Majoittaisitko hotelliisi tutut ilmaiseksi?
Olemme harkinneet mieheni kanssa kiireisen uraäidin elämän vaihtamista pienen hotellin pyörittämiseen erässä suositussa Euroopan turistikaupungissa, josta mieheni on kotoisin. Minulla ei ole muuta kokemusta ko. alasta kuin mitä opiskeluaikoina B&B:ssä olin töissä, mutta mahdollisesti tämä haave saattaisi toteutua parin vuoden päästä. Kaikki ovat olleet innoissaan, kun olen kertonut tästä pikku ajatuksesta, ja todenneet, että tulevat totta kai lomilla - kun ei tarvitse kuin lennot maksaa, tai ehkä "pikkusen vaivanpalkkaa". Ydinperheeltä en perisi mitään, mutta jos teillä olisi pieni majatalo, majottaisitteko te ilmaiseksi serkut, tädit, kumminkaimat, ystävät ja ala-asteen luokkakaverit? Töissä olen jämpti asianajaja, vapaa-ajalla kynnysmatto, joka kiltisti kirjoittaa sukulaisten testamentit kahvipalkalla, enkä kehtaa mistään rahaa vaatia. Muutossa meidän tulot putoaisivat joka tapauksessa, vaikka kuvitellun pikku B&B:n huoneet olisivat aina täynnä, sillä haluan edulliset hinnat, puhumattakaan, jos näitä hyväksikäyttäjiä saisi koko ajan viikko tolkulla ilmaiseksi majoittaa... Mitä tekisitte, mihin vetäisitte rajan?
Kommentit (17)
No pitäis sitä rahaakin jostain saada.
En, jos on hiljaista - hyvä hintatarjouks
Jos on sesonki täysi hinta
Vanhempani asuisi kotonani
Kyllä sellaiset, jotka ovat muutenkin mun kanssa tekemisissä, läheiset sukulaiset ja ystävät. Ne jotka selvästi haluavat vain hyötyä musta, eivät saisi ilmaista majoitusta.
Vanhemmat ja sisarukset saisi ilmaiseksi yöpyä, varsinkin jos huoneita sattuisi muutenkin vapaana olemaan. Kavereille, serkuille ym. voisi antaa pienen alennuksen.
En. Majoituspaikka on teille ansaintakeino. Saattaisin myöntää jonkin olemattoman alennuksen matkailijoille.
Härskiä porukkaa, joka yrittää käyttää teitä hyväksi. Teidän on kuitenkin maksettava hotellista tulevat kulut, palkat jne.
Jos he majoittuvat teillä ilmaiseksi tai edullisesti, niin he varmasti ostavat teille esim. matkoja ulkomaille, lentolippuja, risteilyjä ja vaatevarastoja. Reilua ja tasapuolista. ;)
Jos huoneita on vapaana, voisin pienellä alennuksella majoittaa, mutta vähintään sen verran veloittaisin, että se kattaa muuttuvat kulut. Jos olisi tulossa oikeita maksavia asiakkaita, silloin he menisivät edelle. Elinkeino on elinkeino. Aivan lähiperheen (omat vanhemmat ja sisarukset tms), voisin ottaa ilmaiseksi, mutta heillekin suosittelisin vierailuja muulloin kuin sesongin aikaan.
Vanhemmillani on mökki, joka on vuokraus käytössä ja edes sinne en oleta automaattisesti pääseväni sesonkiaikana, varsinkaan, jos on maksavia vuokralaisia tarjolla. Ja he sentään ovat omat vanhemmat, eivätkä jotain vanhoja koulu kavereita tai pikkuserkkuja.
Minulla samat suunnitelmat☺ ja en aio majoittaa ilmaiseksi muita kuin omat lapseni perheineen, koska huoneita tulee olemaan vähän.
Toivottavasti suunnitelmat toteutuu!
Ilmaiseksi korkeintaan sesongin ulkopuolella, jos huoneet jäisivät muuten käyttämättä. Tuossakin tilanteessa kuitenkin tulee kustannuksia ja vaivaa huoneen siivouksesta ja lakanoiden pyykkäyksestä tms.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:31"]
Olemme harkinneet mieheni kanssa kiireisen uraäidin elämän vaihtamista pienen hotellin pyörittämiseen erässä suositussa Euroopan turistikaupungissa, josta mieheni on kotoisin. Minulla ei ole muuta kokemusta ko. alasta kuin mitä opiskeluaikoina B&B:ssä olin töissä, mutta mahdollisesti tämä haave saattaisi toteutua parin vuoden päästä. Kaikki ovat olleet innoissaan, kun olen kertonut tästä pikku ajatuksesta, ja todenneet, että tulevat totta kai lomilla - kun ei tarvitse kuin lennot maksaa, tai ehkä "pikkusen vaivanpalkkaa". Ydinperheeltä en perisi mitään, mutta jos teillä olisi pieni majatalo, majottaisitteko te ilmaiseksi serkut, tädit, kumminkaimat, ystävät ja ala-asteen luokkakaverit? Töissä olen jämpti asianajaja, vapaa-ajalla kynnysmatto, joka kiltisti kirjoittaa sukulaisten testamentit kahvipalkalla, enkä kehtaa mistään rahaa vaatia. Muutossa meidän tulot putoaisivat joka tapauksessa, vaikka kuvitellun pikku B&B:n huoneet olisivat aina täynnä, sillä haluan edulliset hinnat, puhumattakaan, jos näitä hyväksikäyttäjiä saisi koko ajan viikko tolkulla ilmaiseksi majoittaa... Mitä tekisitte, mihin vetäisitte rajan?
[/quote]
on paljon asioita mitä voi tehdä väärin... jos luulee että tuollainen business on tottakai aivan helppoa.
katso vaikka Youtubesta Gordon Ramsay Hotel Hell jaksot...
https://www.youtube.com/results?search_query=ramsay+hotel+hell
niin näet noin keskimääräiset yleiset ongelmat mitä tehdään...
esim. keittiön ja ravintolan ongelmista, mainostamisesta, sokeus oman hotellin imagolle, jne...
t. mies
Opettele sanomaan ei äläkä anna hyväksikäyttää itseäsi.
Sesonkiaikana maksavat asiakkaat menisivät luonnollisesti vapaamatkustajien edelle. Majoitusbisneksesi ei välttämättä ole mikään kultakaivos, joten mieti mihin itselläsi on varaa ja halua.
Voisin majoittaa yleensäkin läheisimpiä sukulaisiani ja ystäviäni, mutten heitäkään silloin kun maksavia asiakkaita on tulossa. Pidemmäksi aikaa voisin majoittaa jonkun tutun siinä tapauksessa, että hän osallistuisi myös työntekoon.
En majoittaisi ketään ilmaiseksi. Ellei saa jotain oikeasti samanarvoista vastapalvelukseksi. Koska se on mun työ ja elanto ja jokaisen kuuluu saada työstään palkka. Oman työn heiniäni en nytkään tee ilmaiseksi. Vaikka velottaisin siitä 1e, mutta aina ihan puhtaasti rahaa, ettei kukaan pääse kuvittelemaan että voi käyttää ammattitaitoani ilmaiseksi.
Kyllä, maksan ihan reilusti myös rakennusalan isälleni ja autonkorjaaja-veljelleni aina kun heidän palveluksia olen käyttänyt.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:31"]
[/quote]
business on business. ei missään tapauksessa voi majoittaa ilmaiseksi ketään.
vie tilaa maksavilta asiakkailta, ylläpito ja siivous maksaa ja saisit varmaan päälle kuulla vielä normaaliasiakkaan vittuilut palvelusta.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:38"]
Jos huoneita on vapaana, voisin pienellä alennuksella majoittaa, mutta vähintään sen verran veloittaisin, että se kattaa muuttuvat kulut. Jos olisi tulossa oikeita maksavia asiakkaita, silloin he menisivät edelle. Elinkeino on elinkeino. Aivan lähiperheen (omat vanhemmat ja sisarukset tms), voisin ottaa ilmaiseksi, mutta heillekin suosittelisin vierailuja muulloin kuin sesongin aikaan.
Vanhemmillani on mökki, joka on vuokraus käytössä ja edes sinne en oleta automaattisesti pääseväni sesonkiaikana, varsinkaan, jos on maksavia vuokralaisia tarjolla. Ja he sentään ovat omat vanhemmat, eivätkä jotain vanhoja koulu kavereita tai pikkuserkkuja.
[/quote]
tee joku kanta-asiakas alennus... -10%? ja annat sen tutuille
sano vaan että on niin paljon kustannuksia että tuo on omakustannushinta
No en majoittaisi ilmaiseksi ketään ,paitsi ehkä vanhempani, ja sesonkiajan ulkopuolella. En myöskään kinuaisi lääkäriystävältäni ilmaista hoitoa tai juristiystävältä ilmaista lakiapua, kauppiasystävältä ruokaa jne. (See the point?)
Mulla olisi aina taysi buukkaus pitkalle ensivuoden puolelle ;).
You don't see the point, you get it - or not. See the point is Finglish.
En muuten, mutta serkulleni ja miehelleen annoin viikon yöpymisen lahjaksi. :) Ydinperhe on omassa talossani yötä vieraillessaan.