Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin ruveta kutsumaan lastani hänen toisella nimellään

Vierailija
14.10.2014 |

Lapsen toinen nimi on ruvennut minun mielessäni kuvaamaan lasta paremmin kuin ensimmäinen. Vauvana mietimme toisella nimellä kutsumista, mutta eka nimi "voitti siinä vaiheessa. Nyt lapsi on jo 10v.

ehkä on turhaa hömpötystä ja sekakuoro lapsen identiteetti...tai voihan äiti kotona kutsua toisella nimellä...

kommervenkin keksinyt taas oon. Onko kellään mielipiteitä tällaiseen?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 07:44"]

Ap, se on sinun päätöksesi. Älä meiltä tule kyselemään mielipiteitämme, sinä voit ihan itse päättää. Meistä muista se vain on vähän outoa alkaa kutsumaan lasta yhtäkkiä eri nimellä. Ja tykkäisitkö sinä, jos vanhempasi yhtäkkiä antavat sinulle sinun toisen nimesi? Kannattaa vähän miettiä, haluatko todella antaa lapsellesi hänen toisen nimensä. Ja mitä sanoisivat sukulaiset ja kaverit? Mieti.

[/quote]

miten niin "meistä muista"? Sinulla on sinun mielipiteesi ja minulla minun. Älä yleistä omaasi kaikkiin muihin. Ystävällisesti pyytää - hän. Ap kysyi mielipidettä. Älä vastaa, jos et halua. Hänhän juuri miettii asiaa ja siksi kyselee. Itsekin selvästi miettii miksi moinen asia mietityttää.

Voithan ap joskus kokeill kutsua toisella nimellä. Ja voihan jutella nimistä lapsen kanssa yleisellä tasolla. Jos lapsi omassaan viihtyy, niin se se on. Hyvä niin. Ja voihan lempinimenä ruveta kutsumaan toisella nimellä.

Vierailija
2/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielipiteistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sinä kutsua häntä millä nimellä tahansa. Minäkin kutsun ihmisiä ihan miksi huvittaa. Joitain etunimellä, toisia sukunimellä ja useimpia jollain (yleensä itse keksimälläni) lempinimellä. En minä kysele, että millä nimellä sinä haluat itseäsi kutsuttavan. Jos joku kertoo, ettei halua tulla kutsutuksi nimellä X, niin sitten se pitää ottaa huomioon.

Jos sinä alat masinoimaan, että kaikkien muidenkin pitäisi kutsua lastasi Emman sijaan Amaliaksi, niin sitten se on silkkaa fasismia.

Vierailija
4/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on kutsuttu kahdella eri nimellä (molemmat silti omiani ;) ) syystä joka oli ensin vahinko ja jota ei korjattu ja hankalaa se oli. Tyyliin 'Virpi Erika' ja Virpi olin koulussa ja Erika muualla. Aikuisena päätin että nyt olen vain Erika, mutta edelleen tulee kouluaikojen kavereita jotka kutsuu, tietenkin koska ovat niin oppineet, Virpiksi.

Vierailija
5/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen lapsi voi päättää itse. jos hän haluaa, vaihtakaa. Jos ei halua, et vaihda. Isäni olisi halunnut kutsua minua kolmannella nimelläni, mutta kummitätini oli sanonut, että etunimi on kaunein, käyttäkää sitä. Kolmas nimeni oli ja on yhä vanhanaikainen, joten onneksi kummitätiä kuunneltiin. Etunimeni on äitini lempinimi, joka hänellä on aina ollut tyttärelle valmiina. Äiti olisi kuulemma myöntynyt isän toivomukseen, onneksi sitten kävi nän. Olisin vaihtanut kutsumanimen kyllä itse, jos olisivat tuolla kolmannella nimellä alkaneet kutsua. Se olisi ollut myös hankala, kun aikoinaan tietokoneissa oli rajallinen merkkimäärä ja siitä viimeisestä nimestä tippui virallisissa rekistereissä viimeiset kirjaimet pois. 

Vierailija
6/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina saa haluta, mutta aina ei voi saada mitä haluaa.

Vierailija
7/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, se on sinun päätöksesi. Älä meiltä tule kyselemään mielipiteitämme, sinä voit ihan itse päättää. Meistä muista se vain on vähän outoa alkaa kutsumaan lasta yhtäkkiä eri nimellä. Ja tykkäisitkö sinä, jos vanhempasi yhtäkkiä antavat sinulle sinun toisen nimesi?

Kannattaa vähän miettiä, haluatko todella antaa lapsellesi hänen toisen nimensä. Ja mitä sanoisivat sukulaiset ja kaverit?

Mieti.

Vierailija
8/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole ap:n oma päätös! Ap, unohda koko juttu. Mieti, miltä lapsestasi tuntuu, kun tulet ja sanot: Sulla on ruma nimi! Käviskö että vaihetaan se? Lapsi tuskin kovi innostunut...

Vierailija
9/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 08:00"]Ei todellakaan ole ap:n oma päätös! Ap, unohda koko juttu. Mieti, miltä lapsestasi tuntuu, kun tulet ja sanot: Sulla on ruma nimi! Käviskö että vaihetaan se? Lapsi tuskin kovi innostunut...
[/quote] Kyllä se on ap:n oma päätös. Jokainen saa määrätä itselleen, millainen hänen elämä on. Et sinä vaikuta siihen kommentillasi.

Vierailija
10/16 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin haluaisin alkaa kutsua lasta toisella nimellä.. En tiedä kyllä se vähän hassulta tuntuis.

Vierailija
11/16 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nimi? Haluaako lapsi itse vaihtaa sen kutsumanimekseen?

Vierailija
12/16 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et voi kymmenvuotiasta alkaa kutsua yhtäkkiä toisella nimellä. Jos lapsi itse niin täysi-ikäisenä päättää, niin sitten se on ok, mutta sä et voi alkaa nyt kutsua.

Vierailija
13/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun riipaisee korvaa kun kaverini kutsuu pikkutyttöään vuoroin ensimmäisellä nimellä, vuoroin toisella nimellä. Ja kun komentaa niin käyttää kaikkia kolmea nimeä. Tuntuu typerälle, turhalle elvistelyllle.

Nimi on sen tapainen kuin Annica Adalmain Alexrandra, huh huh. Ja normisti käyttää Annicaa, sitten julkisilla paikoilla "hienompaa" Adalmainia. Voi kissan viikset :-/

Vierailija
14/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki vaikka hamsteri, jonka voit nimetä niin kuin haluat. Lapsellasi on jo nimi.

En oikeasti edes käsitä, miten tällaisen idean voisi esittää 10-vuotiaalle... "kuulehan nyt Jarkko, äiti on vähän ajatellut asioita, ja minusta sinä voisit olla tästä lähtien Joonatan. Eikö se olis kivempi nimi?"

Vierailija
15/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

identiteetti on ihmiselle tärkeä.oma nimi on aika olennainen osa identiteettiä...

Vierailija
16/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeesti voit, nimen pitää olla sopiva.

annoit lapselle nimeksi Desirè, kaunis nimihän se. Mut nyt kun sillä on kuitenkin sun ja isänsä geenit niin ymmärrän hyvin että rupeat kutsumaan toisella nimellä. Irma sopii nimeksi oikein hyvin tytölle josta jo näkee että siitä tulee ruma ja paksuperseinen. Mut on se silti kunniallisempaa kuin että olis kehittynyt siihen suuntaan et harkitsisit kolmannen nimen käyttöä. Oholiba tais olla se vanhan testamentin huora.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän