Tässä minun vastineeni Suomen naurettavalle alkoholipolitiikalle:
Tsustatietona hieman: Olen 36 vuotias, naimisissa oleva kolmen lapsen äiti. Toimin ylempänä toimihenkilönä vakituisessa työsuhteessa. Alkoholinkulutukseni on hyvin maltillista. En juo koskaan viikolla, viikonloppuisin satunnaisesti ja silloinkin niin niin ettei minua humalassa nähdä. Lempijuomani alkoholeista on punaviini. Oluen tai lonkeron saatan ottaa saunomisen yhteydessä, siideristä en pidä. Voin sanoa käsi sydämellä että alkoholi ei ole minulle tai miehelleni ongelma. Mutta Suomen valtio on tehnyt siitä meille ja monille muille kohtuukäyttäjille siitä myös ongelman. Tämä alati kiristyvä holhoaminen on saanut jo kaikessa naurettavuudessaan niin koomisia piirteitä ettei voisi kuvitella maassamme suurempia ongelmia olevankaan kuin Kukko-nakkn mainostaminen.
Minun vastaiskuni on tämä: tästä lähtien jokainen alkoholi, joka kotonamme nautitaan on peräisin Virosta. Käyn Tallinnassa suht usein mutta aiemmin en ole harrastanut liiemmin juomien tuontia sieltä, ihan siitä syystä että aikataulut on yleensä niin tiukat. Joten tähän asti kaikki perheessämme nautittu on lähestulkoon peräisin Suomesta Alkosta ja myös verot siitä on maksettu tänne. Mutta tästä lähtien tuon sieltä alkoholit aivan varmasti samalla kun joudun siellä muutenkin käymään päivän-parin visiittejä. Suomen alkoon en mene ennen kuin päättäjät alkavat keskittymään oikeasti maassamme vallitseviin ongelmiin, kuten massatyöttömyyteen, viennin eheyttämiseen, nuorten syrjäytymiseen, vanhusten heikkoon huoltoon ym.
Sanottakoon tätä vaikka sitten yhden naisen protestiksi tai miksi vaan, mutta näin juuri päätin. Amen.
Kommentit (5)
Miksi et ole tehnyt niin jo tähän asti? Itse olen vuoden kuskannut viinani Venäjältä, jossa käyn joka kuukausi.
Veit sanat suustani!
Me ollaan haettu Tallinnasta juomia satunnaisesti, muutaman kerran, joskus joidenkin isompien juhlien edellä. Mutta nyt ehdotin miehelleni, että ihan kapinoidaksemme tuodaan Virosta lasti samalla kun muutenkin marraskuussa siellä käymme.
Nurinkuristahan tässä viinapolitiikassa on juuri se, että se kannustaa tuomaan juomat muualta halvemmalla. Sitten sitä juotavaa on kotona suuret määrät ja helposti niitä alkaa juomaan enemmän kun ne nyt ovat kätevästi siinä lähellä. Eli kulutus nousee ja verot juomita menevät ulkomaille. Hienoa alkoholipolitiikkaa tosiaan. :D Enkä nyt tarkoita että ap:lla käy näin vaan puhun vain yleisesti. Sama juttuhan se on muiden herkkujen kanssa: jos niitä on kotona niin niitä todennäköisemmin myös syö.
Ja olen vahvasti hengessä mukana. Harmi että asun liian kaukana hakeakseni Virosta juomat. Ruotsista voisin ehkä käydä hakemassa pari kertaa vuodessa.
Olen hengessä mukana.