Kammottava haju hampaassa/suussa?!
Mulla on nyt tullut jokainen viisauden hammas ainakin jotenkin esiin. Viikko sitten oli järkyttävä kipu yhden kohdalla ja huomasin että ien oli "irronnut" hampaan pinnasta ja oli turvoksissa. Kipu kesti kaksi päivää ja meni sitten ohi.
Nyt parin päivän aikana olen maistanut suussani pahan maun, ja kun sormella kosketin sieltä viisauden hampaan kohdalta niin haisi ihan hirveältä!! Jos toista puolta kosken sormella niin ei haise. Mistä voi johtua? Ja mihin pitäis mennä?
Opiskelen Tampereella, mutta en ole kirjoilla täällä.
Kommentit (28)
Olin siis sellaisessa röntgenissä missä laite kiertää pään ympäri. Äskön soittelin hammaslääkärille ja sain seuraavan ajan joka on tiistaille. Sanoi kuitenkin että jos kovin särkee niin Acutaan. Ja Corsidyliä ehdotti sekin. Eikai toi hammas tässä ajassa ehdi mädäntyä ja pudota.
-ap
-ap
Se tulehdus on se ongelma, eikä haju tai makuhaitat. Mitä jos menisit sinne lääkäriin niin saat varmaan antibioottikuurin tai jotain.
Mansesa hurijjoo, hamppulaakarit ja röntkenit pyörii pään yli?!
Itsellä oli makuhaitta yhdessä hampaassa, hammaslääkäri poisti hammakiven hampaanvälistä ja sanoi että se voi ruveta maistumaan ja haisemaan, itse luulin että tarvitsen vähintäänkin juurihoidon. Hammaskiven poiston jälkeen hampaasta ei irronnut enään makua. Omilla lapsilla ja koirilla on haissut suut verelle kun hampaat ovat puskeneet..
Eiköhän ole paras mennä akuutisti sinne hammaslääkäriin, ihan varulta, vaikkei kipua oliskaan. Kunnallisella puolella kannattaa hieman liioitella oireita, valitat vaikka kipua, ei sinne akuutisti muuten pääse.
Itselläni on alaviisuri silleen osittain puhkennut ja sinne taakse, epätasaiseen kohtaan ikenen ja hampaantyngän väliin jää helposti aina jotain ruoanjämiä haisemaan...ällötys. Yleensä pustsaan hammaslangalla mitä saan, ja sähköhammasharjalla. Voisi olla hyvä hankkia vielä joku erikoisharjakin millä yltäisi kunnolla putsailemaan.
olen käyttänyt koskus yläviisurin poiston jälkeen muutamia päiviä Corsodyliä eikä se mitenkään värjännyt hampaitani.
Ap, hammaslääkäriin heti ja annan neuvon omalta hammaslääkäriltä: Viisaudenhampaat kannattaa muutenkin vedättää pois, koska ne ei vaikuta purentaan mitenkään mutta tulehtuvat ja reikiintyvät sijaintinsa vuoksi herkästi. Nuorella luu on vielä pehmeää ja lähtevät usein puudutuksessa vetämällä, mutta meikäläisen 40 veen iässä leikataan. Sain tämän hampaan vasta 30-veenä...Ja mulle on tulossa leikkaus, koska hammas on niin lähellä nielua ja mulla on niin voimakas yökkäysreaktio, että oksennan harva se kerta kun pesen sitä.
"Mistä voi johtua?"
Jotain mätänee suussasi. Ehkäpä ruoan jäänteet, jotka ovat jääneet rikkinäiseen ikeneesi.
"Ja mihin pitäis mennä?"
Hammaslääkäriin tietysti, kai sinä sen kysymättäkin tajuat.
AP Kyllä se röntgen olis pitänyt heti näkyä.. Vai millaset kuvat otettiin? Itsellä lääkäri totesi tulehduksen heti (laitettiin vaan siinä hammaslääkärissä ne "röntgensysteemit" suuhun, ja lääkäri otti kuvat jotka tuli heti koneelle)
Viisaudenhampaitten poistoa varten kävin sitten lisäksi kahdessa eri röntgenissä: Hatanpäällä sellaisessa, missä seisotaan, ja laite kiertää koko pään ympäri, ja kuvaa koko pään.
Tämä ei vielä riittänyt, sillä itsellä oli tulossa vaikeiden viisaudenhampaitten poisto niin lääkäri halusi kuvauksen vielä hermokanavista. Niin ne kuvattiin jollain erikoislaitteella taysin röntgenosastolla.
Mutta soita heti huomenna!!! Älä odota yhtään, menee vaan pahemmaksi. Ja vaikka ei tuntuisi kipeältä, niin liioittele puhelimessa, sano ette ole pystynyt syömään kun on niin kipeä.. Niin saat 100% ajan lääkärille.
t:19