Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäiletkö herkästi toisen ihmisen motiiveja? Miksi?

Vierailija
03.09.2021 |

Luin ketjua, jossa syytetään hallitusta valehtelusta. Koska se sanoi aikaisemmin, että yksi piikki riittää.
Edelmann kirjoittaa kirjan alkoholismista. Av luokittelelee hänet täysin narsistiksi.
Mies on sairaana ja laittoi eksälleen viestin. Eksä ei usko miehen olevan sairaana.

Toiset ihmiset siis tulkitsevat kaiken negatiivisen kautta. Miksi? En puhu näistä, joilla on todistettavaa kokemusta siitä, että mies valehtelee sairauksistaan, vaan yleisesti epäillään toisen motiiveja. Lähtökohtaisesti ajatellaan, ettei toisella ole puhtaat jauhot pussissa.
Mistä moinen vainoharhaisuus johtuu?

Ylläolevien esimerkkien positiiviset tulkinnat menevät näin:
Hallitus puhui silloin sen tiedon valossa, mikä silloin oli.
Edelmannillakin korostuivat narsistiset piirteet, kuten kaikilla alkoholisteilla.
Mies on sairas eikä halua tatuttaa lapsia.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta näyttää, että tähän paranoidisuuteen humahtaa ne, jotka eivät ymmmärrä kuultua tai luettua. Täytetään ymmärtämättömyyden aukot saduilla, joihin oma älyn taso yltää.

Vierailija
2/25 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mistä se minun kohdalla johtui, mutta itse havahduin tuohon vuosikymmen sitten. Aloin tietoisesti tulkitsemaam toisen käyttäytymistä positiivisuuden kautta. Elämänlaatuni nousi hurjasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
4/25 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En epäile, olen hyvin harvoin niin kiinnostunut, että nousisi epäilyksiä mieleen. Otan asiat sellaisina kuin ne eteen tulevat. Voisihan sitä joskus miettiäkin, mutta ei yleensä vaivaudu. Sama kyllä omien motiivieni takia, ne ovat hyvin suoraviivaisia. 

Vierailija
5/25 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisilla ihmisillä on luultavasti huonoja kokemuksia toisista ihmisistä. Itse olen kuten kommentoija 4, "suoraviivainen", koska se on paljon helpompaa. Elämässäni oli kuitenkin eräs vaihe, jolloin jouduin sellaisiin olosuhteisiin ja niin ankaran stressin alle, että oli pakkokin suhtautua epäilevästi toisten motiiveihin, muuten olisin polttanut näppini pahasti. En tästä sen enempää kerro, mutta kun pääsin niistä olosuhteista, niin palailin vähitellen takaisin omaksi itsekseni.

Vierailija
6/25 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressipiikki

Vierailija
7/25 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kaiken ihmisen toiminnan takana on itsekkäät vaikuttimet.

Vierailija
8/25 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En epäile toisten motiiveja. Tiedän niiden olevan itsekkäät.

Vierailija
9/25 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kaiken ihmisen toiminnan takana on itsekkäät vaikuttimet.

Toki, mutta ei itsekkyys tarkoita aina pahantahtoisuutta.

Vierailija
10/25 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä olen mennyt, että en usko yhtään mitään mitä minulle sanotaan, ja hyvin on pärjätty.

Tämä tosin sisältää sen että en myöskään pyörittele muiden sanomisia ja mieti heidän motiivejaan sen kummemmin, eli en ole kiinnostunut niistä, kun kuitenkaan itse en usko, niin mitä väliä mikä sen toisen agenda on.

Torppaan myös salaliitto ja muut hömpötykset sanomalla heti suoraan että minulle on ihan turha kertoa näitä, kun en ikinä usko mitään mitä minulle sanotaan.

Vierailija
11/25 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun välini eksääni paranivat, kun lopetin sen, että tulkitsen kaiken negaation kautta. En osaa sanoa miksi näin tapahtui. Ehkä metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.

Vierailija
12/25 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä vainoharhaisuus johtuu ---> He ovat kokeneet jotan traumaattista, joka laittaa heidät epäilemään kaikkea. Voi toki olla myös kotoa opittu malli.

Vierailija
13/25 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä oli ketju, jossa pyydettiin kertomaan jokin elämän viisaus/ohje, vähintään puolet viesteistä oli "Älä luota kehenkään"

Vierailija
14/25 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudun välinpitämättömästi. En kasaa itselleni ylimääräistä "kuormaa", jota minun ei välttämättä tarvitse kantaa.

Vierailija
15/25 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takes one to know one.

Jos itse aina haluat muille pahaa, oletat kaikkien muiden olevan samanlaisia ja haluavan sinulle pahaa.

Jos itse yrität manipuloida muita, oletat muiden tekevän samaa.

Jos itse kyttäät muita, oletat muiden kyttäävän sinua. Jne.

Totuus löytyy yleensä jostain puolivälistä. Suurin osa ihmisistä tekee parhaansa vetäen kotiinpäin sen minkä kohtuullisesti voi.

Vierailija
16/25 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takes one to know one.

Jos itse aina haluat muille pahaa, oletat kaikkien muiden olevan samanlaisia ja haluavan sinulle pahaa.

Totuus löytyy yleensä jostain puolivälistä. Suurin osa ihmisistä tekee parhaansa vetäen kotiinpäin sen minkä kohtuullisesti voi.

Aamen.

Vierailija
17/25 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takes one to know one.

Samaa mieltä. Toisesta ajattelee juuri sitä, mitä itse on.

Vierailija
18/25 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla ihan kotikasvatuksesta johtuvaa. Sanottiin yhtå, tehtiin toista, kaikki oli yhtä vitsiä.

Vierailija
19/25 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takes one to know one.

Mä olen ollut kovin hidas tajuamaan sitä että kaverit ei suinkaan aina halua minulle hyvää, tai ole puolellani, vaikka itse olen ilman muuta niin olettanut. Olen varmaan ollut melko naiivi olettamuksesani kun haluan toisille hyvää, niin hekin haluavat sitä minulle. Silmät avautuivat vasta yli kolmekymppisenä pikkuhiljaa.

Vierailija
20/25 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mietin omia ihmissuhteitani, parhaitsen ovat onnistuneet ne, joissa olen olettanut hyvää ja ajatellut hyvää ihmisistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan