kuinka saada etävanhempi hyväksymään lähivanhemman uusi suhde?
nii, olen siis lapsen kanssa asuva yksinhuoltaja äiti. Hiljattain aloitin uuden parisuhteen (erosta reilusti yli vuosi), johon lapseni isä on suhtautunut hyvin huonosti. Lapsen hakemisen ja tuomisen jälkeen (aina kun näkee uuden kumppanini) saan viestejä että kai se edes on hyvä pano ja asuuko hän minun luona jne. kuulessaan että todella olemme parisuhteessa alkoi puheissaan aggressiivisemmaksi. Aikoo tehdä kuulemma selväksi ettei uudella kumppanilla ole mitään oikeutta puuttu lapsen elämään. usein puheissaan (kohdistaa aina minuun) on hyvin uhkaileva ja alistava... kuinka saan lapsen isän rauhoittumaan ?
Kommentit (20)
Mitä, josa antaisit miehelle aikaa sopeutua tilanteeseen ja hoitaisitte nuo tapaamiseen luovuttamiset yms. ihan vaan keskenänne. Totta hitossa mies on huolissaan omasta isyydestään ja miten se muuttuu "kilpailijan" myötä. Moni isäpuoli kuitenkin saa vietää sitä päivittäistä arkea, mitä isä ei saa ja tilanne on todella epäreilu lasta ja isää kohtaan.
No sen on vaan PAKKO hyväksyä. Lähivanhemmallakin kun on oikeus olla suhteessa, eikä exällä ole siihen tuon taivaallista nokan koputtamista. Tämän minä myös sanoisin tyypille jos olisin itse tuossa tilanteessa. Että raivoa vaan jos huvittaa, mutta minä olen tässä suhteessa ja aion jatkossakin olla, itseäsi vaan turhaan väsytät tuolla vaahtoamisella.
"Aloitit hiljattain parisuhteen ja mies on jo tavannut lapsesi?! "
Niin mitä vikaa tuossa? Yksinhuoltaja harvemmin voi tavata missään muualla kuin siellä kotona, lapsen tai lasten paikalla ollessa. Itse olen aina antanut tavata heti, mutta alkuun en ole toki esitellyt miehiä minään kumppaneinani vaan kaverina vaan.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 09:49"]
Aloitit hiljattain parisuhteen ja mies on jo tavannut lapsesi?!
[/quote]
Itsekin noin vuosi sitten eroneena arvostan lapseni isässä tätä, että hän antoin sekä lapsen ja minun sopeutua tilanteteeseen ensin ja kertoi uudesta suhteesta, eikä vain heittänyt sitä varoittamatta kummankaan silmille. Lapselle varkinkin vuosi vanhempien erossa on lyhyt aika ja juuri, kun tottuu toisen vanhemman menettämisessä päivittäisessä arjessa heitetään taas ilmaan kuin palloa ilman että kukaan on ottamassa koppia.
Tilanne on vähän samanlainen kuin meillä, meillä vaan lähivanhempi ei hyväksy minua etävanhemman puolisona. Asumme tätänykyään mieheni kanssa samassa taloudessa ja meille on tulossa yhteinen lapsi mutta ex ei ole hellittänyt otettaan. Alkuun tilanne oli todella hankala, mies sai hakea ja tuoda lapset ainoastaan jos minä en ollut mukana, nainen saattoi jopa tulla omia aikojaan hakemaan lapsia ikänkuin tarkistaakseen etten ollut miehen luona lasten siellä ollessa. Alkuun tottakai annoin tilaa miehelle ja lapsille enkä ollut läsnä lasten ollessa miehen luona mutta ei mennyt kuin muutama kuukausi kun lapset alkoivat kysellä miksi en ole koskaan siellä kun he ovat ja enkö halua heitä tavata. Tämän jälkeen aloimmekin olla yhdessä myös lasten läsnäollessa josta ei lapsille tai meille ole ollut koskaan mitään haittaa. Ex ei kuitenkaan edelleenkään hyväksy minua, yrittää edelleen kieltää etten saa olla mukana hakemassa lapsia tai tuomassa lapsia, asumme nykyisin samassa taloudessa ja minä en edelleenkään saisi olla kotona lasten tullessa meille, vaikka lapset pitävät minusta ja haluavat viettää kanssamme aikaa. Sellaisia ne exät vain on eikä niille mahda minkään. Kyllä se sitten helpottaa kun löytävät uuden onnen muualta.
Kolmosen linjalla olen. Eli pitääkö sitä uutta suhdetta väkisin hieroa eksän naamaan? Uusi mies voisi olla vähän hienotunteisempi ja pysyä poissa silmistä sen vaihtohetken ajan. Olisi lapsillekin mukavampi tunnelma vaihdossa, joka on lapsille aina kuitenkin jonkin tasoinen "tapahtuma".
Eihän sillä etällä ole mitään sananvaltaa asiaan, se on totta, mutta en ole koskaan käsittänyt, miksi sen tuoreen suhteen pitää tuoda aina kaikkien silmien eteen. Esim. tässäkin tapauksessa asiaan olisi varmasti auttanut se, että etä olisi kuulllut uudesta suhteesta mutta ei todellakaan nähnyt. Lapsen luovutustilanteessa kun ei pitäisi olla läsnä kuin vain ne omat vanhemmat, joita se lapsen hyvinvointi koskee. Mitä jokin uusi seurustelusuhde tällaisessa tilaisuudessa tekee?
Toinen asia, jota ei käsitä, on viestittely ja asioiden selittely etälle. Olette eronneet, joten jos asia ei koske lasta, ei asiasta tarvitse lätistä turhia. Siitä syntyy vaan lisää katkeruutta. Lopeta viestittely tai miehen viestien kommentointi ja vastaa vain lasta koskeviin asioihin lyhyesti ja asiallisesti. Kaikenlainen selittely antaa mielikuvaa etälle, että olisit hänelle velkaa selityksen. Et ole.
Kun teet asiallisella tavalla selväksi, ettet ole tilivelvollinen kenellekään mutta kunnioitat etää lapsesi isänä, on myös tilanne kaikille helpompi kestää. Miksi ihmeessä näissä ihmissuhdekiemuroissa ei voida ottaa huomioon myös toisen tunteita? Etälle ei selvästi ole helppoa nähdä sinut uudessa ihmissuhteessa, joten voisit aivan hyvin lapsen luovutustilanteessa olla paikalla yksin.
Sukulaismies erosi ja löysi nopeasti uuden naisen ja eikös tämä uusi nainen ollut jo viikon seurustelun jälkeen sukujuhlissa ja miehen lapsen rippijuhlissa. Siellä tuore pariskunta sitten nuoli toisiaan ja viis veisasi tilaisuudesta. Oli kaikin puolin noloa eikä takuulla saanut ex-vaimoa kovin yhteistyöhaluiseksi. Ei muuten saanut niitä lapsiakaan kovin onnellisiksi isänsä puolesta. Tapauksesta on jo vuosia ja se nuoltava tyttöystäväkin on jo historiaa, mutta lapset eivät edes aikuisina välitä käydä isäänsä tapaamassa.
Ehkä kannattaisi varmistaa, ettei itse omilla toimillaan provosoi ex-miestä. Etä ei tietenkään toimi oikein eikä hyväksyttävällä tavalla, mutta ehkä voit löytää sen verran myötätuntoa, ettet hiero uutta suhdettasi hänen naamaansa.
Miksi ihmeessä ex näkee uutta kumppania? Minä en näytä heitä toisilleen. Enkä tiedä ketään, joka näin tekee. En minäkään näe mieheni lasten äitiä.
Neuvonani on, että älä reagoi äläkä privosoidu. Älä vastaa mitään. Kun ex ei saa vastausta, ei hän jaksa yksinään tapella. Et voi pakottaa toista hyväksymään uutta kumppania.
Ei se kuulu lapsesi isälle kenen kanssa seurustelet. Sinun ei tarvitse kuulla entiseltä tuollaista.
Jos mies on aikuinen hoitaa lapsesi miten on ennenkin hoitanut.
Meillä ei ole hierottu uutta puolisoa exän naamalle. Uusi puoliso ei ole mukana vaihdoissa eikä sitä ole muutenkaan erikoisemmin tuotu esille. Silti ex ei hyväksy uutta puolisoani. Ja uusi puoliso ei liity mitenkään eroon. Miten sellaisessa pitäisi toimia? Ex tekee kaikkensa mm. aiheettomia lastensuojeluilmoituksia ettei vaan uusi puoliso saisi olla osa minun ja lasten elämää. Ja erosta on jo yli 2vuotta.
Lällättele lisää, että sulla onkin uusi mies...onko sulle reppana ketään, lällällää. Ihan oikeasti missä vika?! Kyvyttömyydessä asettua toisen asemaan?! Isä on kokenut hiljattain eron järkyttävimmän seurauksen, menettänyt päivittäisen arjen jakamisen lapsensa kanssa ja nyt siinä roolissa on joku muu ja sinä ihmettelet, kuinka isä ei osaakaan käyttäytyä tismalleen oikein?!
Isää et saa käyttäytymään haluamallasi tavalla, joten mieti mitä voisin itse tehdä toisin ja millaisen käytöksen mahdollistat ja jätät tuollaiset viesti ihan omaan arvoonsa, etkä reakoi kuin lapseen liittyviin asioihin.
lapsen isä ei ole koskaan elänyt arkea lapsen kanssa. Joten en ajattelisi että lapseni ei olisi tottunut. Ja kyllä lapseni on uuden kumppanini tavannu, vaikka vain siksi että jo se kuinka he tulevat toimeen vaikuttavat paljolti jatketaanko suhdetta miten. Ja niin, lapsetonta vapaa aikaa on se noin kolme tuntia viikossa joten ehkä se selittää miksi lapsi tavannut kumppanini . Tulevat muuten todella hyvin toimeen, ehkä osaksi se lapsen isää harmittikin kun uudelle kumppanille lapsi vei leluja ja isä sanottua että lähdetään niin kädet korville ja itku huutoa "eieiei" lapsi on siis alle pari vuotias....
aloittaja
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:18"]
lapsen isä ei ole koskaan elänyt arkea lapsen kanssa. Joten en ajattelisi että lapseni ei olisi tottunut. Ja kyllä lapseni on uuden kumppanini tavannu, vaikka vain siksi että jo se kuinka he tulevat toimeen vaikuttavat paljolti jatketaanko suhdetta miten. Ja niin, lapsetonta vapaa aikaa on se noin kolme tuntia viikossa joten ehkä se selittää miksi lapsi tavannut kumppanini . Tulevat muuten todella hyvin toimeen, ehkä osaksi se lapsen isää harmittikin kun uudelle kumppanille lapsi vei leluja ja isä sanottua että lähdetään niin kädet korville ja itku huutoa "eieiei" lapsi on siis alle pari vuotias....
aloittaja
[/quote]
kyllä se uusi kumppani lapsen saa nähdä, täytyyhän sinullakin olla elämää, mutta miten on voinut olla tilanne, että uusi ja ex ovat kohdanneet?
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:12"]
Meillä ei ole hierottu uutta puolisoa exän naamalle. Uusi puoliso ei ole mukana vaihdoissa eikä sitä ole muutenkaan erikoisemmin tuotu esille. Silti ex ei hyväksy uutta puolisoani. Ja uusi puoliso ei liity mitenkään eroon. Miten sellaisessa pitäisi toimia? Ex tekee kaikkensa mm. aiheettomia lastensuojeluilmoituksia ettei vaan uusi puoliso saisi olla osa minun ja lasten elämää. Ja erosta on jo yli 2vuotta.
[/quote]
narsistit ovat asia erikseen...
Käyttäytyjä ja käytöksen mahdollistaja. Hoidatte tapaamiset keskenänne ja kaiken muun jätät omaan arvoonsa.
Salliiko exä itselleen uuden suhteen? Entä sallitko sinä sen? Jos hänellä on uusi suhde, onko lapsi tavannut tämän?
minusta olisi hyvin tervettä jos hänellä olisi uusi suhde ja vielä jopa esittelisi hänelle lapsensa. ei nimittäin halua kulkea lapsensa kanssa julkisilla paikoilla jossa saattaisi nähdä omia ystäviään. Näik ollut aluata asti, lapsesta ei puhuta tai kerrota kuin sukulaisille.
ja niin, exän ja nykyisen kohtaaminen tapahtui ensikerran koska exä tuli kertomatta ajoissa hakemaan lasta tapaamiseen. En siis erikseeen tyrkytä heitä yhteen, uusi kumppanini on pysynyt hieman etäämmällä kun on ns lapsen vaihdon aika..
aloittaja
Olen kyllä samaa mieltä tuosta ettei sitä uutta kumppania toisen naamaan tarvi hieroa niin että häntä näkee esim. lapsen tuonneissa ja vienneissä. Itse en ole koskaan niin tehnyt. Meillä oli niin että ex sai lapsen puheista tietää että äidillä on uusi, ja sitä seuranneen kauhean mustasukkaisuus- ja raivokohtauksen myötä kun ex sitä pyysi, suostuin pikaisesti esittelemään exän lapsen hakutilanteessa. Mutta sen jälkeen ei koskaan enää uutta kumppania mukana noissa tilanteissa.
Ei se kyllä sitä taannut että exä olisi mitenkään hyväksynyt uutta kumppaniani, varsinkaan kun tämä on 10 v nuorempi kuin minä. "Se sun s**tanan lelupoika" se nimittelee sitä vieläkin vaikka naimisissakin on jo oltu pari vuotta. Paraskin nimittelijä, mies kun oli meidän suhteen päättyessä jättäjä ja jätti minut itseään 19 ja minua 11 vuotta nuoremman ulkomaalaisen naisen takia :-\
t. 4
Onko mies sinulle joku välttämätön asuste joka sinun pitää raahata joka paikaan mukaan. Sovitte vaihdot puolueettomalle maaperälle niin, että et joudu kiusalliseen tilanteeseen ja näin mahdollista miehen kiukuttelua.
Miksi hitossa isän edes pitäisi hyväksyä sinun suhteesi. Olet iso tyttö ja annan isän kiukutella ihan yksinään.
No eipä noi välttämättä ole niin helppoja asioita, mutta hienotunteisuus, keskustelu asiasta exän kanssa heti, kun on tavannut jonkun vakavasti otettavan ja riittävän pitkä aika erosta auttavat. Ja tietysti se, että ero on molemmilla loppuunkäsitelty.
Vuosi erosta on kovin lyhyt aika. Eipä se pitkä aikakaan takaa silti mitään. Kun itse aloin seurustelemaan mieheni kanssa, hänen erostaan oli kulunut 6 vuotta ja he olivat exän kanssa hyvissä väleissä. Mitenkään en puuttunut asiaan vaan olin tyytyväinen että exään on hyvät välit. Silti ex veti herneen nenään ja alkoi tosi hankalaksi. Seurasi kauhea huoltajuuskiista jne. Kai sitä sitten harmitti, kun itse ei ole uutta löytänyt ja me kuitenkin mentiin naimisiin ja saatiin yhteinen lapsi. Tai sitten on mustasukkainen, kun tulen niin hyvin toimeen miehen lasten kanssa ja lapset ainakin alussa kertoivat niin paljon minusta äidilleen.
Aloitit hiljattain parisuhteen ja mies on jo tavannut lapsesi?!