Teini-ikäisten tyttöjen somekulttuuri
Siskoni tytär on 12, eli lähes teini. On ollut instagrammissa ehkä vuoden, ja mun on pakko sanoa, että hävettää hänen puolestaan.
Joka päivä laitetaan itsestä poseeraus- ja asukuvia, onneksi vielä ihan hyvin puettuna, välillä tosin hihattomassa topissa, mutta ei mitään herutuskuvia kuitenkaan (ainakaan vielä). Lisäksi kuvia päivän ostoksista (Starbucksia, ravintola-annoksia, herkkuja, meikkejä, vaatteta jne) lähes joka päivä. Sitten niitä kuvia kengistä ylhäältä päin otettuna. Kuvissa tämä 12.v onnistuu näyttämään 14-16 vuotiaalta. Kuvia kaupan sovituskopissa otettuina ja aina peilin kautta niin, että myös iphone ja päivän kuoret näkyvät. Huomasin jopa että ollessaan meillä kylässä on ottanut vessassa itsestään kuvia instaan (ihmettelinkin että miksi siellä aina kestää"
Sitten 100 kaveria kommentoi "rakas, oot maailman kaunein", " sä oot täydellinen ihana raxu" "Kaikilla kavereilla on aika tarkkaan samanlaiset hiukset ja pukeutumistyyli sekä tietenkin poseeraukset. Mä oon niin kade". Lisäksi laitetaan kyselyitä joissa teemana on esim. "Kerro mikä on mun parhain puoli perusteluineen niin kerron sun", "Mikä on paras vaatekauppa, vaatemerkki, Starbucks-juoma" jne" "Kerro sun kolme parasta kaveria ja miksi".
Eli jatkuvasti, päivittäin pitää kehua muita, varmaan 100 tyyppiä ja tuoda itseään esiin kuvilla ja kommenteilla. Koko ajan pitää olla uusia kuvia, ostoksia, poseerauksia, kampauksia jne. Mua ahdistaa. Tuntuu ihan hirveän tyhjäpäiseltä, koko elämä tuntuu olevan vain ulkonäköä ja shoppailua.
En tiedä onko samanikäisillä pojilla vastaavaa, mulla on instassa listoilla vain yksi tuttavan samanikäinen poika ja hänellä kuvat liittyvät lähinnä tietokonepeleihin tai muihin harrastuksiin, ja kerran oli laittanut tosi söpön kuvan itsestään veljensä kanssa tekstinä jotain "mä ja mun veli". Kuvassa vielä kummallakin tukka sekaisin.
Mitenköhän ne nuoret jotka ovat vähemmän varakkaista perheistä suhtautuvat siihen että somessa tulee jatkuvasti vastaan mitä kaikkea kivaa kaverit ovat saaneet ja ostaneet? Entä ne tytöt jotka eivät ole perinteisen nättejä pitkine hiuksineen ja laihoine kroppineen? Osaako esiteini-ikäinen ottaa kuva/kehuspämmäyksen vastaan niin, että "nuo on nyt vaan tuollaisia ja mä oon tämmöinen"?
Miten muut suhtaudutte asiaan? Onko mielestänne ihan ok, teinityttöjen hassuttelua vaiko enemmänkin feministiseltä kantilta katsottuna vanhanaikainen ilmiö, jossa tytöt palaavat vanhaan malliin jossa heidän pitää olla vain söpöjä ja kilttejä ja syödä makeita herkkuja?
Kommentit (15)
Älä kato niitä kuvia jos noin ahdistaa.
Mä oon huomannut ihan saman, instassa on pari sukulaistyttöä 10-14 v., jotka laittaa just tuollaista materiaalia sinne. Toisaalta teineiltä mä vielä ymmärrän tuon, kun ollaan epävarmoja ja nuoria, mutta olette varmaan huomanneet, että myös parikymppiset ja vanhemmatkin, kolmi- ja nelikymppisetkin naiset harrastavat ihan samaa. Musta on tylsää katsella joka päivä niitä selfieitä ja samoja kahvikuppeja, puhumattakaan jostain LV-laukusta! Ei mulla siis mitään selfieitä vastaan ole, itsekin otan niitä ehkä kerran kuussa tai parissa, mutta sellainen identtinen poseeraus ja jokapäiväiset samankaltaiset photot ovat hyvin puuduttavia.
Ei tää nyt mikään uusi juttu ole. 2000 - luvun alkupuolella (kun itse olin teini), oli irc-galleria, mese yms. Mutta tottakai nykyään vielä enemmän esillä, koska kaikilla on puhelimissa kamerat ja sinne instaan on niin helppo laittaa kuvia nopeasti. Galleria aikoina piti aina ottaa kameralla kuvia, siirtää koneelle, muokata ja laittaa sinne galleriaan.
Oon kyllä itsekin vähän hämmästellyt näitä 10-14 vuotiaita tyttöjä instassa, varsinkin kun seuraavat näitä suomalaisia pikkujulkkiksia esim. se bb-Johanna ja Katrie Daler ja kommentoivat jokaiseen kuvaan "oot nii kaunis, voikko seuraa<333". Mut semmosta se on.
Semmosta se on, mutta ei saisi olla. Koko tämä kulttuuri on aikaansaanut sen, että jopa päiväkoti-ikäisillä on alkanut olla ulkonäköongelmia, puhutaan merkkituotteista jne. Sairasta.
Jos minulla olisi tuollainen teini tai esiteini, niin keskustelisin vakaasti hänen kanssaan siitä, millaisia kuvia on soveliasta nettiin laittaa. Ja aika paljon muistakin asioista, jotka liittyvät somettamiseen.
Ja sä nyt huolestut tästä? Sama meininki on jatkunu irc-galleriasta asti ja silti 90-luvun pennuistaki kasvoi ihan normaaleja ihmisiä.
Nuori tyttö, jolla ei ole ollut tuollaisia rahamääriä käytössä, ilmoittautuu (lyhyine hiuksineen ja normaalipainoisine kroppineen, eli todellakaan en ole mikään laiha mallikaunotar).
Varmaan joku saattaa ahdistua tuollaisesta spämmistä, mutta itseä ei rehellisesti ole koskaan kiinnostanut päivän asut tai meikit (en edes meikkaa). Mun mielestä olisi vähän vaivaannuttavaa ottaa koko ajan kuvia itsestä ja ostoksista, joten en osaa kadehtia mitään tykkäysvirtaakaan. Toi juttu on muutenkin enemmän niiden suosittujen hommaa, eli ei olis mun heiniä vaikka rikas ja kaunis olisinkin :P Teini-ikäiset on totta kai epävarmoja ja vertailee itseään eri tavoin, mutta ei me kyllä ihan kritiikittömiä pikkulapsia olla, että kaikki pitäis saada mitä toisetkin.
Tuollaista se on. Tuskinpa erilaisilla ja köyhien perheiden nuorilla sen helpompaa ennenkään oli. Silloin näki koulussa kun toisilla oli kalliimmat vaatteet tjms., nyt sen näkee myös somessa. Löytyypä sieltä sitten niitä ulkomaalaisia miljonääripentujakin. Voisihan tuota pitää yhtenä somen varjopuolista. Aiheuttaa kateutta ja tyytymättömyyttä omaan elämään.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:25"]
Ja sä nyt huolestut tästä? Sama meininki on jatkunu irc-galleriasta asti ja silti 90-luvun pennuistaki kasvoi ihan normaaleja ihmisiä.
[/quote]
Onko?
Tuollaista se on mutta mikset voi tätinä puhua tytön kanssa? Voihan äiti olla vaikka eri mieltä eikä ole yhtä totuutta voisi auttaa tyttöä näkemään erilaisia näkökulmia.
Mitenköhän semmoiset tytöt, joilla ei ole instagram tiliä tai eivät näytä Kim Kardashiaaneilta? joutuvatko automaattisesti kiusatuiksi. Tuskin se kauheen kivaa on, jos pistää oman naamakuvan ja saa 0 tykkäystä ja luokkakaveri pistää kuvan varpaastaan ja saa satoja tykkäyksiä heti.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 18:23"]
Tuollaista se on mutta mikset voi tätinä puhua tytön kanssa? Voihan äiti olla vaikka eri mieltä eikä ole yhtä totuutta voisi auttaa tyttöä näkemään erilaisia näkökulmia.
[/quote]
Olenkin yrittänyt herättää ajatuksia tytössä kysymällä esim. "Miltä susta tuntuisi katsoa joka päivä kymmeniä kuvia asioista joita et voi saada?" "Näätkö joskus esim. koulumatkalla jotain hauskaa kuvattavaa, esim. eläimiä, kauniita kukkaistutuksia, auton jossa hauska rekisterinumero tms", "Miksi kaikki ostokset pitää dokumentoida ja ilmoittaa kavereille?" "Rakastatko oikeasti kaikkia sun sataa instaseuraajaa?" Vastaukset on tyyliä "mmmm, emmätiiää, tälleeen kaikki tekee, kun ne kengät/toppi/cupcaket on niin siidet"
Ja kun siellä somessa (pääasiassa instassa) menee aikaa tunteja päivässä pakostikin, kun pitää kommailla muiden kuvia, ettei kukaan unohda olemassaoloa. Keskustelupalstoilla ei tunnu käyvän enää kukaan. En väitä että oma AV-palstalla hengailuni olisi kehittävää taikka kovin fiksua, mutta onhan se nyt parempaa ajanvietettä kuin ottaa asukuvia ja muikistella kameralle ja lähetellä "hali, pusi, rakas"-viestejä kamuille (tai voihan se olla että nykynuoret ovat rakastavampia kuin ikäiseni. Itse voin sanoa että en osaa nimetä kuin muutaman rakkaan ihmisen). Ei ilmeisesti ole kovin yleistä, ettei teini-ikäinen osaa googlettaa, siskontyttökin usein pyytää katsomaan netistä juttuja (tuotteiden hintoja, osoitteita, aikatauluja, kuvahakuja) tai tehdä muutenkaan koneella muuta kuin somettaa. Itse samanikäisenä etsin tietoa, kävin palstoilla jne enkä käyttänyt vain muutamaa sivua.
AP
Onneksi kaikki teinit eivät ole menneet tuohon. Juuri äsken kritisoimme ilmiötä eräällä nuortenpalstalla, mutta ikävä kyllä lienemme vähemmistöä.
-15v
instagram on aika kevetty kamaa verrattuna ask.fm. Googleen kaupungin/kunnan nimi + ask.fm :D
Siellä voi kuka tahansa pedo kyselle mitä vaan
Onneksi 10v siskoni ei ole instassa vaikka suurin osa kavereista on. Sanoin siskolleni ettei tee sitä, myöhemmin ne kuvat siellä hävettäisi. Itsekin sanoi, että ei halua ladata nettiin kuvia itsestään, onneksi. Itse en ole instassa, päätin silloin kun sen suosio kasvoi, että minä en sellaiseen liity, ja olen 18v.
Luonnotonta.