yli 65 % valtion ja yli 60 % kuntien työntekijöistä
...on 38 arkipäivää lomaa vuodessa. Julkisen sektorin suhteellinen osuus on meillä tolkuttoman paljon suurempi kuin esim. Saksassa. Nyt on korkea aika puuttua siihen. Yksityinen puoli on jo joutunut sopeutumaan, nyt on julkisen pöhön pienentämisen aika.
Kommentit (23)
Älkää nyt viitsikö, ne on vaan ne, joilla on 15v valtion palvelusta takana. Ja se muuten kompensoidaan ihan suoraan paskassa palkassa, mistä saamme kärsiä myös me, joilla on vielä aikaa tuohon 15 vuoteen. Kunhan siihen pääsen, olen sen todellakin ansainnut.
Se lukee tämän päivän Hesarissa.
Miten niin olet ansainnut 7,5 viikkoa lomaa vuodessa? Teetkö muka 50% enemmän duuniakin kuin yksityisellä tehdään? Sori, en usko.
Julkisen puolen palkatkin on nousseet vielä, vaikka yksityispuolella on vähennetty ja lomautettu ja vaikeat ajat pienentäneet tulospalkkoja.
Tehtyäni työrupeman eräässä valtion virastossa, voin todeta että kaikesta sitä maksetaankin joillekin... HUOM. on liiankin turvattua palkkaa, aivan liian hyvät edut ilman mitään merkittävä panosta vastineeksi, todellakin vähän turhan hyvät lomat jne... Ja mistäpä vetoa, että kunhan nuo kuusikymppiset, tai jotain hieman sen alle, fakkiutuneet oikeasti enimmäkseen mitään osaamattomat ilkeät kääkät eläköityvät, niin ketään ei enää oteta niihin jopa suojatyöpaikkoihin sen jälkeen uusiksi työntekijöiksi. Miten kehtaavatkin. Eräille suurien ikäluokkien edustajille toivoisi todellakin aivan liian helpon elämän vastapainoksi erittäin kurjaa vanhuutta, sorry vaan.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 10:01"]
Se lukee tämän päivän Hesarissa.
Miten niin olet ansainnut 7,5 viikkoa lomaa vuodessa? Teetkö muka 50% enemmän duuniakin kuin yksityisellä tehdään? Sori, en usko.
[/quote]
Saan lomaa 6 viikkoa vuodessa (kunnes 15v tulee täyteen). Teen saman verran duunia kuin yksityisellä, mutta selvästi huonommalla palkalla. Teemme ystävieni kanssa palkkavertailun kerran vuoteen, meillä on sama koulutus ja teemme samantyyppistä työtä eri työnantajille. Ihan samalla tavalla valtiolla asiantuntijatyössä venytään tarpeen vaatiessa, tehdään pitkää päivää ja jopa viikonloppuja. Minulle maksetaan 4000 siitä mistä ystäväni saa 5000-6000. Meillä on saman pituinen työura takana, paitsi osalla on perhevapaita takana (minulla ei niitäkään). Minulle se ylimääräinen lomaviikko vaan on tärkeämpi kuin vain ja ainoastaan palkka. Lisäksi tykkään työstäni.
ja sen lisäksi, että lomapäiviä on noin paljon, niin niitä kuluu vain 5 per viikon loma, kun aika usein myös lauantai lasketaan lomapäiväksi eli lomapäiviä kuluu 6 per viikko. Eli lomaa on 7,5 viikkoa vuodessa, useilla muilla aloilla 5 tai 6 viikkoa vuodessa.
Noinhan on juuri tapahtunut myös yksityispuolella. Jos neljä suurten ikäpolvien ihmistä jää eläkkeelle, tilalle palkataan yksi. Eli se ko. ikäluokkien "kupla" mujuu läpi koko yhteiskunnan elinkaarensa aikana ja puhkeaa sitten.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 11:22"]
Julkisen puolen palkatkin on nousseet vielä, vaikka yksityispuolella on vähennetty ja lomautettu ja vaikeat ajat pienentäneet tulospalkkoja.
[/quote]
Buaah, meillä just päätettiin laskea palkkoja. Palkankorotuksia ei ole annettu ainakaan seitsemään vuoteen, edes lisäkoulutuksen jälkeen (esim. tohtorintutkinto, mikä tällä alalla on meriitti).
Ja taas iski kateus? Arvaa mitä mulla on lisäksi 7 vapaapäivää kolmessa viikossa, lisäksi palkkani on parempi kuin saman alan yksityisellä puolella.
Tosin lähes joka päivä kuulen olevani vitun huora, väistelen lentäviä esineitä, heiluvia nyrkkejä, potkivia jalkoja, kerään oksennusta, verta ja paskaa milloin mistäkin, kääntelen 140kg painoa, kyykin ja kurkoitan, kävelen nopeasti ja hitaasti, tuen ja kampean, hikoilen saunassa vaatteet päällä, palelen pihalla hikisenä, olen töissä jouluaattona ja juhannusaattona, sunnuntaina ja yöllä.
Tiedän myös kun hyvät ajat koittavat, ei minun palkkani tai lomani nouse vaan silloin puhutaan säästöistä kun kerran on hyvät ajat.
Lisäksi tykkään työstäni ja menen sinne aina onnelllisena että saan tehdä juuri tätä työtä.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 11:33"]
ja sen lisäksi, että lomapäiviä on noin paljon, niin niitä kuluu vain 5 per viikon loma, kun aika usein myös lauantai lasketaan lomapäiväksi eli lomapäiviä kuluu 6 per viikko. Eli lomaa on 7,5 viikkoa vuodessa, useilla muilla aloilla 5 tai 6 viikkoa vuodessa.
[/quote]
Lisään, ettei toki kaikilla julkisen sektorin työntekijöillä ole noin pitkät lomat, osalla vaan. Että älkää nyt te, joilla ihan normaalit lomat, tästä loukkaantuko, ei tämä koske teitä
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 09:56"]
Älkää nyt viitsikö, ne on vaan ne, joilla on 15v valtion palvelusta takana. Ja se muuten kompensoidaan ihan suoraan paskassa palkassa, mistä saamme kärsiä myös me, joilla on vielä aikaa tuohon 15 vuoteen. Kunhan siihen pääsen, olen sen todellakin ansainnut.
[/quote]
Tajuatko, kuinkakallista palkkaaminen sivukulujen vuoksi suomessa on. Tajuatko, että noiden ylimääräisten lomapäivien vuoksi julkinen talous joutuu palkkaamaan enemmän populaa kuin joutuisi, jos lomat olisivat pienemmät? Tajuatko, että vaikka lomapäivien määrä tuntuu vähältä, se eksponentiaalisesti kasvattaa määrää isossa porukassa, joilla tuo määrä ylimääräistä lomaa on ja vaikuttaa huomattavasti näennäistä määräänsä enemmän työntekijätarpeeseen ja palkkakuluihin.
Suomi on sellaisessa helvetillisessä tilanteessa nyt taloudellisesti, että ei voida lapsellisesti roikkua joka ikisessä saavutetussa edussa kuin itsekkäät kakarat.
Teidän, jotka noit lomapäiviä vähettelette, on aivan turha ilkkua, miksi ahne finnari lakkoilee ja ahtaajat ahtoivat työpaikkanse halvempiin maihin. Olette itse aivan yhtä lyhytnäköisiä ja ahneita. todellisuus teitäkin joku päivä opettaa...
Kommenttina vain tuohon vertailuna Saksaan. Jos viittaat saman taulukkoon, jonka olen itsekin nähnyt, niin Saksalta oli jäänyt pois siitä koko maakuntatason (Bundesländer) henkilöstö ja muistaakseni suhteellinen julkinen puoli olikin oikeasti Suomessa pienempi.
No on se kamalaa, jos jollain on muutama ylimääräinen päivä lomaa. Lomaa kertyy alle 15 v. palveluksessa olleilla ihan normisti kuten yksityiselläkin. Kyllä vanha virastohiiri on jo lomansa ansainnut, kun ottaa huomioon, miten paljon se tekee puoli-ilmaista työtä.
Esim. meidän virastossa valtio ei maksa ylitöitä vaan tehdään tunti tunnista (= otat saldovapaata, jos ehdit) ja ylityömääräyksen saa, jos pomon saa suostuteltua sen hyväksymään. Palkankorotuksesta kehityskeskusteluissa voi vain unelmoida. Eilenkin meni päivä puoli seitsemään illalla, että saan tämän päivän saldovapaana pidettyä (ironista). Ja jos sen ylityömääräyksen saa, niin liukumaa ei voi käyttää, niin ylityöviikolla sä olet töissä 8-16.15, etkä niin että tulet töihin 9.00-17.15 ja 17.15 jälkeen alkaisi ylityöllä korvattava osa. Viikon työajan pitää tulla täyteen. Etkä myöskään sairastu sillä viikolla keskiviikkona, jolloin ma-ti ylitöitä ei sitten makseta.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 09:56"]
[/quote]
Tajuatko, kuinkakallista palkkaaminen sivukulujen vuoksi suomessa on. Tajuatko, että noiden ylimääräisten lomapäivien vuoksi julkinen talous joutuu palkkaamaan enemmän populaa kuin joutuisi, jos lomat olisivat pienemmät? Tajuatko, että vaikka lomapäivien määrä tuntuu vähältä, se eksponentiaalisesti kasvattaa määrää isossa porukassa, joilla tuo määrä ylimääräistä lomaa on ja vaikuttaa huomattavasti näennäistä määräänsä enemmän työntekijätarpeeseen ja palkkakuluihin.
Suomi on sellaisessa helvetillisessä tilanteessa nyt taloudellisesti, että ei voida lapsellisesti roikkua joka ikisessä saavutetussa edussa kuin itsekkäät kakarat.
Teidän, jotka noit lomapäiviä vähettelette, on aivan turha ilkkua, miksi ahne finnari lakkoilee ja ahtaajat ahtoivat työpaikkanse halvempiin maihin. Olette itse aivan yhtä lyhytnäköisiä ja ahneita. todellisuus teitäkin joku päivä opettaa...
[/quote]
Ja pah. Et ole sitten kuullut, että sijaisia ei oteta? Minä olen istunut parhaimmillaan 3 pallilla yhtä aikaa ja lomat toki pidetään, mutta lomia ennen saa painaa pitkää päivää, ja monet päivystää lomallakin juoksevia asioita. Töistä otetaan kannettava mukaan ja älykännykkä. Eläköityvien tilalle ei uusia palkata ja siinä on miettimistä, kun pitää omien töidenkin lisäksi hoitaa parin muunkin ihmisen hommat. Loma tulee todella tarpeeseen.
Mistä näitä vajakkeja sikiää, jotka luulevat "liian suureksi paisuneen julkisen sektorin" tarkoittavan työntekijöitä ja heidän palkkojaan?
Jos julkinen puoli tuottaa palvelut tehokkaimmin (kuten esim. terveyspalvelut), eikö ne kannata tuottaa sitä kautta? Tämä kasvattaa julkista taloutta, mutta kertoo vain tehokkuudesta - ei tehottomuudesta.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 11:51"]
Mistä näitä vajakkeja sikiää, jotka luulevat "liian suureksi paisuneen julkisen sektorin" tarkoittavan työntekijöitä ja heidän palkkojaan?
[/quote]
Se tarkoittaa myös sitä aina kun ollaan tekemässä turhaa ja moninkertaista työtä.
On 38 päivää lomaa vuodessa. Työviikon pituus keskimäärin 40 tuntia. Ei liukumia, ei mahdollisuutta hoitaa mitään omia asioita työajalla. Ei kahvitaukoja, ei ruokatuntia. Työpäivän pituus voi heitellä joka päivä eikä siitä välttämättä tiedä etukäteen. Ylitöitä ei tunneta, korvaus on tunti tunnista.
Olen kunnan palkkalistoilla.
oo[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 12:02"]
On 38 päivää lomaa vuodessa. Työviikon pituus keskimäärin 40 tuntia. Ei liukumia, ei mahdollisuutta hoitaa mitään omia asioita työajalla. Ei kahvitaukoja, ei ruokatuntia. Työpäivän pituus voi heitellä joka päivä eikä siitä välttämättä tiedä etukäteen. Yltunneta, korvaus on tunti tunnista.
Olen kunnan palkkalistoilla.
[/quote]
Erona tässä yksityiseen sektoriin on se, ettei siellä ole 38 päivää lomaa.
Joskus todettiin, että Suomessa on byrokratia 20-miljoonaisen kansan tarpeisiin. Siitä on kyllä varaa tiristää. Ensimmäisenä pitäisi räjäyttää pois Kela. Täysin turha talo, joka haaskaa rahaa satoja miljoonia räätälöityihin tietojärjestelmiinsä.