Miten saan lapseni syömään monipuolisesti?
Kolmevuotiaani on aina ollut sellainen että vain pari ruokaa kelpaa. Muita ei syö vaikka olisi kuinka kova nälkä. Ei kertakaikkiaan vaikka millä palkinnoilla houkuttelisin. Ainoa apu minkä neuvolasta olen saanut on neuvo että anna maistaa monta kertaa. Mutta kun esim. jauhelihaa ja perunaa hän on maistanut valehtelematta molempia jo yli 200 kertaa eikä edelleenkään niitä syö niin ei tämä neuvo vain toimi. Miten kummassa saan hänet syömään muutakin kuin leipää?
Kommentit (32)
Eli tilanneko on se, että menee vain viljaa ja rasvaa? Kelpuuttaako jotain proteiinia ja jotain kasvista?
Mikä ruokaryhmä on se, mistä olet eniten huolissasi?
Kuulostaa ihan mun tytöltä. Hänellä on add ja on aistiherkkyyttä, mutta en tiedä liittyykö ne toisiinsa vai onko erillisiä juttuja samalla lapsella. Kaverilla myös erittäin valikoiva lapsi ja on ihan neurotyypillinen
Juu, todellakaan ei auta mikään "älä anna ruokaa, kyllä se syö kun on nälkä". Oli jo 2 vuotiaana liki kolme viikkoa syömättä, kun neuvolalääkäri tätä käski kokeilla. Sitten olikin jo paino pudonnut hälyttävän alas ja piti tankata ylimääräistä niitä juttuja mitkä meni alas.
Vierailija kirjoitti:
Eli tilanneko on se, että menee vain viljaa ja rasvaa? Kelpuuttaako jotain proteiinia ja jotain kasvista?
Mikä ruokaryhmä on se, mistä olet eniten huolissasi?
Maitoa menee, siinä on proteiinia. Lihaa,kalaa tai kanaa ei ollenkaan.. Kasviksia ja hedelmiä ei yhtään. C vitamiini purkista. Olen eniten huolissani siitä että juuri mikään ei kelpaa eli jos ei ole saatavilla sitä mikä kelpaa (esim muualla kuin kotona tai matkalla tms) niin ei syö yhtään mitään, itkee nälkäänsä. Ap
Tuli mieleen että tykkäiskö smoothieista? Joku herkullinen marjasmoothie? Sinne banaania ja marjoja ja mitä nyt haluaakaan. Smoothieisiin katoaa eri maut aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lapsi siis syö?
Vaaleaa leipää, voideltuna, oltermannia. Spagettia. Maitoa. Kananmunia. Laimennettua omenamehua. Eräitä kirpeitä karkkeja (joita tarjolla max 2 krt kuussa ja vain pari kpl). Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen että tykkäiskö smoothieista? Joku herkullinen marjasmoothie? Sinne banaania ja marjoja ja mitä nyt haluaakaan. Smoothieisiin katoaa eri maut aika hyvin.
Ei. Ei suostu mitään pirtelöitä tai smoothieita syömään. Vain yhtä mehua laimennettuna. Ap
Et välttämättä mitenkään. Pysyvään sihtikurkkuuteen saa onneksi tueksi ravintolisiä. -Nepsyaikuisen äiti
Vierailija kirjoitti:
Et välttämättä mitenkään. Pysyvään sihtikurkkuuteen saa onneksi tueksi ravintolisiä. -Nepsyaikuisen äiti
Miten sitten pärjää koulussa koululounailla? Ap
No, jos mikään ei käy, niin noita riittävästi, mitkä käy. Ja riittävän usein.
Jos lapsi ei syö, ei se syö. Varmasti vanhempien stressi aiheesta ei ainakaan auta. Tai vieressä vahtiminen.
Itse laittaisin lautaselle sitkeästi viikon jotain muuta. Esim. pienen voidellun ruislepäpalan, leipäjuustoa/raejuustoa tai vaikka pätkän porkkanaa. Seuraavalla viikolla pienen satsin rinnalle toista. Viikko viikolta lisäten. Sitkeästi, esim. n. 10 juttua. Ihan vaan tuputtamatta. Voihan se olla, että joskus maistaa. Voi olla, että ei. Mitään et menetä. Jatkat tällä esim. vuoden.
Juomaksi laittaisin viereen myös jotain uutta lisänä. Esim. smoothieta. Kiva muki ja pilli. Ilman, että siitä puhuu mitään tai tuputtaa. Laittaa vaan.
Jos lapsella on tunne, että ei vaan pysty, niin tuputtaminen ei auta. Pitkään tutustuminen ja siitä omalla tahdolla ilman showta maistaminen saattaa toimia. Eli ei kehuja, ei mitään. Ruokailu vain ihan neutraalina.
Tätä itse kokeilisin.
Ja jos ei toimi, niin nenämahaletku tai muuhan se on lopulta edessä.
Älä nyt vielä koulua stressaa. Mene nyt vaikka vuosi kerrallaan ja katso sitten asiaa, kun aika on.
Miksi pitäisi syödä monipuolisesti jos ei vain maistu?