virallisen huoltajan) vakituinen naiskumppani, joka ei ole lapsen äiti JA joka on lapsen elämässä lapsen omaa äitiä muistuttavassa roolissa.

Uusi aikuinen asuinkumppani tai perheenjäsen ei automaattisesti ja saman tien muutu lapsen äitipuoleksi esim. yhteenmuuton myötä vaan sitten kun hän on muodotanut äiti-lapsi-suhdetta muistuttavan suhteen lapseen.

Tietysti jotkut käyttävät nimitystä äitipuoli vaikkei lapsen ja naisen välillä olisikaan vahvaa perhesidettä eikä nimitetty äitipuoli olisi mitenkään äitiä vastaavassa suhteessa lapseen. Itse en käyttäisi tällöin nimitystä äitipuoli, mutta ehkä sitä silloinkin käytetään koska halutaan mieluummin käyttää sanaa äitipuoli kuin isän (tms huoltajan) naiskumppani, (joka ei ole lapsen äiti)...

Mielestäni se äiti-lapsi-suhdetta muistuttava suhde olisi oleellinen. Muuten ei ole minkäänlainen äiti lapselle. Vaikka tykkäisi käyttää sanaa äitipuoli vähän kenestä vain iskän nyksästä...

Omalla äidilläni on ollut uusi mies siitä saakka kun olin alakouluikäinen. Mies on äitini mies, muttei isä minulle. Paras ystäväni tuolloin taas ei edes muistanut biologista isäänsä ja oli kasvanut äitinsä ja isäpuolensa kanssa. Hänelle äidin mies oli isäpuoli. Tuolta väliltä sitten on monenlaista.

Vierailija
11/16 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lasten äiti elää, niin minä en ole äitipuoli, vaan isän vaimo. Enintään bonusäiti, mutta huonosti sitäkin kun ikäero lapsiin on alle 20v.

Vierailija
12/16 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi pantavan näköinen ja ei saa pidettyä katsettaan erossa boksereistani, kun tulen aamupalalle. :)

Vierailija
13/16 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei voi yhteisessä kodissa määritellä mitään lapsiin liittyviä sääntöjä." Öö anteeksi mitä? Aivan varmasti minä olen omassa kodissani se kuka lapsia ohjaa ja komentaa, samalla tavalla kuin avopuolisoni eli lasten isä.

En ole varma millä nimityksellä lapset minusta puhuu, varmaan vaan isän kaverina, mutta kuulin pari vuotta sitten yhden heistä juttelevat isälleen että enkös minä ole heidän äitipuolensa ja isä myötäsi. Nimityksellä ei ole minulle väliä, annan sen olla lapsista lähtöisin.

Lapset asuu äitinsä luona ja vieraileevat meillä viikonlopun kerran tai pari kuussa ja kyllä ei ole ollut millään osapuolella mitään hämmennystä siitä etteikö myös minulla ole velvollisuus ohjata ja tehdä sääntöjä lapsille. Ja kun meille syntyy yhteinen lapsi niin kaikille samat säännöt.

Aivan naurettavaa jos joku äitsykkä siellä omassa päässään kuvittelee ettei miehen uusi kumppani omassa kotonaan saisi hänen lapsiaan komentaa, ja sitten vielä vetää koko hernepellot hengitysteihin kun hänen sairaalloista mustasukkaisuuttaan ja kontrolloimisen tarvetta ei myötäilläkään.

Miksi haluat lapsia miehen kanssa, joka tapaa edellisen suhteen lapsiayhtenä tai kahtena viikonloppuna kuussa? Vai tuleeko lapsista enemmän sinun projetisi sitten? Arvon tuleva äitsykkä

Vierailija
14/16 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu monesta tekijästä

- minkä ikäisiä lapset ovat olleet yhteenmuuttaessa

- asuvatko lapset koko aikaisesti vain käyvät silloin tällöin

- kauan uusperhe on ollut pystyssä.

Alkuun äitipuolen ei kannata käskytellä, mutta 4-7 vuoden jälkeen - se mikä tutkimusten mukaan uusperheen muotoutuminen kestää - on tilanne toinen.

Pienempää lasta voi käskyttää paremmin kuin isompaa. Ja samoin, jos asuu koko ajan, niin pakkohan sitä on.

Vierailija
15/16 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu monesta tekijästä

- minkä ikäisiä lapset ovat olleet yhteenmuuttaessa

- asuvatko lapset koko aikaisesti vain käyvät silloin tällöin

- kauan uusperhe on ollut pystyssä.

Alkuun äitipuolen ei kannata käskytellä, mutta 4-7 vuoden jälkeen - se mikä tutkimusten mukaan uusperheen muotoutuminen kestää - on tilanne toinen.

Pienempää lasta voi käskyttää paremmin kuin isompaa. Ja samoin, jos asuu koko ajan, niin pakkohan sitä on.

Omassa kodissaan aikuinen asettaa säännöt tietenkin. Itse elän viikko-viikko lapsiperhe-elämää ja hyvin on mennyt, pääasiassa kuitenkin on kaikkea muuta kuin komentamisen tarvetta. Lapsi itse alkoi sanoa äitipuoleksi, minulle sanalla ei ole niin väliä. Olen ihan yhtälailla lapsen elämässä kuin isänsä, en toki puutu vanhempien päätettäviin asioihin kuten kouluun jne. Kotona sitten miehen kanssa yhdessä sovimme, miten kotona tapahtuvat asiat hoidetaan. 

Vierailija
16/16 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat lapsia miehen kanssa, joka tapaa edellisen suhteen lapsiayhtenä tai kahtena viikonloppuna kuussa? Vai tuleeko lapsista enemmän sinun projetisi sitten? Arvon tuleva äitsykkä

Näytti menevän ihon alle jostain syystä? Miksi en haluaisi lapsia puolisoni kanssa? Me asutaan puolison kanssa eri kaupungissa (n. 150 km eli ei mikään mahdoton etäisyys) kuin lapset ja he käy koulua ja viikonloppuina haluavat varmasti nähdä kavereitaankin kuin että olisivat aina tien päällä tai toisessa kaupungissa.

Puoliso soittelee ja viestittelee lapsille ihan joka päivä, toivottaa hyvät huomenet ja hyvät yöt. Hän on hyvä isä.

Tosin sinun mielestä hän ei varmaan olisi saanut muuttaa 2 kilometriä pidemmälle exästään koska oma elämä ja uusi rakkaus ja perhe varmaan ei saa olla mahdollista eron jälkeen jos exä on vielä katkera?

Terkuin tämä "tuleva äitsykkä"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan