Päihteet - yksinhuolto?
Kuvitellaan tilanne jossa toinen vanhemmista käyttää esim. kannabista päivittäin (aamusta iltaan useita kertoja, vedetään nyt äärimmilleen) niin voiko toinen vanhemmista erotilanteessa saada lasten yksinhuoltajuuden pössyttelyyn vedoten?
Onko eroa eri huumeiden kohdalla tällaisessa tilanteessa, onko se sitten kannabis, amfetamiini, heroiini jne? Toisin sanoen, katsotaanko kannabiksen käyttöä helpommin "läpi sormien" kuin esim. heroiinin? Entäs sitten alkoholin kanssa, saako alkoholistipuoliso pitää yhteishuoltajuuden ja miten lasten tapaamiset järjestetään?
Haluaisin kuulla mielipiteitä ja kokemuksia aiheesta. Ennen kaikkea keskustelua siitä, miten lapsen turvallisuus taataan erotilanteessa. Tai vaikuttaako esim. kannabiksen käyttö lasten hoitoon, kun sitä usein verrataan saunakaljaan tai teekupposeen.
Itsellä ei kokemusta aiheesta, en ole ikinä huumeita kokeillut joten vaikea tiedostaa niiden vaikutukset normaalielämään. Alkoholin vaikutuksen alaisena en ainakaan itse kokisi pystyväni hoitamaan lapsia.
Kommentit (8)
Ajatus on, että luojan kiitos ei ole tarvinnut asiaa miettiä omassa elämässä. Onneksi lapsilla on isä johon voi luottaa.
Kannabiksen päihtymys on erilainen alkoholiin verrattuna, sillä sen psykoaktiivisille ominaisuuksille muodostuu voimakas toleranssi päivittäiskäytössä. Monet lääkekäyttäjät elävät täysin normaalia elämää, vaikka käyttävät kannabista kolme kertaa päivässä. Kannabiksen käyttö ei ole kuitenkaan oikeuden mielestä verrattavissa saunakaljaan tai teekupposeen, vaan on huomattavasti tuomittavampaa laittomuudesta johtuen.
Itse en katselisi huumeidenkäyttäjää, kuten en alkoholistiakaan, hetkeäkään. Tosin nämä sairaudet kai luikertelevat elämään salakavalasti.
Hankala sanoa ilman kokemusta, kai sitä aluksi yrittäisi olla kumppanin tukena vieroittautumisessa. Jos ei onnistuisi, niin ero olisi ainoa ratkaisu. Lasten kannalta kauhistuttava ajatuskin että joutuisivat tuollaisen sotkun keskelle, erot kun muutenkaan eivät yleensä ole kovin helppoja ja mukavia.
Itse ainakin ottaisin tuollaiset asiat esille lastenvalvojan luona (jonne todellakin erotilanteessa ensimmäisenä suunnattaisiin) ja ilmaisisin huoleni. En usko että minkään huumeen/päihdyttävän aineen vaikutuksen alaisena voi olla täysivaltaisesti vastuussa lapsista vaikka kuinka olisi toleranssi päivittäisessä käytössä kasvanutkin. Puistattaa ajatuskin. Hyvä aihe, toivottavasti saa aikaan kunnollista ja asiallista keskustelua.
En itse rupeasi tuhoamaan toimivaa perhettä jonkun kannabiksen takia. Kuulostaa joltain äärikristilliseltä hihhuloinnilta. Ollaan muka niin järkyttyneitä että aiheutetaan loppupeleissä tuhoa lapselle ja perheelle.
7, onko mielestäsi ihan ok että lapsi on päihtyneen vanhemman vastuulla?
Näköjään aihe jakaa mielipiteitä, omasta mielestäni minkäänlaiset päihteet eivät kuulu normaalielämään.
Kannabiksen vielä jotenkin ymmärrän, muiden huumaavien aineiden (myös alkoholi) päivittäisen/jatkuvan käytön näkisin ongelmana. Kuitenkin lapsella on oikeus molempiin vanhempiinsa. Yllättävä aihe, en ole koskaan tullut ajatelleeksi. Luojan kiitos ei varmasti ikinä tarvitsekaan joutua moisen tilanteen eteen, osittain siksi etten sekaannu moisiin tyyppeihin, toiseksi siksi etten aio hankkia lapsia. Itsekin joskus olen kannabista poltellut ja en koe sen vaikutuksia huumaaviksi siinä mielessä ettenkö pystyisi normaalia elämää elämään samanaikaisesti. Toki oma käyttöni on ollut hyvin satunnaista. Vaikea sanoa.
Up
Eikö kellään ole mitään kokemuksia tai ajatuksia aiheeseen liittyen?