Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tälläinen henkilö oikea ystävä?

Vierailija
17.10.2014 |

Just tutustuin yhteen miespuoliseen henkilöön. Kaikki meni aluksi hyvin ja meillä synkkasi, kunnes puheenaiheemme kääntyi jotenkin päihteisiin ja kerroin että minulla on muutama päihdeongelmainen ystävä. Narkomaani siis.

Mies alkoi haukkumaan suoraan siitä kaikki päihdeongelmaiset, kuinka säälittäviä ne on, kuinka kaikki sellaiset joutaisi hirteen, kuinka häntä ei kiinnosta pyöriä sellaisten kanssa tai myöskään sellaisten kanssa jotka ovat esim. narkomaanien kavereita.

Olin ihan että: Mitä v****a?????

Miten kukaan ihminen kehtaa esim. suoriltaan sanoa, että päihdeongelmaiset joutaa suoraan hirteen? Onko hän ihan typerä?

Sitten alkoi myös kiristämään mua. Että emme voi kuulemma olla kavereita enää, jos minä en hylkää näitä kahta päihdeongelmaista ystävääni täysin. Sanoin, että ei hänen tarvitse olla missään tekemisissä heidän kanssa, ei nähdä tai kuullakkaan enää mitään, että voidaan jatkossa olla puhumatta koko asiasta. Ei kelvannut. Ja kysyin, että pelottaako häntä, ei kuulemma pelota, mutta silti tälläinen käytös. Ja enää ei oo kuulemma mitään merkitystä sillä olinko minä mukava ja oliko meillä mukavaa yhdessä. Voitteko kuvitella! Julmaa?

En voi ymmärtää?????

Sitten koitin selittää, että päihdeongelmaisillakin on monenlaisia taustoja. Että toiset tulee esimerkiksi huonoista perheistä, on väkivaltaa perheessä ollut, huostaanottamista, kiusaamista jne. Että päihdeongelmaiset on rikki menneitä tapauksia, jotka lääkitsee sitä pahaa oloaan päihteillä. Jotkut toki alkaa pelehtimään huumeiden kanssa nuorena myös uteliaisuuttaan, kunnes huomaakin että niistä on tullut sitten ongelma ja sen jälkeen tuskailee sen ongelman kanssa. Mutta sitten mies vaan vastasi että " no, jos noin paljon ongelmia on niin menkööt suoraan kallonkutistajalle! " taas mulle tuli sellanen olo, et äh voiko ihminen olla todella noin yksinkertainen ja tyhmä? Minua haukkui sitten yksinkertaiseksi ja tyhmäksi kun en ymmärrä hänen ajatusmaailmaansa ja kiristämistä. Mutta minusta taas tyhmyyttä on se, että ei suostuta näkemään asioiden kaikkia puolia. Kyllähän se nyt päivän selvä asia on, että olisi hyvä jos kaikki ihmiset osaisi ongelmien tullen mennä kallonkutistajalle ja etenkin jos on noin rikkova tausta, mitä mie tuolla alussa luettelin, mutta kun se ei tosi elämässä mene näin, ihmisiä on eri luonteisia ja joillain on oikeasti ihan ymmärrettävästä syystä korkeempi kynnys lähtee sinne lääkäriin, jotkut ei oo vielä valmiita lopettamaan yksinkertasesti huumeiden käyttöä (no toisethan ei oo siihen valmiita koskaan, mut anyway..) tai sitten pelkää sitä leimautumista kun joutuu menee sinne lääkäriin päihdeongelmaisena. :D mutta eeeei, ukoltahan ei tietenkään herunut empatiaa ja ymmärrystä tähänkään asiaan... No, yksi ystävistäni on ollut nyt 3 vuotta kuivilla huumeista ja olen joka tapauksessa ylpeä hänestä, mutta ukon mielestä hänkin tulee vielä luisumaan samoille raiteille takasin, ei ole mahdollista elää nyt onnellista ja hyvää loppuelämää. :))

Sitten hän on 20-vuotias aikuinen mies. Ei käy töissä. Mutta saa rahaa äidiltä, isiltä, mummolta, kelalta... Äiti osti juuri hänelle uuden autonkin! Asuu arvo kämpässä hienolla alueella.

Minä olen taas ponnistanut perheestä jossa äiti oli siivooja ja isä töissä metallitehtaalla. Molempien nettopalkat oli 1400e kk. Meidän perheessä minun lisäksi oli 3 muuta lasta ja koira. Äidillä ja isällä ollut mielenterveysongelmia + isällä päihdeongelma. Ajettiin 20 vuotta vanhalla autolla. Asuttiin vanhassa omakotitalossa. Mulla ei onneksi ole kyllä ollut mitään ongelmaa päihteiden ja mielenterveyden kanssa. Luin itseni merkonomiksi. 8/10 ystävistäni on tavallisia ja normaaleja, kuten hän ja minäkin. 2/10 on sitten näitä laitapuolenkulkijoita. Mutta lähes kaikkien kaveri pystyn olemaan ja ymmärtämään erillaisia asioita ja elämäntilanteita... Vanhemmilta ei ole enää mulle herunut sen jälkeen pennin penniä kun täytin 18v. Olen saman ikäinen nyt kun mieskin.

Mietin että mikä tätä lellipaskaa vaivaa... Se on saanu niin helpolla kaiken eteensä ja ei oo tarvinnu elämässä paljon vaikeuksia olla, niin luulisi että osaisi arvostaa sitä mitä on ja ymmärtää myös erillaisuutta ja erillaisia elämäntilanteita? Mutta kun ei. Vai onko just vika siinä, että porvari kakaran taustat on mitä on, joten hän ei myöskään sillon kykene ymmärtämään narkomaniaa kun vanhemmat kasvattanu hänestä noin itsekkään paskan...

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä sen, että ei halua olla tekemisissä narkkareiden kanssa.

Mutta sitä en ymmärrä, että miksi kyseinen poika ei ymmärrä, että suurin osa riippuvuuksista johtuu menneisyyden ongelmista. Hyvin, hyvin mustavalkoinen ja epäempaattinen ajattelutapa pojalla.

Päihdeongelmaiset eivät tarvitse kyseisen pojan kaltaisten ihmisten sääliä ja voivotteluja vaan apua ja ymmärtäväisyyttä.

Vierailija
2/29 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:05"]No, päihdeongelmaiset kyllä ovatkin säälittäviä munkin mielestä, enkä ole mikään lelliperse...

Tuskin sun kannattaa jatkaa ystävyyttä tuon miehen kanssa, eihän?
[/quote]

Sä oot kun haukut toisia vaikka et tiedä millasta toisilla on t:13v "joka on säälittävä"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:36"]

Oman elämänsä Juhana Vartiainen nuorena.

[/quote]

Vartiainenhan oli nuorena suorastaan humaani.

Vierailija
4/29 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
5/29 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

XD

Vierailija
6/29 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, päihdeongelmaiset kyllä ovatkin säälittäviä munkin mielestä, enkä ole mikään lelliperse...

Vierailija
7/29 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole missään tekemisissä kenenkään kanssa joka käyttää huumeita tai jolla on narkomaanituttuja.

Niin typerä ihmisen ei kannata olla, että kerjää itselleen vaikeuksia, ja narkomaaneista ei muuta voi olla kuni riesaa. Sama pätee ihmiseen jotka kaveeraa narkomaanien kanssa, ajattelen niin että on vain ajan kysymys koska alkavat itsekin käyttää. Tai ovat vähintään entisiä narkomaaneja itsekin, enkä sellaistenkaan kanssa suostu olemaan missään tekemisissä.

Voi olla, että joku on sitä mieltä että olen suvaitsematon, mutta siitä ei ole kyse, se on vain tervettä järkeä ja varovaisuutta. En halua elämääni niitä ongelmia mitä narkomaanit tuo tullessaan.

Vierailija
8/29 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:05"]

No, päihdeongelmaiset kyllä ovatkin säälittäviä munkin mielestä, enkä ole mikään lelliperse...

[/quote]

No ei todellakaan kannata! Mutta mikä sinusta tekee sitten päihdeongelmaisista niin erityisen säälittäviä? Ihmisiä ovat nimittäin hekin, omien taustojensa kanssa. Niin kun meistä jokainen. Tiesitkö sen?

