Vierailija

Ei kuulema uskalla mennä huomenna kouluun. Mitä ihmettä teen että saan lapsen rohkaistua kouluun?

• ylös 4
  • alas 23

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Pistä vaikka wilma-viesti. Jos kouluun lähtö on aivan ylivoimaista niin olkoon sitten yhden päivän kotona. Koulullakin on omat velvollisuutensa muun muassa turvallisen koulunkäyntiympäsistön suhteen

• ylös 37
  • alas 7
Vierailija

Kerro että opiskelulla pääsee helpommin pomoksi ja nuo kiusaajat on siinä vaiheessa arvottomia alaisia

• ylös 12
  • alas 9
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Laita wilmassa myös viesti. Tietysti jutustelet lapsen kanssa nyt. Ope ei asap voi asialle mitään.

• ylös 32
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kerro että opiskelulla pääsee helpommin pomoksi ja nuo kiusaajat on siinä vaiheessa arvottomia alaisia

Väkivaltaiset öykkärit on syytä siivota kokonaan pois firmasta. Aikuisilta ei nimittäin yhteiskunnassamme voida olettaa samanlaista turvattomuuteen sopeutumista kuin lapsilta.

Vierailija

Minä laitoin Wilmassa viestin ja kerroin, että lapsi ei uskalla lyömisen pelossa mennä enää kouluun ja että olen tehnyt tästä tönimisestä rikosilmoituksen. Kolmessa minuutissa tuli soitto koulusta, että se ilmoitus pitää perua, koulu hoitaa itse omat asiansa. KIVA-koulussa ei ole väkivaltaa ja lapseni valehtelu aiheuttaa sen, että hänet pitää laittaa pariksi viikoksi muutenkin kotiin.

• ylös 10
  • alas 30
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä laitoin Wilmassa viestin ja kerroin, että lapsi ei uskalla lyömisen pelossa mennä enää kouluun ja että olen tehnyt tästä tönimisestä rikosilmoituksen. Kolmessa minuutissa tuli soitto koulusta, että se ilmoitus pitää perua, koulu hoitaa itse omat asiansa. KIVA-koulussa ei ole väkivaltaa ja lapseni valehtelu aiheuttaa sen, että hänet pitää laittaa pariksi viikoksi muutenkin kotiin.

Että semmoiset mamma-fantasiat tänään :) 

• ylös 44
  • alas 2
Vierailija

Mä juttelisin lapsen kanssa että aikuiset hoitaa asian ja pelätä ei koulussa tarvitse. Sanoita siis lapselle että hyvä kun kertoi aikuiselle mutta just nyt sille ei voida mitään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eikö teille ole kerrottu, että yhteydenotot aina Wilman kautta?

Meille on sanottu että kiireelliset asiat soittaen, muut wilmassa. Ap

• ylös 5
  • alas 12
Vierailija

"KIVA-koulussa ei ole väkivaltaa..."

Vaikka oikeasti siis on.

Tämähän muistuttaa herra Orwellin esiin tuomia pahimpia propagandapainajaisia...

Vierailija

En minäkään opettajana vastaisi vapaa-ajallani puhelimeen varsinkaan oudosta numerosta tulevaan soittoon. Kouluun liittyvät asiat hoitaisin työaikanani.

• ylös 35
  • alas 0
Vierailija

Kyllä opettajakin voi olla jumpassa tai hammaslääkärissä. Itse en edes antaisi privaattinumeroani vanhemmille. Wilmassa voi viestittää asiat.

• ylös 25
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Nämä tällaiset kirjoitukset on vähän ikäviä siksi, että jotkut ottavat kuitenkin kirjoitukset tosissaan. Kukaan ei soita iltaisin koulusta. Kuka sieltä muka soitti? Rikosilmoituksia ei kukaan käske perumaan, kukaan ei väitä, että jossakin koulussa olisi niin ihmeellisiä oppilaita, että jokin käytettävä opetusohjelma poistaisi kiusaamisen kokonaan. Ja ketään ei valehtelun vuoksi voi laitella koulusta yhtään minnekään.

• ylös 22
  • alas 0
Vierailija

Tilanne täytyy tottakai selvittää. Lapsi voi olla yhden päivän pois koulusta. Mutta tilanne ei ole opettajan syytä, vaan tämän tönineen pojan. Nyt vain vaadit, että saat pojan vanhempien yhteystiedot. Jos koulu ei muuten niitä anna, niin rikosilmoituksen jälkeen antaa. Pienetkin väkivallanteot on hyvä ottaa vakavasti ja heti selvittää!
Tsemppiä erityisesti teidän pienelle!

