Onko tälläinen henkilö oikea ystävä?
Tutustuin vähän aikaa sitten yhteen mieheen. Aluksi kaikki näyttivät menevän hyvin, mutta sitten kun alettiin puhumaan syvällisemmin eri aiheista ja kerroin hänelle, että minulla on muutama päihdeongelmainen kaveri, narkomaani, niin johan muuttui ääni kellossa.
Siitä ihmisestä tuli täysin kylmä ja erillainen. Tottakai ymmärrän, että häntä varmaan pelotti asia ja sanoin, että hänen ei tarvitse ollaan missään tekemisissä niiden ihmisten kanssa ja näin ollen, he eivät tule myöskään tekemään hänelle mitään. Ei kelvannut.
Itsessäni ei ole mitään tälläisiä ongelmia. Ei päihdeongelmia, ei rikostaustaa, olen ihan tavallinen töissä käyvä aikuinen nainen jonka ammatti on merkonomi. Olen tuntenut nämä narkkaavat ihmiset jo 6 vuotta, enkä ole samanlaiselle elämänpolulle sortunut ikinä, enkä tule sortumaankaan. 8/10 ystävistä samanlaisia kun minäkin, 2/10 laitapuolen kulkijoita.
Miehen suusta sai kuulla kuitenkin koko ajan kommenttia " kaikki narkkarit pitäs suoraan pistää hirteen! " , " kaikki narkkarit ovat säälittäviä ja sellaisten kanssa pyörivät! " ja sit haukku myös mut idiootiksi ja ties mikskä. Olin ällistynyt, koska sitä aiemmin meillä ei ollut mitään ongelmia meidän ystävyydessä ja synkkasi todella hyvin...! Sitten hänestä kuoriutui seuraavaksi todella määräilevä. Sanoi " jos aiot olla minun ystävä, hylkäät täysin ne narkkaavat kaverisi " <--- Siis voiko joku toinen määräillä toisen elämää niin paljon, että luulee olevansa etuoikeutettu päättämään tämän ystävätkin ja jos ei jostain ystävästä satu pitämään syystä tai toisesta, niin sitten ei ole enää paljon painoarvoakaan sillä miten tämä toinen henkilö on sinua itseäsi kohdellut ja miten hyvä ystävyys teillä on ollut????? MIKÄ SIKA!
Sanoin että en varmasti suostu tuollaiseen määräilyyn. !
Sitten sain kuulla olevani hullu. Ihan tasapainoinen tapaus??
Mietin että mitä tällästen ihmisten päässä oikeen liikkuu? Tää ihminen kun on saanut kaiken kultalautasella ja kehtaa leuhkia vielä sillä! Asuu arvoalueella, hälle antaa äiti rahaa, isä rahaa, mummo rahaa, kela rahaa... Äiti osti hänelle just myös uuden auton, kyse on 20-vuotiaasta ihmisestä. Joka ei käy edes töissä.
Mulle ei ole koskaan tommosta tippunut eteen. Tulen neljä lapsisesta perheestä jossa äiti oli siivooja ja isä metallitehtaalla töissä. Molempien nettopalkat oli 1400e/kk. Asuttiin vanhassa omakotitalossa, ajettiin 20vuotta vanhalla autolla. Isällä oli yhdessä vaiheessa alkoholiongelma.
Monien niiden mun narkkaavien ystävien perheissä on ollut samanlaisia ongelmia, esim. toisella vanhemmalla päihdeongelma... sitten on ollut myös paljon vakavampia ongelmia, väkivaltaa perheessä, huostaanottoja jne. Että niistä on tullu tuollasia mitä tuli, narkomaaneja. Ja toisesta tuli narkomaani sen takia kun kiinosti nuorena kokeilla vaan päihteitä, kunnes huomasikin että niistä syntyi itselle sitten ongelma... Rikki menneitä tapauksia joka tapauksessa kaikki. Ja tällä hetkellä yksi mun ystävistä on raitistumaan päin, tottakai aion tukea myös häntä... Ja yksi taas on ollut jo 3v huumeista kuivilla...! eikä se ole mitenkään helppoa lopettaa ja käsitellä ongelmiaan.
Sitten hän ihmetteli että miten kaikki ei kykene suoraan menemään kallonkutistajalle jos on ongelmia elämässään. Yritin selittää että joillain on niin kova kynnys vaan lähteä sinne lääkäriin, koska pelottaa ja siinä tavallaan leimautuu, jotkut ei kykene analysoimaan edes niin kunnolla ongelmiaan, niin lääkihtevät sitten itteään ja elämäänsä päihteillä... Mutta eihän hänellä riittänyt empatiakyky sitä ymmärtämään ja näkemään asioiden kaikkia puolia. Ja kun minä valaisin asioiden kaikki puolet, se olikin hänen mielestä sitten jo narkkareiden silmitöntä puolustamista...
Camooon. Eiköhän jokainen tiedä, että narkomaaneilla on pahoja ongelmia ja he ovat rikki menneitä ihmisiä.
Mikä teitä lelliperseitä oikeen vaivaa...