Tulisitko hulluksi, jos olisit siivooja ja joutuisit joka päivä siivoamaan täysin samat sotkut?
Se on minun elämääni nykyään, tai siis 5 päivää viikosta .Vasta pari viikkoa takana siivoustyötä ja olen nyt jo täysin leipiintynyt siivoamaan joka päivä kaikki samat sotkut ja tuntuu että järki lähtee.
Jaksaisitteko itse?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan normaali lapsiperheiden arkea.
No joo, mutta on se oman kodin siivoaminen hieman eri asia kuitenkin. Ap
Kakkostyöni oli siivousta iltaisin. En tullut hulluksi. Mutta sain yh äitinä lapsille mahdollistettua harrastukset.
Sehän on vaan työtä, onhan sulla kai elämässä paljon muutakin?
Jos tuntuu liian vaikealta, työ vie ilonkin elämästä, ota loparit.
Olen perheenäiti ja teen tuota 7 päivää viikossa.
Yhden kesän olin tehtaassa siivoustöissä ja kaikki työntekijät siivoojia lukuun ottamatta olivat miehiä. Lattian vahauksen jälkeen laitettiin lappu oveen tiedoksi ettei saa kävellä pariin tuntiin. Vartin päästä lattiassa oli jo ensimmäiset kengänjäljet. Kengänjälkiä oli myös seinissä, niissä vastapestyissä. Olihan se nuorelle tytölle silmiä avaava kokemus tajuta että miehet ei arvosta naisten tekemää työtä.
oon lähäri ja kun nään aamulla, missä siivessä oon töiss. tiiän heti. missä järjestyksessä teen työt. ja se ny on ihan sama, kene vaippaa sitä vaihtaa, samaa........
Olin nuorena siivoojakin, työ kun työ. Ei sitä tarvitse niin miettiä kun ilmaantui paikalle, teki työnsä ja lähti kotiin. Kyllä kuitenkin tein sitä hommaa muutaman vuoden opiskelun ohella.
Ajaahan se bussikuskikin samat reitit aina uudelleen. Eli melko normaalia työntekoa. Harvassa työssä on aina eri maisemat.
Paljon mukavampi siivota ne samat sotkut päivittäin, sujuu rutiinilla ja laatu pysyy hyvänä. Jos joka päivä olisi erilaiset, ja mahdollisesti pahemmat sotkut aina silloin tällöin, olisi paljon kuormittavampaa. Esim. hotellisiivoojalla kivana yllärinä oksennukset sun muut eritteet. Todella toivon, etteivät ole kenellekään rutiinia nuo.
Motivoi opiskelmaan :)
Harjanvarresa heilunut jäähallilla 1991...
Jotain vajaa puoli vuotta siivosin hotellihuoneita. Kyllä siinä vähän alkoi tulla Päiväni murmelina-fiilikset kun jotain 30 huonetta päivässä ja 90% niistä on täysin identtisiä. :D Sviitit ja yhden hengen huoneet toivat pientä vaihtelua.
Toisaalta helppo laittaa vaan aivot vapaalle ja konemaisesti tehdä töitä, ei ainakaan paljoa stressannut.
Työskentelin joskus tiskaajana yksityisen vanhainkodin keittiössä.
Tiskasin samat tiskit päivittäin. Itse asiassa useampaan kertaan samat astiat, kun esim. kahvi oli monta kertaa päivässä.
Ei ollut ongelma.
Tulisin hulluksi ja sen jälkeen siivoaisin hullun lailla...
Vierailija kirjoitti:
Siivoojallakin voi olla vielä töiden päälle lapsiperheen arki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, mutta on se oman kodin siivoaminen hieman eri asia kuitenkin. Ap
Siitä ei saa palkkaa? Lakkaa narisemasta ja lähe töihin.
Olin siivoojana opiskeluaikana, ja ainoa mikä ärsytti olivat ne tontut, jotka sprayliimasivat lattialla ilman suojapaperia (mainostoimistoissa). En poistanut liimajälkiä, eikä siitä koskaan valitettu. Tämän vuoksi en sitten koskaan opiskelupaikalla sprayliimannut/maalannut ilman asianmukaista suojausta - kotona olen mykyään hiukan huolettomampi.
Kun tekee työtä, olipa se mitä tahansa, siihen rutinoituu. Jos ei viikossa niin vuosissa kuitenkin. Töissä kyselivät jo otanko talvilomani normaaliin aikaan - silloin on messut rapakon takana. Minä en ole menossa, mutta lapsenlikkana olen ollut jo kymmenkunta vuotta. Toisaalta rutiinit luovat turvaa.
Siivousalalla nyt 8v. Samassa kohteessa olin 5v eli samoja sotkuja päivittäin.
Onneksi talonväki niin mahtavaa, ettei päässyt kyllästymään. Nyt olen ollut vuoden toisessa kohteessa ja työ on enemmän puuduttavaa kohteen ja siinä olevien ihmisten vuoksi.
No todellakin teki hulluksi, monellakin tapaa.
Tein useamman vuoden siivoojan työtä, useissa eri kohteissa. Työ on fyysisesti raskasta, alipalkattua sekä aliarvostettua.
Siivous alueet ovat valtavia ja aika minimoitu, silti laadun tulee olla priimaa. Henkisesti ja fyysisesti erittäin kuluttava ammatti. Työn yksitoikkoisuus ja juuri niiden samojen sotkujen siivoaminen, alkaa ajan mittaan ahdistamaan ja lopulta suoraan sanottuna vitu**maan. (Hämmentävää huomata ihmisten vessa käyttäytymisen olevan edelleen kuin keskiajalla, miten vaikeaa voi olla aikuiselle miehelle osua pönttöön?)
Toivottavasti nämä epäkohdat saadaan kuntoon tälläkin alalla ja työntekijät saavat arvoisensa palkan ja kohtelun. Siivoojat ovat tärkeässä asemassa, niin viihtyvyyden kuin meidän kaikkien terveyden kannalta ja heidän tulisi saada ansaitsemansa arvostus.