Apua

Osaakohan joku kertoa, voiko maalin "kupliminen" olla merkki alla piilevästä homeesta vai onko muuten vaan surkeaa maalia?

Asunto on vanha ja välillä jostain tulee sellainen outo tunkkainen haju mitä on vaikea kuvailla. Kiinnitin nyt huomiota, että vajaa vuosi sitten pariin otteeseen maalatussa seinässä (kylpyhuoneen vierellä) on jonkin verran jotain omituisia pieniä "kuplia". En ole noita aiemmin siinä huomannut ja rupesin miettimään, että ne on tainneet tulla siihen tässä jonkin ajan sisällä. Ne pallurat on siis ihan sen maalin värisiä. Olen aivastellut täällä nyt joinain päivinä, mutta olen kyllä muutenkin vähän allerginen tyyppi niin mistä tässä tietää aiheutuuko se tuosta seinästä vai ei.

Vuokranantajalle kun kerroin tästä niin sain vaan vähättelyä että ei täällä mitään ole (ööh?) ja tuntuu ettei tämä asia kiinnosta ketään... Mielestäni tuo haju tulee siitä seinästä. Mutta mulle sanottiin, että tervekin seinä voi haista mikäli talo on vanha ja siihen on käytetty jotain outoja rakennusaineita. Mä en nyt ihan purematta niele tuollaista selittelyä. Mun mielestä tässä koko jutussa on nyt oikeasti jotain hämärää. Ihan kuin mua koitetaan selittelemällä pitää hiljaisena (ja samalla pitää tässä asunnossa), että vuokraaja saa vaan omat rahansa lypsettyä. Kehen tässä epäilyssä voi ottaa yhteyttä seuraavaksi, jos tuo haju pahenee ja kuplia ilmestyy lisää? Kumma kun taloyhtiötäkään ei tunnu kauheasti kiinnostavan. Jos tuo olisi hometta niin olisiko sen tarkoitus alkaa muuttaa myös väriä? Voiko home olla näkymätöntä, jos se on tuolla rakenteen sisässä?

• ylös 1
  • alas 0

Kommentit (3)

Vierailija

Kupliminen voi olla merkki kosteusvauriosta, mutta voi johtua muustakin. Talkkari voi tulla kosteusmittarin kanssa tsekkaamaan seinän, niin asia varmistuu.

Vierailija

Onko siellä toisella puolen se kylppärin seinää vesipisteitä? Jos sieltä on vuotanut kaakelin tai muovitapetin alle vettä, niin kyllä se maali irtoaa seinästä. Maali ei pysy, jos seinässä on kosteutta. 

Helpoimmalla pääset, kun muutat pois. Ihan terveytesi kannalta. Ja jos siellä on hometta, ja asunto menee remppaan, joudut joka tapauksessa muuttamaan pois. Nimittäin kylppäri pitää purkaa alkutekijöihin ja jos on hometta, kaikki saastuneet levyseinät ymmärtääkseni puretaan.  Vaatii ammattilaista.

Toivottavasti sulla ei ole määräaikainen soppari. 

Home ei välttämättä näy päällepäin varsinkaan alkuvaiheessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Jos sinne tiloihin jää kosteus niin sekin voi saada maalin oireilemaan?

Riittävä ilmanvaihto ja korvausilma ulkoilmasta auttaa, eli ettei korvausilma tule väärästä paikkaa rakenteiden läpi tms..  ens hätään pitää jotain ikkunaa pikkuriikkisen raollaan jotta paine-ero tasoittuu jos ei muuta voi.

Voihan siellä vesijohto vuotaa seinän sisässä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.