Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VR:n istumapaikkalogiikka

Vierailija
08.09.2021 |

Ostin eilen illalla lipun junaan, vaunuun mikä oli käytännössä lähes tyhjä. Kun tänään nousin junaan, oli ko. vaunussa edelleen lukuisia tyhjiä penkkejä ja penkkirivejä, mutta tästä huolimatta VR: n oli pakko sijoittaa joku istumaan viereiselle istuimelle. ( No, on toki tietysti mahdollista, että tämä henkilö itse on halunnut varata paikan jonkun tuntemattoman vierestä, mutta tuntuu aika epätodennäköiseltä.)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Joskus kun olen ostanut netistä lippua, on oletusarvoinen paikka ollut jonkun vieressä, vaikka tyhjiä penkkirivejä ja jopa tyhjiä vaunuosastoja olisi ollut. Laita palautetta VR:lle. Tuollainen on todella ärsyttävää, ja etenkin korona-aikana ei-toivottavaa. 

Vierailija
2/15 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin korona-aikana kuulostaa vähintään oudolta.

Mitäs jos siirryt itse vapaalle paikalle? Jos kyseiselle paikalle tulee joku niin siirryt taas. Ja VR:lle luonnollisesti reklamaatiota välittömästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunuun on toisilta asemilta tulossa lisää väkeä, ja ilmeisesti vieruskaverisi ei itse valinnut paikkaa, niin sai automaattisesti vieruspaikan. Tai sitten kyseinen matkustaja on yksinäinen ja halusi istua jonkun vieressä

Vierailija
4/15 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen havainnut saman asian viime aikoina. Kun joku lähtee pois vierestäni asemalla, samalta asemalta nousee uusi matkustaja ja hänkin tulee viereeni, vaikka vaunussa on useita täysin vapaita penkkejä. En tiedä, johtuneeko varaussysteemistä, että paikat täyttyvät näin. Keljuttaa, kun vieruskaveri vaihtuu 300 kilometrin aikana monta kertaa ja siten covid-tartunnan vaara kasvaa joka aseman kohdalla, vaikka olenkin rokotettu.

Vierailija
5/15 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esimerkiksi matkustat junalla, jonka reitti kulkee Helsingistä Rovaniemelle ja sinä nouset kyytiin Helsingissä, luulet ensisilmäyksellä, että juna on tyhjä, mutta itse asiassa kaikki ikkunapaikat voivat ihan hyvin olla varattuina osan matkasta. Eli esimerkiksi joku nousee seuraavalla pysäkillä kyytiin, istuu ikkunapaikalla ja jää pois puolivälissä matkaa, mutta puolivälissä joku nousee kyytiin ja istuu ikkunapaikalla Rovaniemelle saakka.

Sinun vierustoverisi voi istua koko matkan Helsingistä Rovaniemelle saakka, joten jos kaikki ikkunapaikat on varattu jollekin pätkälle, VR tarjoaa hänelle käytäväpaikan sellaiselta paikalta, joka on tyhjä koko matkan.

Vierailija
6/15 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen havainnut saman asian viime aikoina. Kun joku lähtee pois vierestäni asemalla, samalta asemalta nousee uusi matkustaja ja hänkin tulee viereeni, vaikka vaunussa on useita täysin vapaita penkkejä. En tiedä, johtuneeko varaussysteemistä, että paikat täyttyvät näin. Keljuttaa, kun vieruskaveri vaihtuu 300 kilometrin aikana monta kertaa ja siten covid-tartunnan vaara kasvaa joka aseman kohdalla, vaikka olenkin rokotettu.

Varaussysteemistä luultavasti. Itse varaan lipun netissä ja käyn samalla tarkistamassa, millainen automaattisesti tarjottu paikka on. Usein se on jonkun vieressä, ja vaihdan paikan muualle, sellaiseen paikkaan missä ei ainakaan vielä silloin istu ketään vieressä. Joskus olen huomannut, että automaattinen paikanvalitsin on täyttänyt yhtä vaunua melkein täpötäyteen samaan aikaan kun toinen on melkein tyhjä.

Vierailija
7/15 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

VR haluaa mm. sen vuoksi, että ihmiset siirtyvät varaamaan matkan sovelluksella, koska siinä on kuulemma hankalampi valita itse paikkaa. Näin VR saa laitettua ihmiset vaikka istumaan vierekkäin. Luopukaa siitä sovelluksesta ja siirtykää selainversioon!

Vierailija
8/15 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota en ole kohdannut. Sitä sen sijaan kyllä että jotkut tyypit istuvat minne haluavat ja ovat sitten sitä mieltä kun jollakulla olis se paikkavaraus siihen istuimeen ja haluis varsuksensa lunastaa, että mee sä vaan sinne mis hänen paikkans olis!

Vai onks nää jotain joil o jonkinlainen kausilippu eikä sen lipun vakioitu paikkavaraus näy kertalippuun paikkaa varaaville.

No noita väärässä paikassa istuvia siis melkein joka kerta. Vxtuttaa tosi paljon tollanen meininki.

Vierailija
9/15 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VR haluaa mm. sen vuoksi, että ihmiset siirtyvät varaamaan matkan sovelluksella, koska siinä on kuulemma hankalampi valita itse paikkaa. Näin VR saa laitettua ihmiset vaikka istumaan vierekkäin. Luopukaa siitä sovelluksesta ja siirtykää selainversioon!

Väärin. VR sovellus laittaa joka alustalla ihmiset sumppuun, sillä tarkoitus on täyttää juna mahdollisimman tehokkaasti. Tällaistä ominaisuutta ei ole ihan helppo koodata uusiksi, joten ei sitä ole koronan vuoksi/aikana tehty.

Itse en koskaan ota suoraan systeemin tarjoamaa paikkaa, vaan aina vaihdan paikan, minulla on muutama suosikkipaikka.

Paikan vaihtaminen onnistuu mobiilisovelluksellakin aivan kätevästi vielä muutamaa minuuttia ennen junan lähtöä. Itse tsekkaan aina n. 10 min ennen junan lähtöä, miltä paikkatilanne vaikuttaa ja tarpeen mukaan vaihdan paikkaa, jos aikaisemmin valitsemani paikka ei enää näytäkään hyvältä.

Jos todella paikat ovat tyhjillään, on ihan ok mennä istumaan kauemmaksi muista, ei se ole keneltäkään pois. Mutta kuten edellä sanottiin, kyllä pitää olla varustautunut keräämään tavaransa heti, jos paikan ostanut sen haluaa, sillä hän on hyvinkin voinut nähdä vaivan käydä varaamassa juuri tämän paikan.

Vierailija
10/15 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin välttämään VR:n palveluita niin kauan, kun siellä on voimassa typerä maskipainostus. Pitäkööt tunkkinsa.

Vierailija
11/15 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyrin välttämään VR:n palveluita niin kauan, kun siellä on voimassa typerä maskipainostus. Pitäkööt tunkkinsa.

Olen itse kulkenut kyllä junissa ilman maskia. En tosin poystyisi maskia käyttämäänkään, kun tulee jo parissa minuutissa sellainen olo, että tukehdun.

Vierailija
12/15 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovelluksella on erittäin helppo vaihtaa paikkaa, kokeile joskus niin ei tarvitse kirjoittaa mutu-tuntumalla

Vierailija
13/15 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaussysteemistä luultavasti. Itse varaan lipun netissä ja käyn samalla tarkistamassa, millainen automaattisesti tarjottu paikka on. Usein se on jonkun vieressä, ja vaihdan paikan muualle, sellaiseen paikkaan missä ei ainakaan vielä silloin istu ketään vieressä. Joskus olen huomannut, että automaattinen paikanvalitsin on täyttänyt yhtä vaunua melkein täpötäyteen samaan aikaan kun toinen on melkein tyhjä.

Itse varaan matkani vasta pari tuntia ennen lähtöä. Aika usein joudun muuttamaan paikkaa pois toisen matkustajan vierestä, olipa kyse VR:n tai Onnibus:in lippuvarausjärjestelmästä. Kulkuvälineessä jos huomaan paikan olevan jonkun toisen vieressä, vaihdan tyhjälle penkille samassa vaunussa. Tai menen ravintolavaunuun.

Vierailija
14/15 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillisesti noissa verkkokaupoissa tai sovelluksissa ei näe, mille välille se muille varattu paikka on myyty. Koskee niin bussi- kuin junalippujakin.

Vierailija
15/15 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varatun paikan vaihto onnistuu siis sovelluksella ilmaiseksi ja junan lähtöön asti, vai lipun tarkastukseen, vai miten tämä mahtaa toimia? Muutenhan liput on eri hintaisia ostoajankohdasta riippuen.

Toisinaanhan junaan tullessa huomaa, että paikka ei vaikka jonkun ryhmän takia olekaan kovin hyvä, ja olen kyllä nähnyt napin paikan vaihdosta, mutta en ole lennossa lähtenyt testaamaan, miten käytännössä menee. Sattui viimeksi niin, että  viereeni tuli joku perheenisä melko täydessä junassa muun perheen istuessa käytävän toisella puolella. ja matkan lopuksi kävi ilmi,, ettei edessä olevaan tyhjään penkkiin tullut ketään koko matkan aikana. Oletin tietysti, että se olisi ollut myyty jollekin välille ja ehkä olikin, ja ihmiset olivat vaikka myöhästyneet tms, taisin vain olla liian väsyksissä alkaakseni tsekkailemaan asiaa ja vasta lopussa tajusin, että olisi kannattanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi