Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sädehoidossa olleet. Millainen kokemus?

Vierailija
04.09.2021 |

Kauanko ja mitä sädetettiin? Kävitkö töissä hoitojen ajan?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No solariumissa on tullut käytyä useamman kerran ja on minusta oikein miellyttävää. Sellainen rentouttava lämmin hetki. Sen jälkeen on mukava ottaa suihku ja virkistäytyä jä lähteä hehkeänä baariin.

Vierailija
2/23 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lannerankaan 10x. Siellä etäpesäke, joka painoi selkäydintä. Lievää pahoinvointia hoidon jälkeen, siihen auttoi etukäteen otettu pahoinvointilääke.

En käynyt töissä, koska syöpäni on levinnyt ja olin kuntoutustuella. Työssäkäynti varmaan onnistuu, jos saa sovitettua hoidot työajan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä kokemus rintasyövän jälkeen. 25 kertaa annettiin, pari kertaa aika siirtyi, kun kone rikki, mutta tämä ilmoitettiin ajoissa. 

Itse asiassa mielenkiintoista seurata, kun kone lähti vasemmasta kulmasta ja pysähtyi määrättyyn paikkaan, jossa sädemäärä tarkkaan laskettu. Varsinainen sädetys ei kestänyt kauaa, pitempi aika meni, kun 2 hoitajaa asetteli vartalon just oikeaan asentoon. Sädetys ei tunnu miltään, lievä palovamma tuli, siitäkin sitten näki, mihin hoito oli ohjattu. Palovamma parani niinkuin esim. auringossa tullut. 

Vierailija
4/23 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä kokemus rintasyövän jälkeen. 25 kertaa annettiin, pari kertaa aika siirtyi, kun kone rikki, mutta tämä ilmoitettiin ajoissa. 

Itse asiassa mielenkiintoista seurata, kun kone lähti vasemmasta kulmasta ja pysähtyi määrättyyn paikkaan, jossa sädemäärä tarkkaan laskettu. Varsinainen sädetys ei kestänyt kauaa, pitempi aika meni, kun 2 hoitajaa asetteli vartalon just oikeaan asentoon. Sädetys ei tunnu miltään, lievä palovamma tuli, siitäkin sitten näki, mihin hoito oli ohjattu. Palovamma parani niinkuin esim. auringossa tullut. 

Niin lisään vielä, en käynyt töissä, koska edeltävät sytot veivät hemoglobiinin sadan nurkille, joten sain melko pitkän sairasloman.

Vierailija
5/23 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä syöpä aloittajalla on?

Vierailija
6/23 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saitko 2 Gy/päivä eli yhteensä 50 Gy? Tuliko ihoon pelkkä punoitus?

Vierailija
7/23 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä syöpä aloittajalla on?

Suhteellisen harvinainen syöpä, sisäelimessä. 6 viikon sädehoito.

Vierailija
8/23 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Palovamma tuli kainaloon jossain vaiheessa, pidettiin taukoa muutama vrk.

En ollut työssä, uuvuttava mutta muuten helppo kokemus.

Vierailija
9/23 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Palovamma tuli kainaloon jossain vaiheessa, pidettiin taukoa muutama vrk.

En ollut työssä, uuvuttava mutta muuten helppo kokemus.

Tuli vielä mieleen, että sädetetty kainalo on aika tunnoton eikä siellä kasva haiventakaan enää.

Vierailija
10/23 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kahdesti, pään ja kaulan alueen kasvaimiin. Ensimmäinen setti oli 25 kertaa, eli viiden viikon jakso 2006. Toinen oli uudemmalla laitteella stereotaktinen hoito, vain 2 kertaa v. 2013. Molemmissa säteilyannos oli sama 50 Gy.

Jälkimmäinen oli todella helppo ja nopea juttu. Ensimmäisen kanssa tuli palovammoja ja limakalvojen kanssa ongelmia nieluun.

Vierailija
11/23 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sädetetty kirjoitti:

Olen ollut kahdesti, pään ja kaulan alueen kasvaimiin. Ensimmäinen setti oli 25 kertaa, eli viiden viikon jakso 2006. Toinen oli uudemmalla laitteella stereotaktinen hoito, vain 2 kertaa v. 2013. Molemmissa säteilyannos oli sama 50 Gy.

Jälkimmäinen oli todella helppo ja nopea juttu. Ensimmäisen kanssa tuli palovammoja ja limakalvojen kanssa ongelmia nieluun.

Kauanko kesti hoidon päättymisen jälkeen että nuo nielun limakalvovammat parani? Muistatko vielä? Jouduitko käyttämään vahvoja kipulääkkeitä?

Vierailija
12/23 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
13/23 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 x päähän. En saanut sytostaatteja sädehoidon aikana, vaan erillisenä kuurina. Sädehoito oli kohdistusmaskin ja mielikuvitukseni vuoksi aluksi jännitystä aiheuttava, mutta ehkä viidennen kerran jälkeen se oli rutiiniluonteinen tapahtuma. En käynyt töissä sädehoidon aikana.

Vierailija
14/23 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 krt rintasyöpään. Kävin töissä koko ajan. Toki rasittavaa aina töiden jälkeen raahautua paikalle. Itse hoito ei tuntunut miltään. Lievä palovamma tuli sädetettyyn kohtaan. Se parani nopeasti.

Vierailija
15/23 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25 krt rintasyöpään. Kävin töissä koko ajan. Toki rasittavaa aina töiden jälkeen raahautua paikalle. Itse hoito ei tuntunut miltään. Lievä palovamma tuli sädetettyyn kohtaan. Se parani nopeasti.

Saitko itse vaikuttaa hoitoaikoihin?

Vierailija
16/23 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
17/23 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain muistaakseni 18 hoitokertaa, välissä oli tauko. Mulla hoitoalueena rintakehä. Se petillä makaaminen oli kamalaa kun niskatuki painoi kipeästi niskaa ja kasvojen päällä maski reunoistaan kiinnitettynä, että pysyn paikallani. Kurkku tuli kipeäksi, mutta siihen auttoi aika hyvin kamomillatee. Kesällä piti suojata hoitoalueen ihoa auringolta.

Töissä en ollut vaan olin lukiossa ja abi. Pääsin ylioppilaaksi päivä viimeisen sädehoidon jälkeen ja sain hoitajilta ruusun. ❤️ Tästä on nyt aikaa vähän yli 20 vuotta. Kiitos sädehoidon on kilpirauhasen vajaatoiminta, suurentunut rintasyöpäriski ja sylkirauhaset kärsineet. Suu kuivaa helpommin, sylki paksumpaa eikä suojaa hampaita niin hyvin. Rintakehässä edelleen pieni musta piste joka siihen tatuoitiin hoitoalueen keskikohdaksi. Tussilla ihoon jälki ja neulalla rusautus, niin se tatuoitui siihen.

Vierailija
18/23 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saitko itse vaikuttaa hoitoaikoihin?

Olen opettaja, joten ehdin hoitoihin ennen klo 16. Ajat sai varattua ihan oman aikataulun mukaan. Toki olisi saanut lähteä töistäkin aikaisemmin. Muutama opekokous jäi väliin.

Vierailija
19/23 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paheniko teillä oireet vielä hoidon päätyttyä? Milloin paraneminen alkoi?

Vierailija
20/23 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisesti sädehoidon ihovaikutukset jatkuvat vielä hoidon jälkeen, jonkin verran myös pahenevat aluksi. Paranemisen pitäisi alkaa parin viikon kohdalla tuntuvasti, olen kuullut kyllä tarinoita sädehoidetuilta ettei ihan joka kerta ole parantunut kunnolla tuossa aikataulussa mutta silloin kannattaa olla syöpähoitoyksikköön yhteyksissä niin lääkäri ottaa asiaan kantaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä