Onko kilpirauhasarvo TSH 3,7 korkea?
Onko jollain aloitettu lääkitystä TSH 3,7:lla? Sattumoisin testasivat myös tuon ja nyt kun miettii niin sopivat kyllä oireetkin. Vai onko kaikki kilpirauhasen osalta ok tuolla arvolla?
Kommentit (11)
Onhan tuo melkoisen korkea, mutta ei tuolla kaikilta lääkäreiltä lääkettä saa. Ensin myös otetaan kontrollikoe parin kk päästä.
Normaalihan tuo on, ei ole mitään tarvetta ottaa kontrollinäytettä.
Viitearvot:
15-59 v 0.5-4 mU/l
60-69 v 0.5-4.5 mU/l
70-79 v 0.5-6 mU/l
yli 80 v 0.5-7.5 mU/l
Ei tuo terveellä (ei lääkitystä) kovin korkea ole.
Minulle tuo on liian korkea. Voin parhaiten, kun tsh on max 2,5.
Aikanaan lääkitys aloitettiin, kun arvo oli 4 tienoilla.
Mutta: me kaikki olemme erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan lääkitys aloitettiin, kun arvo oli 4 tienoilla.Mutta: me kaikki olemme erilaisia.
Sama täällä,kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastanut nyt n.11 vuotta.
Ongelma alkoi olla ettei entinen 1 ×100 mikrogr tbl/vrk enää pitänyt arvoja tarpeeksi matalina,4 kieppeillä oli tsh.lisättiin yksi 25 mikrogr tbl/1 x viikossa,tuntuu että sekin on liian pieni nosto.tsh viimeksi kuitenkin 2,9.
Thyroxin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan lääkitys aloitettiin, kun arvo oli 4 tienoilla.Mutta: me kaikki olemme erilaisia.
Sama täällä,kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastanut nyt n.11 vuotta.
Ongelma alkoi olla ettei entinen 1 ×100 mikrogr tbl/vrk enää pitänyt arvoja tarpeeksi matalina,4 kieppeillä oli tsh.lisättiin yksi 25 mikrogr tbl/1 x viikossa,tuntuu että sekin on liian pieni nosto.tsh viimeksi kuitenkin 2,9.
Ihan sama kuin minulla! Sain diagnoosin 2010, ekat 10 v 100 mikrogr. Nyt syön 125 mikrogr.
Työsuhdelääkäri tosin sanoi, että nämä vaihdevuodet vaikuttavat.
11
Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavien tavoitearvo TSH lääkityksellä on alle 2,5 .
Jos on lääkitys niin nuorilla ihmisillä pyritään hieman tuota matalampaan arvoon, mutta lääkitsemättömille tuo on ok. En ole itsekään ihan varma, mikä tämän periaatteen fysiologinen tausta on. Mutta jos sinulla on väsymysoireita, niin tuo kilpirauhasarvo ei niitä kyllä selitä vaan hakisin syytä muualta.
Niin te muutkin tätä sairautta sairastavana ymmärrätte varmaan, että lääkityksellä oleva heniilö ja ilman lääkitystä (terve ihminen siis) käyttää eri arvoja? Ainakin minulle on lääkäri sanonut suoraan, että lääkityksellä olevan henkilön optimaalisin arvo on <2. Terveellä ihmisellä arvo, josta lähdetään tutkimaan mahdollista lääkitystä on >4.
Kyllä tuo vielä menettelee. Kokeile seleeniä ja sinkkiä ravintolisänä.
?