Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada elämästä jännittävämpi ja rikkaampi? Keskustelua/vinkkejä!

Vierailija
22.10.2014 |

Toisesta ketjusta napattu kysymys, joka ainakin herätti oman mielenkiintoni. Uskon myös, että en ole ainoa "elämäänsä pitkästynyt" keski-ikää lähentelevä (vai olisinko jo keski-ikäinen, voi olla...), jonka päivät ovat rutiininomaisesti samankaltaisia viikosta toiseen. Elämä on ns. hyvää ja tasaista, mutta suurimmaksi osaksi melko puuduttavaa ja ikävystyttävää, täynnä rutiineja ja velvollisuuksia, vastuun kantamista.

Saisimmeko aikaiseksi rakentavaa keskustelua, miten elämästä saisi rikkaampaa (en tarkoita rahaa) ja jännittävämpää? Jos oletetaan, että kyseessä on työelämässä oleva, lapsellinen, naimisissa oleva perheenäiti. (tai saa tietenkin antaa vinkkejä vaikka olisi työtön sinkku, mutta lähinnä ajattelin rajata näin sen vuoksi, ettei kukaan ehdottaisi "miehenhankintaa" tai reppureissausta vuodeksi ulkomaille..)

Ja edetään vähän tarkemmin tässä keskustelussa, esim. jos joku ehdottaa "hanki harrastus" niin voisi samalla vinkata, mikä harrastus on omalla kohdallaan se, joka on tuonut elämään sykettä, iloa, rikkautta ja jännitystä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huudahda "ebola!" Keskellä lentokenttää.

Vierailija
2/14 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintovapaa ja uusi koulutus? Itse olen nuori, mutta elän tasaista perhe-eloa. Opiskelen vielä ja lähdemme koko perhe ulkomaille suorittamaan työharjoitteluani kahdeksi kuukaudeksi. Mies hankkii palkatonta vapaata ja lähtee kotiherraksi hoitamaan lasta. (Ihan ruotsiin vaan) Harrastus/perheen yhteinen intohimo on hyvä, meillä se on retkeily luonnossa. Säästäkää ja lähtekää omatoimimatkalle valitsemaanne kohteeseen. Me olemme mm kiertäneet Japania ja Islantia, molempia alle 2vkoa. Uusiin reissuihin saa taas säästää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja näe ystäviä. Minulla on onneksi ihania (lapsettomia) ystäviä jotka järjestävät brunsseja, illanistujaisia tai sitten lähdemme vaan luontoon patikoimaan. Nämä ilman lasta. Sitten tietty kutsun sitä yhtä lapsellista kaveriani viettämään iltaa saunoen kun lapset leikkii keskenään. Pieniä juttuja mutta piristää kummasti.

Vierailija
4/14 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä harrastan keramiikkaa, maalausta ja opiskelua. Pari kertaa vuodessa käydään matkalla jossain mielenkiintoisessa kohteessa. Työ ja perhe-elämä on välillä puuduttavaa, mutta harrastukset piristävät. Erityisesti avoimessa yliopistossa opiskelu tuo uusia ajatuksia, vaikka minulla on jo yksi akateeminen tutkinto.

Vierailija
5/14 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osun juuri tuohon kuvailemaasi lokeroon. Mutta en tiedä, en yhtään kaipaa jännitystä. Päinvastoin; odotan ihan kauheasti että kaikki tyyntyy. Nyt on osa lapsista opiskelemassa, yksi etsii töitä, nuorin yläasteella. Olen töissä, missä on aika kiire. Odotan ihan älyttömästi sitä, että lapset lähtee pois, ruuanlaittomäärä vähenee, ei tarvi huolehtia, passata, hätäillä... odotan oikeasti eläkettäkin, kun en millään jaksaisi tätä arjen hullua hulabaloota. Haluaisin hautautua mökille olemaan ihan yksin. En edes miestä mukaan, sillä kaipaan yksinoloa ja rauhaa. Mulla on sellainen tunne, että tämä on kauhea pyörivä ratas, aamu-päivä-ilta-yö ja kauhea kiire koko ajan toivon, että aika pysähtyisi. Olen poikki. Ja voimaa saan viikonlopuista, kun voin lähteä metsään, mökille yms valokuvaamaan ja vaeltamaan, miehen kanssa tai ilman. Mistähän johtuu, että meitä on näin erilaisia ihmisiä...

Vierailija
6/14 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse sokkona vaatteet aamulla. Laita suola ja sokeri samannäköisiin purkkeihin. Laita vanhaan shampoopurkkiin liimaa, ja jätä se uuden viereen. Jätä viikonlopun ruokaostokset miehesi hommaksi. Pyydä lapsia piilottamaan iltaisin autonavaimet.

Vierailija
7/14 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arjen muuttaminen erilaiseksi. Oikeasti, käy eri kaupassa, mene eri reittiä töihin. Jos tykkäät nukkua pitkään, laita kello kerrankin soimaan klo 05.00, sammuta tietokone viikoksi, samoin telkkari, kokeile keilaamista tai käy kerran vaikkapa jive-tunnilla. Oletko sohvaperuna? Mene yhden kerran salille tai kävele pallohallin rata edes kerran. Tee asioita extempore; jos ei nukuta, mene yöleffaan, lämmitä sauna tai leivo..viis kellonajasta. Tekemisen ei aina tarvitse olla järkevää.. Ota bussi ja matkusta naapurikaupunkiin, yövy siellä hotellissa ja kierrä kirppiksiä.

Osta lippu lempibändisi ensivuoden keikalle, muista varata myös hotelli. Uskaltaudu myös teatteriin tai vaikkapa stand up esitykseen.

Uskalla tehdä asioita yksin, et välttämättä tarvitse kaveria mihinkään, toki kaveri on noissa ihan mukava.

Mieti kolme asiaa, mikä elämässäsi mättää ja tartu niistä yhteen. Toiseen tartu vasta kun ensimmäinen on kunnossa. Lopeta turhanpäiväinen murehtiminen ja suorittaminen.

Tässä maailmassa on hirveästi tekemistä ihan omassa arjessa. Pitää vaan viitsiä ja uskaltaa uusiin juttuihin ja vaikka joku muutos tuntuisi vähäpätöiseltä (esim. tuo työmatkan vaihtaminen), antaa se aina enemmän kuin vanha.

Vierailija
8/14 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8:n esimerkit siis omasta elämästä ja neljän lapsen äiti olen.

Vierailija
9/14 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä tullut, lisää! :)

Vierailija
10/14 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista erilaista päiviin. Voisi tsekata kotikaupungin ja itseasiassa miksipä ei minkä tahansa muunkin kaupungin tapahtumat, näyttelyt, museot, mitkä tahansa, ja hankkiutua sinne. Yksin, kumppanin tai kaverin kanssa. Yöpyä hotellissa tai sitten ajella kotiin yöksi.

Käynti uudessa ravintolassa tai kahvilassa.

Hiusten värjäys, vaikka radikaalistikin, ei kai aina tarvitse olla niin vakava? Hassuttelua elämään.

Peli-ilta kavereille. Elokuviin katsomaan jotain pelkän nimen perusteella? Joku erikoinen harrastus.

Joskus mietin, että polttarit ja polttareihin kuuluva oheistoiminta ovat hauskoja, joten miksipä joskus ei voisi kaveriporukalla järjestää ns. polttarimaisen päivän/illan/viikonlopun, ilman että tarvitsee kenenkään olla menossa naimisiin. Keksittäisiin vaan kaikkea kivaa tekemistä ja ohjelmaa ja kokoonnuttaisiin yhteen? :)

Vierailija
11/14 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:44"]

Arjen muuttaminen erilaiseksi. Oikeasti, käy eri kaupassa, mene eri reittiä töihin. Jos tykkäät nukkua pitkään, laita kello kerrankin soimaan klo 05.00, sammuta tietokone viikoksi, samoin telkkari, kokeile keilaamista tai käy kerran vaikkapa jive-tunnilla. Oletko sohvaperuna? Mene yhden kerran salille tai kävele pallohallin rata edes kerran. Tee asioita extempore; jos ei nukuta, mene yöleffaan, lämmitä sauna tai leivo..viis kellonajasta. Tekemisen ei aina tarvitse olla järkevää.. Ota bussi ja matkusta naapurikaupunkiin, yövy siellä hotellissa ja kierrä kirppiksiä.

Osta lippu lempibändisi ensivuoden keikalle, muista varata myös hotelli. Uskaltaudu myös teatteriin tai vaikkapa stand up esitykseen.

Uskalla tehdä asioita yksin, et välttämättä tarvitse kaveria mihinkään, toki kaveri on noissa ihan mukava.

Mieti kolme asiaa, mikä elämässäsi mättää ja tartu niistä yhteen. Toiseen tartu vasta kun ensimmäinen on kunnossa. Lopeta turhanpäiväinen murehtiminen ja suorittaminen.

Tässä maailmassa on hirveästi tekemistä ihan omassa arjessa. Pitää vaan viitsiä ja uskaltaa uusiin juttuihin ja vaikka joku muutos tuntuisi vähäpätöiseltä (esim. tuo työmatkan vaihtaminen), antaa se aina enemmän kuin vanha.

[/quote]

Ihana viesti, kiitos hyvistä ideoista! :) t. elämäänsä kyllästynyt sinkku

Vierailija
12/14 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisissa uusissa paikoissa käyminen. Tökkää sormella randomisti karttaan ja lähde kyseiseen kaupunkiin päiväretkelle (tätä voi soveltaa rahatilanteen mukaan: koko maailma, Eurooppa, Suomi, Lappi, Karjala jne jne). 

Käy jokaisessa kotikaupunkisi museossa ja näyttelyssä (jos asut pikkukylässä voit soveltaa tätä lähimpään kaupunkiin). 

Valitse kansalaisopiston kurssitarjonnasta jokin kurssi, jolle et aiemmin olisi ikimaailmassa mennyt (esimerkiksi itse olen sairaan huono musiikki-jutuissa, joten menisin jollekin musiikin peruskurssille). Näin pääset kokeilemaan jotain ihan uutta + tapaamaan erilaisia ihmisiä. 

Mene kirjastossa osastolle, josta et yleensä lainaa kirjoja (esim. kauhukirjat, dekkarit, chick litit jne). 

Käy elokuvateatterissa (tai vuokraa leffa) katsomassa elokuva jota et yleensä katsoisi...

Kokeile vapaaehtoistoimintaa - ilmottaudu vapaaehtoiseksi vaikkapa seurakunnan diakonille (minäkin tein näin, vaikken kuulukaan kyseiseen seurakuntaan), paikalliseen lasten urheiluseuraan jne jne...

Vierailija
13/14 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari pikkuvinkkiä myös, jotka itseäni piristävät:

- huonekalujen järjestyksen vaihtaminen

- uuden kielen opetteleminen

- matkasivujen selaileminen, matkasta haaveileminen -> sen toteuttaminen

- kampaajalla käynti piristää, tai kasvohoidossa käynti, myöskin shoppailu (vaikka hupishoppailu onkin nykyään lähestulkoon syntiä...).

Vierailija
14/14 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä koko elämä uusiksi. Hajota kaikki mitä sinulla on ja katso mihin suuntaan asiat menevät. Saatat vaikka kyetä toteuttamaan joitakin mahdottomaltakin tuntuvia unelmiasi ja ainakin koet ja tunnet jotakin. Ajattelin itse lopulta uskaltaa alkaa elää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan