Iso vauva ja paljon lapsivettä - vastaavia kokemuksia ?
Hei !
Olin eilen äitiyspolilla kontrollissa runsaan lapsiveden vuoksi. Lisäksi tutkimuksessa selvisi että vauva on melko isokoinen, eilen arvioitiin 3.6 kg-4.0 kg ja lapsivettä tosiaan oli normaalia enemmän.
Tämä on kolmas raskauteni , tänään 37+2 ja edelliset lapset ovat olleet pienempiä syntyessään, ensimmäinen oli 2820 g ( 39+4 ) ja toinen 3600 g (40+6 ). Sokerirasitusta ei ole aiemmin tehty koska mitään riskitekijöitä minulla ei ole.
Painoa minulla on tullut runsaasti, nyt n. 16-17 kg mutta näin minulla on tullut edellisistäkin raskauksista 18 kg ja 20 kg.
Pikkaisen hirvittää että mitä tuleman pitää, olen nimittäin pienikokoinen 155 cm ja lähtöpainoni oli ihan normaali. Lähinnä siis että mahtuuko tuollainen jättiläinen syntymään ?? Ja mikä mahtaa olla käytäntö, odotellaanko siihen asti kun vauva päättää syntyä ja annetaan kasvaa vaan siihen saakka ?
Tänään minulle tehtiin se sokerirasituskoe ja uusi kontrolliaika on ensi viikon torstaina jolloin viikkoja 38+1.
Onko joillain vastaavia kokemuksia ? Kiitollisena otan kokemuksianne vastaan =)
t. makkonen rv 37+2
Kommentit (8)
Lääkäri totesi yliaikaiskontrollissa rv 41+2 että vettä on runsaasti ja painoarvio oli ultralla 4040 g, mutta lääkärin mukaan käsikopelolla arvio oli 4200 g. Olen kyllä pidempi kun sä, 171 cm, lääkäri sanoi vauvan mahtuvan hyvin ulos, hyvä lantio kuulemma...Poika syntyi sitten rv 41+4, 4410 g ja 56 cm, pipokin oli 37 cm. Vauva ei ollut edes laskeutunut, synnytys käynistyi vesien menolla (ja kyllä sitä tosiaan tulikin valtavasti...vatsa pieneni ihan silmissä). Pieni viilto jouduttiin tekemään eikä repeämiä tullut. Esikoisesta repesin aika pahasti vaikka episiotomia tehtiinkin (syntyi rv 39+4, 3645 g, 53 cm, pipo 34 cm).
Onhan sinulla jo kaksi synnytystä takana, luulisi että paikat on sen verran " venyneet" että synnytyskin sujuu hyvin. Tsemppiä sinulle paljon!!
t. Muumu ja pojat 2,5 v ja 12 vrk
Muumu: vaikka meillä muuten olleet erikokoiset lapset niin pisti silmään tuo teidän vauvojen pipokoko, meidän muksuilla täsmälleen samat 34 ja 37 cm !!
Onneksi tosiaan kyseessä on kolmas lapsi joten täytynee luottaa vaan että luonto hoitaa hommansa tälläkin kertaa. Ja kai sitä täytyy luottaa myös sairaalan asiantuntevaan henkilökuntaan jotta osaavat arvioida tilanteen tarpeen mukaan. Tosiasiahan on että synnytys on vielä tänäkin päivänä yksi niistä tapahtumista mitä meidän on turha etukäteen kauheasti suunnitella.
t. makkonen
Vauvan kokoarviokin oli suuri ja minä " pieni" 158cm.
Lääkäri sanoi että runsas vesi voi kyllä " hämätä" kokoarviota ja lapsi vaikuttaa isommalta mitä on!Ylempänä oli kokemus että oli ollut iso niinkuin luvattu mutta mulla meni toisin päin,ettei tullukaan niin iso kun veikattu(arvio oli yli 4200g ja tulos oli 3780g)
Runsaasta vedestä on synnytystä ajatellen se haitta ettei lapsi pääse kunnolla laskeutumaan,juuri veden runsaudesta johtuen.ja jos synnytys alkaa vesien menolla,lapsi kovin ylhäällä, on napanuoran luiskahdus vaara.Joten maaten sairaalaan sitten.Itse olin onneksi jo sairaalassa vesien mennessä mutta tarkkaan makuuttivat siltikin!
Joskus runsas vesi voi viitata munuaishäiriöön mutta siitä tuskin sinun kohdalla kyse,koska ovat jo tilaa tarkistaneet.Mutta synnytystä ajatellen varmasti tarkkailevat veden määrää.Itse jouduin tarkistuksissa juoksemaan rv 36-39,4 kertaa.
Hyvää loppuodotusta sinulle!
leanna+5 ja sissi rv 11+
on alusta asti ollut meidän lapsista ehdottomin vesipeto=)Rakastaa vettä,niin kylmää kuin lämmintä;)Aiheen ohi mutta ollut hauska huomio..
L
Lohdullista kuulla että tosiaan voi mennä noinkin. Itse asiassa minä en edellenkään usko että tämä vauva olisi jo nyt nelikiloinen, ei vaan tunnu siltä. Anoppi konsultoikin eilen jotakin gynekologi-ystäväänsä joka oli sitä mieltä että usein se äidin oma arvio pitää aika hyvin paikkansa. Ja että yleensä kuitenkin kaikki menee sitten synnytyksissä ihan hyvin. Ja paljonhan on kuullut noita painoarvioita, joissa heitto saattaa olla kilonkin luokkaa. Ainoa toiveeni onkin jotta ei menisi kauheasti yliaikaiseksi koska silloin se stressi alkaa varmaankin olemaan aikamoinen.
Kiitos myös muistutuksesta tuosta lapsiveden mahdollisesta menosta ja makuulla kuljetuksesta. Tarkoittaako se käytännössä ihan ambulanssin tilausta vai onko oma auto sallittu ? Ehkä minua vielä ensi viikolla opastetaan asiassa. Sairaalaan on onneksi vaan max 10 min ajomatka.
t. makkonen
Minulle lääkäri ei sanonut lapsiveden runsaudesta mitään, mutta painoarvio rv 35+3 oli 3,2 kg (esikoisella samoilla viikoilla 2,7kg..) eli sellaista 4,2 kilon vauvaa arvioi ultrannut lääkäri. Vaikka olen pitkä (175cm) ja minulle on useasti sanottu ja todettu että lantio on erinomainen synnytystä ajatellen, minäkin toivon, että vauva syntyisi esim. viikolla 38 ettei ihan kasvaisi kauhean isoksi. Jotenkin se 4kiloa tuntuu olevan sellainen henkinen kipuraja.
Silti melkein enemmän pelkään/kammoksun sektioon joutumista ja toivon koko sydämestäni että luonto hoitaa vauvan maailmaan alakautta kute esikoisenkin. Onneksi olen kuullut/lukenut paljon siitä, että kuinka ison vauvan synnytys on ollut helpompi monelle äidille kuin " normaalikokoisen" . tai niin että arviot ovatkin heittäneet häränpyllyä. Tottakai tärkeintä on, että lapsi on terve, mutta silti tosiaan sitä mietin koko ajan, että kumpa luonto käynnistäisi synnytyksen etuajassa, ettei pelko kasvaisi liian suureksi.
Oli siis lohdutttavaa lukea MAKKONEN, että on muitankin joita vauvan koko arveluttaa.
nazu ja rv 35+5
Mun lääkäri myös sanoi että luottaa äidin arvioon vauvan koosta!
Jollei pitkä matka sairaalaan, en välttämättä ambulanssia tilaisi vaan pötköttämään henkilöauton takapenkille.Eri asia jos useita km:jä matkaa.
Ja täytyy tietenkin ottaa huomioon onko vauva laskeutunut.Mun tapauksessani vesi ei päästänyt lasta lantion kuoppaan vaan vauva kellui lantion yläaukeamassa.Joten riski napanuoran luiskahtamisesta oli melkoinen.Tosin sain sen kuulla vasta osastolla,en olisi itse tiedostanut makuuasentoa vesien mentyä vaan olisin varmasti istunut autossa.
Riippuu ihan siitä kuinka paljon liikaa vettä on!
Leanna
mä oon kanssa pienikokonen 156cm ja mulla arvioitiin 3,9kg viime tiistaina (oon siis käynny jo aikasemmin kontrollissa),aikasemmin rasituskoe,kaikki ok.. sitten ottivat lantiokuvat ja niissäkin kaikki ok eli mahtuu tulee.. lapsivettä on runsaasti mutta siihen ei kait liity mitään ihmeempää..tarkastaa eka tolla rasituksella.
muakin vieläkin hirvittää tuo koko mutta ne on arvioita ja voi heittääkki paljon. mulla esikoinen painoi 3370g kun synty rv 39+0 ja nyt mennään jo 40+5 eli arvion mukaan mulle tulis 4kg vaavi :D
k.h.p rv 40+5