Alkoholismi EI ole sairaus
Olen kyllästynyt alkoholistien hylkäämiseen. Itse se viinan himo on aiheutettu. Ei ketään muu sitä viinaa ole kurkusta alas kaatanut kun juoppo itse. Vai oletteko kuulleet monenkin esim 5 wee lapsen sanovan että äiti haeppa mulle tota viinaa kun sairastuin viimeyönä alkoholismiin. Hä???
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:30"]Kyllä on, löytyy ihan ICD-luokituksestakin.
t.päihdeh.
[/quote]
Homouskin oli sairaus vielä 80-luvulla. Niin ne ajat muuttuu.
Viinan himo voi kulkea suvussa geenien avulla. Kyllä se on sairaus.
Niin no onko makean himo sairaus?
Periaatteessa sama tauti, sillä erotuksella ettei karkit aiheuta samanlaisia sivuvaikutuksia kuin alkoholi.
Olen itse selvinnyt molemmista riippuvuuksista mutten silti usko että alkoholismi on sairaus.
No miten sen nyt ottaa. Harva lapsena ajattelee tulevaisuuttaan siten, että toivoo isona tulevansa alkoholistiksi. Eli sen elämäntavan valitseminen ei ole ihan sama juttu kuin takin valitseminen. Kaikilla ei ole myöskään samat lähtökohdat kun menestyksen avaimia käteen jaetaan.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:38"]
Olen itse selvinnyt molemmista riippuvuuksista mutten silti usko että alkoholismi on sairaus.
[/quote]
Ole sitten uskomatta. Pääasia, että hoidosta päättävät uskovat.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:30"]Kyllä on, löytyy ihan ICD-luokituksestakin. t.päihdeh. [/quote] Homouskin oli sairaus vielä 80-luvulla. Niin ne ajat muuttuu.
[/quote]
No, nyt on nyt. 1981 poistui Suomessa tautiluokituksesta, siis homous...
Alkoholismi on riippuvuussairaus.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00196
"Pakonomainen, jatkuva ja humalahakuinen eli addiktiivinen alkoholin käyttö ei ole luonteeltaan tahdonalaista käytöstä vaan on vakava sairaustila. Pakonomaisen alkoholin taustalla on päihteiden jatkuvan käytön ja pitkäaikaisen stressin aiheuttama keskushermoston toiminnan muutos. Tämän vuoksi addiktiivisesti päihteitä käyttävä ei yleensä pysty katkaisemaan alkoholin käyttöään ilman ammatillista apua tai katkaisuhoitoa sairaalassa tai katkaisuhoitoyksikössä. Addiktiota ylläpitävä keskushermoston toiminnan muutos korjautuu hitaasti ja edellyttää yleensä ainakin 3-6 kuukauden pituista raitista jaksoa. Tämän vuoksi viikon kestävä katkaisuhoito tai raittius eivät hävitä pakonomaista tarvetta käyttää alkoholia tai päihteitä. Kerran kehityttyään pakonomaiseen juomiseen johtava keskushermoston toiminnan muutos palautuu helposti pitkäänkin kestäneen raittiin jakson jälkeen, jos henkilö alkaa uudelleen käyttää alkoholia."
Vittu tol pojal paukkuu putkessa MULLON MOPOO nönnönnön nönnnönn nön illalla ajelen pitkin kujia sittenmä kattelen muijien kuvia silmä kovana mopoani tutkin, mistä mahtaa löytyä kytkin! Mulla on mopossa vauhtiviiva illalla laitan käymään hiivan. Mopossa on liero tankki sillämä ajelen spermapankkii, sittenmä ajele grillille ja sieltä mä tilaaan NAKKISÄMPYLÄN!!
Kyllä alkoholismi on sairaus ja toisilla gernien vuoksi isompi alttius sairastua alkoholismiin. On niitä joille tippakin on liikaa ja samaan aikaan liian vähän, niitä joille alkoholi on joko tai, niitä jotka aikovat ottaa lasillisen ja juovat kunnes sammuvat. Nämä henkilöt erottuvat jo ensimmäisellä alkoholin käyttökerralla ja miten meillä Suomesaa juodaan, ei kauheasti tue totaalikieltäytymistä.
Ap, marssi äkkiä jonnekin päihdeklinikalle kertomaan tämä vallankumouksellinen löytösi niin kaikki siellä ihan vain paranevat kun eivät koskaan ole olleetkaan sairaita!
Riippuvuus on mielen sairaus, oli se sitten peli- tai seksiriippuvuus. Lisäksi alkoholi tai huumeet aiheuttavat myös fyysistä riippuvuutta, jolloin lopettaminen voi olla hengenvaarallista
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:38"]
Niin no onko makean himo sairaus? Periaatteessa sama tauti, sillä erotuksella ettei karkit aiheuta samanlaisia sivuvaikutuksia kuin alkoholi. Olen itse selvinnyt molemmista riippuvuuksista mutten silti usko että alkoholismi on sairaus.
[/quote]
Eli et ollut alkoholisti, olit vain lievästi riippuvainen alkoholista ja pystyit sen itse selvittämään. Voit muuten olla yhden ryypyn päässä alkoholismista, jos jo olet ollut siitä riippuvainen.
Ensinnäkin, ap on ilmeisesti kirjoittanut avauksensa kännissä :)
Toiseksi, en usko että alkoholismi sinänsä on geeneissä, mutta addiktiivisuus voi periytyä. Alkoholistin lapsella on suurempi alttius riippuvuuksiin, oli riippuvuuden kohde mikä vain.
Mä ajattelin pitkään, että paniikkihäiriö ei ole sairaus, vaan huomionhakuista esittämistä. Mutta sitten sairastuin itse.
Alkkis on itse aiheuttanut ongelmansa. En myöskään pidä sairautena. Enkä tosiaankaan sääli vaan halveksin deekuja kun ovat selkärangattomia.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 11:27"]
Alkkis on itse aiheuttanut ongelmansa. En myöskään pidä sairautena. Enkä tosiaankaan sääli vaan halveksin deekuja kun ovat selkärangattomia.
[/quote]
Alkoholismi on sairaus, joka voi joskus tulla sinullekin. Toivottavasti halveksit sitten itseäsikin, etkä varmastikaan hae apua, koska ethän ole sairas vaan ihan itse ongelmasi aiheuttanut.
Onko muuten tyypin 2 diabetes sairaus, koska sekin on itse omilla valinnoilla aiheutettu. Kuten myös keuhkosyöpä.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 11:27"]
[/quote]
Saat halveksia ja saat olla ptämättä sairautena, mutta lääketieteellinen yhteisö tuskin sinun takiasi määrityksiään muuttaa. Jos joku alkaa uhota, että syöpä ei ole sairaus vaan solujen väärää kasvua, niin luulenpa että sairausluokitus syövällä kuitenkin säilyy. Näitä asioita ei ratkaista missään toverituomioistuimissa aamupäivätuopin ääressä.
Otanpa ryypyn tämän ketjun kunniaksi.
Diabetes voidaan todeta verikokeilla. Alkoholismista ei löydy mitään merkkejä millään labrakokeella ym. mitään objektiivisia merkkejä. Ainut syy on juojan viinanhimo. Kaikki muu on lässytystä ja nykyinen alkoholismi diagnoosi on vitsi ja perustuu vain henkilön subjektiiviseen kokemukseen. Eli ei mihinkään todelliseen.[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 11:32"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 11:27"]
[/quote]
Alkoholismi on sairaus, joka voi joskus tulla sinullekin. Toivottavasti halveksit sitten itseäsikin, etkä varmastikaan hae apua, koska ethän ole sairas vaan ihan itse ongelmasi aiheuttanut.
Onko muuten tyypin 2 diabetes sairaus, koska sekin on itse omilla valinnoilla aiheutettu. Kuten myös keuhkosyöpä.
[/quote]
Kyllä on, löytyy ihan ICD-luokituksestakin.
t.päihdeh.