Miten puhdistan kantarellit ruoanlaittoa varten?
Terve, olen kokkaamassa kantarelleja ekaa kertaa. Niissä on vähän multaa. Mikä olisi paras tapa putsata ne? Googlettamalla löytyy vähän vaihtelevaa tietoa, esim. ei saisi huuhdella ollenkaan..
Kommentit (13)
Vedellä läträämistä kannattaa välttää. Sieni imee vettä itseenä kuin - sieni. Harjaamalla roskat pois. Veitsellä voi leikata huonot kohdat pois.
Putsaa esim. pullasudilla. Älä pese vedellä!
Minä kyllä huuhtasen vedellä. Pannullahan ne kuivatetaan joka tapauksessa, ei haittaa jos kestää vähän pidempään veden haihduttaminen.
Rapsuttelen mullat poisja poista mahdolliset madon reiät.
Painepesurilla on helppo putsata kaikki sienet lankomiestä myöden.
Kyllä mä olen huuhdellut vedellä ihan kunnolla. Pannulla paistettaessa se vesi jokatapauksessa haihtuu.
Sienet pestyyn lavuaariin ja suihkuttelu siihen päälle sillä hanan suihkuasetuksella.
Sieni käteen ja veitsellä kaivelen ne mitä sinne jäi suihkuttelin jälkeen, vielä tämänkin jälkeen saatan huuhtaista.
Sen puhtaan sienen laitan siivilään valumaan ja odottamaan paistamista jne.
Näin oon tehnyt 20 vuotta, mutta jokaisella oma tapansa.
Itse koen sen sudilla rapsuttelun vaivalloiseksi. Ja tällä seudulla sienet ovat välillä tosi hiekkaisia. Ei niitä heikkoja saa sudilla pois sieltä raoista. Vedellä saa.
Aina olen vedellä huuhdellut. Hyviä on olleet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen huuhdellut vedellä ihan kunnolla. Pannulla paistettaessa se vesi jokatapauksessa haihtuu.
Sienet pestyyn lavuaariin ja suihkuttelu siihen päälle sillä hanan suihkuasetuksella.
Sieni käteen ja veitsellä kaivelen ne mitä sinne jäi suihkuttelin jälkeen, vielä tämänkin jälkeen saatan huuhtaista.
Sen puhtaan sienen laitan siivilään valumaan ja odottamaan paistamista jne.
Näin oon tehnyt 20 vuotta, mutta jokaisella oma tapansa.
Itse koen sen sudilla rapsuttelun vaivalloiseksi. Ja tällä seudulla sienet ovat välillä tosi hiekkaisia. Ei niitä heikkoja saa sudilla pois sieltä raoista. Vedellä saa.
Heikkoja = hiekkoja
Mä otan sormin isoimmat roskat pois, pienemmät saa jäädä.
Kerään sienet metsässä "puhtaina" eli joko (pitkillä) kynsillä napsaisen likaisen jalanpätkän pois tai sitten käytän terävää veistä. Samalla pyyhkäisen irtoroskat mahdollisuuksien mukaan pois. En halua raahata kotiin puolta kunttakerrosta, ja yleensä kotona ei enää ole aikaa eikä motivaatiota ihan hirveää aikaa sienten siivoamiseen käyttää.
Kotona perkaan sienet veitsellä ja harjalla, veitsellä huonot kohdat pois (jos on) ja harjalla irtoroskat. Kanttarelleissä nyt ei juurikaan veistä tarvitse käyttää. Halkaisen tai pilkon sienen sopiviksi paloiksi ja laitan ne perattuna lävikköön. Huuhtelen lävikössä hanan alla ihan reippaasti - ei se vesi sieniä pilaa, eikä huuhtele makua pois!
Sen jälkeen kippaan sienet pannulle, jossa haihdutan nesteen pois. Jos sienet menevät jääkaappiin odottamaan seuraavia päiviä tai pakastimeen menoa, niin otan ne tässä vaiheessa pois. Jos taas sienet on syöntivuorossa, niin siihen pannulle voita ja sienille suolaa ja ruskistan.
Mä olin tuon saman kysymyksen äärellä pari viikkoa sitten ja päädyin putsaamaan pullasudilla.