Vierailija

Käypä huviksesi joskus siellä koulun pihalla. Niin monta valvojaa ei voi olla että jokainen lasten tönäisy huomattaisiin, vaikka koko koulun henkilökunta seisoisi siellä vahtimassa.

Opettaja ei voi asialle mitään silloin kun tuollainen tönäisy tapahtuu. Nyt kotona lapsen kanssa pitää jutella, miten toimitaan jos tilanne toistuu: mennään heti etsimään lähin aikuinen ja pyydetään häntä selvittämään tilanne. Välitunnilla voi pysytellä lähellä ulkovalvojaa jos pelottaa.

Huomenna koulussa voidaan sitten selvitellä, kuka teki mitä ja miksi. Siihen saakka rauhoittelet, että kun heti aamulla menet open puheille, tämä kyllä hoitaa asian.

Jos tönijä osoittautuu muutenkin väkivaltaiseksi, häntä aletaan pitää silmällä välituntitilanteissa tai kielletään menemästä pihalle silloin kun siellä on muita.

Lapset heiluvat, hyppivät, huitovat ja toheltavat pihalla aina ja kaikkialla. Joskus jotain sattuu vaikkei edes olisi tarkoitus satuttaa. Sinunkin lapsesi saattaa joskus tuupata jotakuta jossain tilanteessa. Ehkei vielä mutta tulevina vuosina. Hänkään ei siinä muutu pahaksi kiusaajaksi. Kaikenlaista sattuu ja useimmiten asiat voi selvittää.

• ylös 21
  • alas 0
Vierailija

Ikävää, että näin on käynyt. Opettaja varmasti haluaa selvittää asian, mutta työajallaan.

Tuskin soittaisit kouluterkkarillekaan vaikkapa lapsen polvikivusta hänen kotiinsa? Tai soittaisitko kelan virkailijalle lapsilisästä hänen kotiinsa? Monesti pikkuoppilaat kyselevät ihmeissään, että enkö asukaan koululla ja että onko minulla tosiaan omiakin lapsia. Tämän vielä ymmärrän, mutta toivoisin kuitenkin, että edes huoltajat ymmärtäisivät: en ole opettaja vaan olen töissä opettajana. En ole käytettävissä kellon ympäri.

Kiireellisissä asioissa annetaan usein se puhelinnumero. Itse ajattelen kiireellisenä esim. sitä, että lapsen on lähdettävä yllättäen kesken päivän pois koulusta vaikka lääkäriin tai jotain vastaavaa, siis oikeasti akuuttia.

Tämä asia ei ole kiireellinen, vaikka ymmärrän, että pelästyneen lapsen kanssa asia tuntuu akuutilta. Vai ajatteletko sinä, että opettaja lohduttaa puhelimessa lastasi ja soittaa tönijän kotiin nyt heti illasta?

Laita siis Wilmassa-viesti. Wilma on siitä kätevä, että opettaja voi reagoida siihen sitten kun ehtii, joko aamulla ennen tunteja tai iltapäivällä. ​Erityisesti ekaluokan kanssa ei voi rupatella puhelimessa opetuksen aikana, lapset vaativat koko huomion. Wilmaan jää myös mustaa valkoisella siitä, milloin asia on tullut ilmi ja mitä sen eteen on tehty. Nämä asiat opettaja joutuu kirjaamaan erikseen ylös, jos hoidatte asiaa vain puhelimitse.

• ylös 19
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
"KIVA-koulussa ei ole väkivaltaa..."

Vaikka oikeasti siis on.

Tämähän muistuttaa herra Orwellin esiin tuomia pahimpia propagandapainajaisia...

KIVA-koulu = Kiusaa Vapaasti -koulu (ja opettajat rehtorin johdolla hokevat kivakivakiva). Onko jossain tehty tutkimusta, miten lapset ovat kokeneet tuon KIVAn toimivuuden? Pelkkää sanahelinän taakse piiloutumista ja käsien pesua vai ihan oikeasti ollut toimiva juttu?

Kysy siltä lapselta, pelkääkö hän juuri sitä tönäisijää, vai sitä, että kuka vain lapsi saattaa ohi juostessaan tönäistä, eli selvitä oliko tönäisy tahallinen lapseesi kohdistunut teko, vai vahinko, joka nyt sattui osumaan lapseesi. Itse olen vahinkotönäisyn uhri, sattui kun kaaduin, mutta vahinkoja tapahtuu, opettaja kävi jututtamassa sitä isompaa poikaa että katsoisi eteensä kun juoksee ja pojan piti pyytää anteeksi. Oma lapsi taas meni väliin kun KIVA -koulussaan oli tahallaan muita pahoinpitelevä isompi poika, opettajia ei tuntunut kiinnostavan.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.