Ei päihdeongelma ole minustakaan hyvä asia. Mutta en kyllä halveksukkaan ja pidä näitä ihmisiä erittäin säälittävinä. Ei minulla ole oikeutta siihen, tuomita heitä, heidän omista ongelmistaan... Kun jokaisella meillä on myös niitä ongelmia. Enemmän tai vähemmän ja ne ovat vaan erillaisia.

Vierailija
9/29 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:09"]

[/quote]

No ei todellakaan kannata! Mutta mikä sinusta tekee sitten päihdeongelmaisista niin erityisen säälittäviä? Ihmisiä ovat nimittäin hekin, omien taustojensa kanssa. Niin kun meistä jokainen. Tiesitkö sen?

Ei päihdeongelma ole minustakaan hyvä asia. Mutta en kyllä halveksukkaan ja pidä näitä ihmisiä erittäin säälittävinä. Ei minulla ole oikeutta siihen, tuomita heitä, heidän omista ongelmistaan... Kun jokaisella meillä on myös niitä ongelmia. Enemmän tai vähemmän ja ne ovat vaan erillaisia.

[/quote]

Siksi, että olen itse säälittävä päihdeongelmainen, siksi olen tätä mieltä, sinä saat olla omaa mieltä, ystäväsi omaa mieltä jne.

Vierailija
10/29 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:59"]

Minä olen taas ponnistanut perheestä jossa äiti oli siivooja ja isä töissä metallitehtaalla. Molempien nettopalkat oli 1400e kk.

Ajettiin 20 vuotta vanhalla autolla. Asuttiin vanhassa omakotitalossa.

Mietin että mikä tätä lellipaskaa vaivaa...

[/quote]

^ Tuon takia vaikutat erittäin katkeralta tapaukselta!

Miksi tuomitset ihmisen jonka ei ole tarvinnut katsoa köyhyyttä eikä alkoholisteja eikä narkkareita???! Ei nuo asiat kuulu normaaliin suomalaiseen elämään, vaikka moni niin kuvittelee että "suomalainen ei ole nähnyt oikeaa elämää jos ei ole nähnyt em. kurjuutta".

Get over it!

Vierailija
11/29 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole missään tekemisissä kenenkään kanssa joka käyttää huumeita tai jolla on narkomaanituttuja.

Niin typerä ihmisen ei kannata olla, että kerjää itselleen vaikeuksia, ja narkomaaneista ei muuta voi olla kuni riesaa. Sama pätee ihmiseen jotka kaveeraa narkomaanien kanssa, ajattelen niin että on vain ajan kysymys koska alkavat itsekin käyttää. Tai ovat vähintään entisiä narkomaaneja itsekin, enkä sellaistenkaan kanssa suostu olemaan missään tekemisissä.

Voi olla, että joku on sitä mieltä että olen suvaitsematon, mutta siitä ei ole kyse, se on vain tervettä järkeä ja varovaisuutta. En halua elämääni niitä ongelmia mitä narkomaanit tuo tullessaan.

[/quote]

Ihan naurattaa tyhmyytesi. :D

6 vuotta olen tuntenut jo muutaman narkomaanin, enkä ole sortunut narkkaamaan... Juupa joo. Omasta päästä kiinni se on, sortuuko vai ei ja mun elämä on muutenkin niin hyvää, mulla on ystäviä, hyvä työ ja kaikkea, että ei tulisi mieleenkään alkaa tärvelemään itseäni narkkaamisella. Etenkään jos on vielä omin silmin saanut todistaa vierestä mitä se tekee ihmiselle! terveet elämäntavat ja periksiantamaton luonne, ovat estäneet mua ehkä myös narkkaamasta... Joten näin ollen, pystyn pelotta olemaan myös heidän kanssa tekemisissään. Ei pelota yhtään, että oma luonne olisi niin heikko että sortuisin siihen paskaan. Eikä yksikään heistä ole tuonut ongelmia mulle mukanaan, kun en ole niitä itselleni hankkinut. :) näin se vaan menee...

Jos jätät velkoja maksamatta tai vasikoit, niin sitten ehkä voit olla ongelmissa. En kiellä sitä, etteikö joku voisi seota kamapäissään muutenkin vaan ja tehdä sulle jotain, mutta harvemmin, yleensä kun ihmiset ei halua tuomioita syyttä ja lähteä linnaan ilman kunnon syytä...

Tiedän tämän.

Vierailija
12/29 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Se poika on elänyt aika suojattua elämää, ettei ole ikinä nähnyt paljon mitään oman "todellisuutensa" ulkopuolelta. Nuoret ovat usein kiihkeän ehdottomia mielipiteissään, kunnes vähän viisastuvat. Hän todennäköisesti ei vielä ole edes muodostanut omia mielipiteitään, vaan toistelee asenteita, joita on oppinut ja imenyt itseensä kotoaan ja kasvuympäristössään.

Ehkä sinun tosiaan kannattasi unohtaa koko kaveri. Elämä on lyhyt, ja tosiaan hänen pitäisi keskittyä sinuun (naisena) eikä messuta moraalisaarnoja.

Vierailija
13/29 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:11"]

[/quote]

[/quote]

Siksi, että olen itse säälittävä päihdeongelmainen, siksi olen tätä mieltä, sinä saat olla omaa mieltä, ystäväsi omaa mieltä jne.

[/quote]

Mutta empatiakyvytön paska ei saa olla! eihän?

Vierailija
14/29 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:15"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miksi ei saa olla?

Vierailija
15/29 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä feidaisin tämän ystävän ihan suosiolla, mikään kiristäminen ja uhkailu ei kuulu ystävyyssuhteisiin, oli asiana nyt sitten mikä tahansa.

Vierailija
16/29 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:13"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:59"]

Minä olen taas ponnistanut perheestä jossa äiti oli siivooja ja isä töissä metallitehtaalla. Molempien nettopalkat oli 1400e kk.

Ajettiin 20 vuotta vanhalla autolla. Asuttiin vanhassa omakotitalossa.

Mietin että mikä tätä lellipaskaa vaivaa...

[/quote]

^ Tuon takia vaikutat erittäin katkeralta tapaukselta!

Miksi tuomitset ihmisen jonka ei ole tarvinnut katsoa köyhyyttä eikä alkoholisteja eikä narkkareita???! Ei nuo asiat kuulu normaaliin suomalaiseen elämään, vaikka moni niin kuvittelee että "suomalainen ei ole nähnyt oikeaa elämää jos ei ole nähnyt em. kurjuutta".

Get over it!

[/quote]

Se ei ole katkeruutta, vaan laittanut minut ymmärtämään vähän vaikeita ihmiskohtaloitakin. :D mihin sinulla ja muilla lelliperseillä ei ole varaa saatikka ymmärrystä, hähää!! Hävettäisi.

Itsekkyys kasvaa, kun saa nenän eteen kaiken. Siinä samalla myös ymmärtämättömyys.

Vierailija
17/29 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Se poika on elänyt aika suojattua elämää, ettei ole ikinä nähnyt paljon mitään oman "todellisuutensa" ulkopuolelta. Nuoret ovat usein kiihkeän ehdottomia mielipiteissään, kunnes vähän viisastuvat. Hän todennäköisesti ei vielä ole edes muodostanut omia mielipiteitään, vaan toistelee asenteita, joita on oppinut ja imenyt itseensä kotoaan ja kasvuympäristössään.

Ehkä sinun tosiaan kannattasi unohtaa koko kaveri. Elämä on lyhyt, ja tosiaan hänen pitäisi keskittyä sinuun (naisena) eikä messuta moraalisaarnoja.

[/quote]

True. :) mutta kummastuttaa, että miten minun ajatusmaailma saman ikäisenä ihmisenä ei ole noin empatiakyvytön ja suppea...?

Vierailija
18/29 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:19"]

[/quote]

True. :) mutta kummastuttaa, että miten minun ajatusmaailma saman ikäisenä ihmisenä ei ole noin empatiakyvytön ja suppea...?

[/quote]

Varmaan myös sympatiseeraat raiskaajia, pedofiileja, somaleja yms samalla vimmalla? Vai onko mitään, mitä kohtaan et tuntisi empatiaa?

Vierailija
19/29 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:17"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miksi ei saa olla?

[/quote]

Koska se on RUMAA. Oksettavaa, ällöttävää ja kaikkea siltä väliltä.

Ei kenenkään pidä vaalia sellasia perseestä tulleita pierunkatkusia arvoja ! :X

Vierailija
20/29 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuransa saa valita...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi