Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä on heikkolahjaisuus?

Vierailija
13.10.2014 |

Siinäpä se kysymys olikin. Tiedän toki älykkyysosamäärän rajat jne., mutta haluaisin tietoa, miten se käytännössä näkyy. Serkkuni, 20-vuotias tyttö, on kai normaali, mutta olen alkanut epäillä, että olisi juuri ns. heikkolahjainen. Kehitysvammainen ei tietääkseni ole. Tässä esimerkkejä:

- ei pysty huolehtimaan hygieniastaan, ei osannut hammaslääkärin jälkeen kertoa, mitä tehtiin. Sanoi, että jonkun piikin laitti suuhun ja meni tunnottomaksi, muttei tiennyt sitä, että se yleensä tarkoittaa poraamista(=reikä).

- ei hahmota rahaa kunnolla

- yleissivistys jotain käsittämätöntä, saattaa kysyä, että mitä on bensa tai mikä on vakuutus käytännössä tai mikä kuukausi nyt on. Ei tiedä omaa sotuaan tai postiosoitettaan. Ei tiedä, onko äiteinpäivä keväällä vai syksyllä. Ei muista, mikä päivä jouluaatto olikaan... Joulukuussa, mutta siihen pysähtyi mietintä.

- ei tiedä perheenjäsentensä (ydinperhe, vanhemmat ja yksi sisko) toisia nimiä tai syntymäaikoja

- ei tiedä vaatekokoaan eli saattaa ottaa koon 44 vaatteen sovitukseen, vaikka on kokoa 38 ja sitten harmittelee, että oli liian iso ja ei voi ostaa. Yllätyksekseen kai on nyt tajunnut, että vaatteissa on koot, kun ostaminen oli niin kauan vaikeaa, kun siskonsa oli ostoksilla selittänyt, että niistä pitää katsoa koot ennen sovitusta.

- on käynyt peruskoulun, mutta kai jotkut aineet hojksattuna

- periaatteessa oppii asiat, jotka hänelle selittää, jos ei ole liian vaikeita, mutta ei itse havainnoi lainkaan ympäristöään ja sitä kautta on kuin säkissä kasvanut.

- on aika sanavalmis ja ymmärtää huumoria

Mitä tää on? Heikkolahjaisuutta? Jotain mielenterveysongelmaa eli on passivoitunut jonkun häiriön takia?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä hänestä voi välttämättä heti nähdä ongelmaa mutta ei tosiaan tiedä asioita eikä ole kiinnostunutkaan oppimaan

Vierailija
22/39 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen avustajien määrän kasvu aiheutti 83% kasvun menoissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkolahjainen = Vihreä poliitikko/äänestäjä

Vierailija
24/39 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voijösses kirjoitti:

Oon vapaaehtoistyössä mukana ja täytyy sanoa, että on todella kuvottavaa, miten tavalliset miehet yrittää saada kehitysvammaisista panokavereita. Joillekin tehdään jatkuvasti abortteja, kun asuvat omillaan...

Tämä onkin ongelmallinen asia. Olit sitten kehitysvammainen tai et sinulla pitäisi olla mahdollisuus toteuttaa seksuaalisuutta siten että se vastaa omaan ja kumppanin tarpeeseen ja molemminpuoliseen kunnioitukseen.  Kehitysvammaisillakin on samoja tarpeita kuin muillakin ja he ovat asiassa todella ahtaalla.

Mutta tässä tekstissäsi on yksi pointti joka osuu läheiseen aiheeseen. Joskus erästä naista syytettiin että tekee lapsia peräperään ja kaikki menee toisten huolehdittavaksi ja niille ei pystytä takaamaan mitään mikä takaisi mahdollisuuden hyvään elämään.    Ikävä kyllä näiltä herroilta unohtui täysin ne miehet ja heidän vastuu näistä jälkeläisistä. Tiedä sitten olikohan omia seassa. 

Vierailija
25/39 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voijösses kirjoitti:

Oon vapaaehtoistyössä mukana ja täytyy sanoa, että on todella kuvottavaa, miten tavalliset miehet yrittää saada kehitysvammaisista panokavereita. Joillekin tehdään jatkuvasti abortteja, kun asuvat omillaan...

Tämä onkin ongelmallinen asia. Olit sitten kehitysvammainen tai et sinulla pitäisi olla mahdollisuus toteuttaa seksuaalisuutta siten että se vastaa omaan ja kumppanin tarpeeseen ja molemminpuoliseen kunnioitukseen.  Kehitysvammaisillakin on samoja tarpeita kuin muillakin ja he ovat asiassa todella ahtaalla.

Mutta tässä tekstissäsi on yksi pointti joka osuu läheiseen aiheeseen. Joskus erästä naista syytettiin että tekee lapsia peräperään ja kaikki menee toisten huolehdittavaksi ja niille ei pystytä takaamaan mitään mikä takaisi mahdollisuuden hyvään elämään.    Ikävä kyllä näiltä herroilta unohtui täysin ne miehet ja heidän vastuu näistä jälkeläisistä. Tiedä sitten olikohan omia seassa. 

Itse olen heikkolahjainen. Joo, tiedän, että silloin diagnosoidaan laaja-alaiset oppimisvaikeudet. Miehet ovat kehuneet ulkonäköäni nätiksi tai söpöksi, eikä tulisi mieleenkään ottaa kehitysvammaista tai heikkolahjaista miestä, koska sellaisissa on harvoin minun toiveita vastaavaa miestä (yli 170 cm ja fyysisesti vahvempi).

Kaiken lisäksi kehitysvammaisten tai heikkolahjaisten kanssa en kykene keskustelemaan, että kuinka vaikkapa veganismilla nykyään vaikutetaan nuoriin politiikan avulla ja kuinka globalismi on syyllinen nykyisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin, mutta ihmiset näkee vain oireet. Enkä rakastu diagnoosiin, vaan ihmiseen. Tuntuu, että tätä oli vaikeaa jonkun psykologin käsittää, kun yläkoulussa seurustelin "normaalin" kanssa. Ihmettelen toki, ettei kukaan ole huomannut alhaista älykkyyttäni tai sitten osaan vetää roolia, vaikken sellaista ole koskaan suunnitellut itselleni.

Ei mitään hätää, en tee lapsia liuta ja se ei sovi moraaliini, koska abortti ei ole minulle ehkäisykeino. En halua yhteiskunnalle turhia kuluja "ehkäisykeinostani". Onneksi kukaan ei tosin ole valinnut ehkäisyä puolestani, vaan itse olen niihin perehtynyt ja ehkäisypillereihin en koske, koska ne saastuttaa vesistöä estrogeenijäämillä. Ja mitähän ne käyttäjälle itselleen aiheuttaa. Haluan kehoni olevan luonnollisessa tilassa. Koitan siis tehdä elämässäni järkeen perustuvia päätöksiä tunteilun sijaan.

Vierailija
26/39 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 20:33"]
http://fi.wikipedia.org/wiki/Heikkolahjaisuus

No niin. Tämän wikipedia-artikkelin mukaan heikkolahjaisuus on vain poliittisesti korrekti vastine idiootille. Tosin, kuten poliittisella korrektiudella on tapana edetä, kohta tämäkään ilmaisu ei käy. Mikäköhän tulee seuraavaksi...

erityisnäkemyksellinen?

Mulla on ollut perheessä hoidettava kun olin alakouluikäinen. Yhteensä kolme debilli ,imbesilli  idiootti akselille diagnosoitua eläjää.   Joista kaksi oli lyhemmän aikaa toinen ei viihtynyt ja oli liian haastava. Yksi oli tilapäisessä hoidossa.  Ja kolmas tiedä kuinka kauan olisi lopulta ollut jos ei olisi tarvinnut muuttaa.  yhteyden pito on säilynyt. Yli 30v. muuton jälkeen.

Käsityksesi idiootista on melkoisen outo.  Jos mietitään näitä mielestäsi heikkolahjaisia.  Ero on nimittäin aika valtava.  Varsinkin kun osa näistä on lamattu tähän autistiseen tilaan ihan ympäristön vaikutuksesta.    Tiesitkö että autisteja on lääkäreinä erittäin pätevinä ja monissa muissa haastavissa ammateissa. ja osa sosiaalisesti taitaviakin. Ihan oikeasti niitäkin jotka on toivottaman huonoja jossain voi olla todella laajaalaisen menestynyt muuten.

Ikävä kyllä joskus myös jokun saattaa tulla huippuosaajaksi oman sairauden tai ongelma ympärille pahentaen sitä. Turvaten omaa olemassa olemassa oloa hitlerin tavoin ja tuhoten muita ja lopulta itsensä jos ympäristö omat ongelmat tai jokin vastaava kokonaisuus sen estää.

Vierailija
27/39 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä pitää kysyä hallitukselta.

Vierailija
28/39 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 20:33"]
http://fi.wikipedia.org/wiki/Heikkolahjaisuus

No niin. Tämän wikipedia-artikkelin mukaan heikkolahjaisuus on vain poliittisesti korrekti vastine idiootille. Tosin, kuten poliittisella korrektiudella on tapana edetä, kohta tämäkään ilmaisu ei käy. Mikäköhän tulee seuraavaksi...

erityisnäkemyksellinen?[/quote

No eihän nykyään saa puhua älykkyyseroistakaan, koska se olisi seksismiä sanoa, että miehistä löytyy nerot, mutta myös älyllisesti kehitysvammaiset ja heikkolahjaiset, ja on rasismia sanoa mustilla olevan alhaisin äo.

Vierailija
29/39 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikanopen kanssa olen jutellut ja kertoi, ettei yläkoulussa kaikki osaa edes kahden kertotaulua. Tuonei ole edes harvinaista. Vuodesta toiseen tuntuu lisääntyvän lähes täydellinen tietämättömyys ns.ykeissivistykseen kuuluvista asioista. Ei niin helppoa asiaa, joka on joillekin täydellinen mysteeri. Se on minusta huolestuttavaa eikä kaikkea voi paikata enää koulussa, joka perustuu tiedon kumuloitumiseen. Jos et opi yhteenlaskua etkä kakkosen kertotaulua millään ekaluokilla, ei niitä erikseen opeteta alusta enää ysillä!

Vierailija
30/39 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voijösses kirjoitti:

Itse olen heikkolahjainen. Joo, tiedän, että silloin diagnosoidaan laaja-alaiset oppimisvaikeudet. Miehet ovat kehuneet ulkonäköäni nätiksi tai söpöksi, eikä tulisi mieleenkään ottaa kehitysvammaista tai heikkolahjaista miestä, koska sellaisissa on harvoin minun toiveita vastaavaa miestä (yli 170 cm ja fyysisesti vahvempi).

Kaiken lisäksi kehitysvammaisten tai heikkolahjaisten kanssa en kykene keskustelemaan, että kuinka vaikkapa veganismilla nykyään vaikutetaan nuoriin politiikan avulla ja kuinka globalismi on syyllinen nykyisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin, mutta ihmiset näkee vain oireet. Enkä rakastu diagnoosiin, vaan ihmiseen. Tuntuu, että tätä oli vaikeaa jonkun psykologin käsittää, kun yläkoulussa seurustelin "normaalin" kanssa. Ihmettelen toki, ettei kukaan ole huomannut alhaista älykkyyttäni tai sitten osaan vetää roolia, vaikken sellaista ole koskaan suunnitellut itselleni.

Ei mitään hätää, en tee lapsia liuta ja se ei sovi moraaliini, koska abortti ei ole minulle ehkäisykeino. En halua yhteiskunnalle turhia kuluja "ehkäisykeinostani". Onneksi kukaan ei tosin ole valinnut ehkäisyä puolestani, vaan itse olen niihin perehtynyt ja ehkäisypillereihin en koske, koska ne saastuttaa vesistöä estrogeenijäämillä. Ja mitähän ne käyttäjälle itselleen aiheuttaa. Haluan kehoni olevan luonnollisessa tilassa. Koitan siis tehdä elämässäni järkeen perustuvia päätöksiä tunteilun sijaan.

E pillerit voivat sotkea naisen hormoonallista tasapainoa siten että saatat valita eri miehen kuin ilman pillereitä halutessasi lasta.    Kun lopettaa pillerit niin pulla saattaa olla jo uunissa ennen kuin tajuaa.  Tunne kertoo lopulta mitä haluaa jos se ei ole vääristynyt.  Järkeilemällä voit toimia myös itseäsi vastaan. muista.

Kun tunteet ja kognitiiviset toiminnot toimivat ja tekevät yhdessä valintoja et voi  tehdä koskaan mitään täysin väärin jos et oikeinkaan.

Vierailija
31/39 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä osa noista kuulostaa masennukselta tai muulta mielen häiriöitä...Ei niinkään heikkolahjaisuudelta. Heikkolahjainen on heikko oppimaan, siin tosi heikko.

Ja se käsite on joo vanha.

Vierailija
32/39 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa enempi joltain mielen häiriöltä. Veisin lääkäriin. Voi olla, että lääkitys auttaisi.

Vierailija
33/39 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aina ollut noin vai muuttunut? Lääkäriin.

Vierailija
34/39 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matematiikanopen kanssa olen jutellut ja kertoi, ettei yläkoulussa kaikki osaa edes kahden kertotaulua. Tuonei ole edes harvinaista. Vuodesta toiseen tuntuu lisääntyvän lähes täydellinen tietämättömyys ns.ykeissivistykseen kuuluvista asioista. Ei niin helppoa asiaa, joka on joillekin täydellinen mysteeri. Se on minusta huolestuttavaa eikä kaikkea voi paikata enää koulussa, joka perustuu tiedon kumuloitumiseen. Jos et opi yhteenlaskua etkä kakkosen kertotaulua millään ekaluokilla, ei niitä erikseen opeteta alusta enää ysillä!

Ai kauheeta!

Kaks plus kaks on helpompi hahmottaa.

Vierailija
35/39 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voijösses kirjoitti:

E pillerit voivat sotkea naisen hormoonallista tasapainoa siten että saatat valita eri miehen kuin ilman pillereitä halutessasi lasta.    Kun lopettaa pillerit niin pulla saattaa olla jo uunissa ennen kuin tajuaa.  Tunne kertoo lopulta mitä haluaa jos se ei ole vääristynyt.  Järkeilemällä voit toimia myös itseäsi vastaan. muista.

Kun tunteet ja kognitiiviset toiminnot toimivat ja tekevät yhdessä valintoja et voi  tehdä koskaan mitään täysin väärin jos et oikeinkaan.

Tällaisesta olen minäkin lukenut ja sen takia en koskisi niihin. Eniten olen naisena niitä veritulppia pelännyt ja lisää syitä olla ottamatta e-pillereitä löytyy minulta. Ehkäpä sen takia olenkin säästynyt vääränlaisilta miehiltä ja harkitsenkin, että tapaisinko tai menisinkö vaikka naimisiin tapaamani miehen kanssa. Heikkolahjaiseksi sitä harkintakykyä kuitenkin löytyy, esim. äänestyspäätöstä tehdessä.

Tiedän, etten voi 100 %:sti tehdä kaikkea oikein elämässä, vaikka kuinka koittaisin tehdä elämässä järkeviä päätöksiä ja kaiken pitäisi minulla perustua realismiin. Totta kai se realismi voi tulla myöhemmin vastaan. Minulla tuo järki ja realismi korostuu koko ajan, enkä ymmärrä, jos joku tunteiden perusteella tekee päätöksen tai äänestää tiettyä puoluetta vain sen takia, että olisi mukamas hyvä ihminen, ja ilman, että perehtyisi koko puolueen aatteisiin. Tällaisia äänestäjiä on ihan normaalilla älyllä varustetuissakin ihmisissä.

Vierailija
36/39 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykän räpläys tekee liian monesta lapsesta ja nuoresta tuhjäpään, jossa ei tapahdu mitään oppimista eikä kehitystä! Tämä idiotiaan johtava kehityskulku olisi pysäytettävä mutta edes kouluihin ei saada kännykkäkieltoa koulupäivän ajaksi!! Jatkuva lepsuilu ja petiksiantaminen on karhunpalvelus lapsille. Se on vastuutonta ja aiheuttaa isot kulut yhteiskunnalle syrjäytyneinä nuorina ja aikuisina. Koulut takaisin kouluiksi, joissa opiskelu on ykkösasia!

Vierailija
37/39 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, voi olla että on suurpiirteinen ja ajattelee: kyllä se siitä.

Vierailija
38/39 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäopiskelu lapsille/ nuorille pitäisi lailla kieltää.

Vierailija
39/39 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itselläni mukautettiin matematiikka kolmannella luokalla, tuli silti opittua, että 2 + 2 on yhteensä neljä. Kassatarjoilijana ja perheenjäsenen yrityksellä olen laskenut tarkkaan rahat, jotta saan taatusti oikean summan tai annan oikein summan asiakkaalle takaisin käteisenä. Helposti kyllä huomaan, jos laskin väärin, jolloin ehdin toimia ja pelastaa tilanteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan