Miksi paprika on suomalaisille niin tärkeä vihannes?
Missään muualla maailmassa ei hevitiskeiltä varata kaikkina vuodenaikoina niin paljon tilaa paprikoille kuin Suomessa.
Kommentit (24)
Kestää hyvin kuljetusta eikä mene heti huonoksi. Tää on mun veikkaus.
Me tykätään paprikoista. Ja jos joku ei tykkää, niin jääpä meille enemmän.
Monikäyttöinen ,hyvin säilyvä kasvis. Itse muistan kun 70-luvulla niitä alkoi saada yleisemmin kaupoista.
Punainen paprika on mielestäni kaikkein parasta hevi-osastolla. Salaattiin, grillattuna, leivän päälle tai ihan sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska siinä on paljon C-vitamiinia.
Yks parhaimpia C-vitamiinin lähteitä. Toki huono puoli on, että kypsentämättä ruuansulatukselle hieman haastava, ja kypsentämällä taas C-vitamiinia katoaa jonkin verran.
Ap on väärässä. Käykääpä Unkarissa ja todetkaa itse.
Mehän olemme sukulaiskansoja.
Käytän paprikaa lähes kaikkeen. Leivän päälle, wokkiin, kastikkeisiin, salaattiin. Joskus dippailen paprikatikkuja.
No onhan! Esim. Espanjassa paprikaa köytetään paljon! Syödään alkupalaksi (Pimientos padron), grillattuna sellaisenaan tai salaattina, keitoissa, kalan tai lihan lisukkeena jne.
Vierailija kirjoitti:
Banaani
Paprika
Kurkku
MaitoSuomalaisten lampaiden ostoslistan viisi ensimmäistä.
Miksi sulla menee niin tunteisiin muiden ihmisten ostokset?:D Ja lampaiden, onneksi sä oot uniikki lumihiutale
Soveltuu vähävetisenä hyvin ruoanlaittoon. Valikoiman tuoreudessa olisi kyllä petraamisen varaa, turhan usein nahistumatonta yksilöä saa etsiskellä röykkiöstä.
Paprika kestää hyvin kuljetusta, säilytystä, lämpövaihteluja -> pieni hävikki.
Suruisena katselen trooppisia hedelmiä, jotka tummuneina ja pehmenneinä värjöttävät hiukan yli nolla-asteisessa hedelmähyllyssä. Haaskuun menee varmasti 70-90% kauppaan tulleesta erästä.
Höpönpöpön. Paprika on todella yleinen vihannes likipitäen kaikissa länsimaissa. Taas joku ääliö keksimässä päässään jotain älytöntä minkä takia voi piehtaroida oikofobiassaan. Säälittävää.
Banaani
Paprika
Kurkku
Maito
Suomalaisten lampaiden ostoslistan viisi ensimmäistä.