Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ferritiini 35 ja B12 (TC2) 48

Vierailija
02.09.2021 |

Hei kaikki, mulla on väsymystä ja lihaskipuja ja pistelyitä. Urheilen paljon, joten se on varmasti iso syy. Lääkäri kuitenkin halusi ottaa labrat ja ne oli kuulemma hyvät. Näin itsestäkin vaikuttaa, kun katson viitearvoja.

Ystäväni nyt kuitenkin kauhistui ferritiiniarvoani, joka on 34. Hb on minulla oikein hyvä, 140. Samoin hän sanoi, että B12-arvo viittaa puutoksen, vaikka rajana on taulukossa 35. Hän pelotteli, että minulle voi tulla kaikenlaista vaivaa, jos en saa arvoja ylös.

Monivitamiinia olen syönyt vuosia, jossa on b12 mukana. Olisin ehkä odottanut vähän korkeampaa arvoa. Rautalisää söin kuukauden verran, kun ferritiini oli talvella 22. Lääkäri kuitenkin on tyytyväinen arvoihin ja sanoi, etten tarvitse mitään lisää. Eli voin varmaan luottaa hänen arvioonsa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että lääkäri on ystävääsi pätevämpi :)

Vierailija
2/10 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kyllä on vähän alhainen toi b12, kun oot kuitenkin syönyt kauan lisää. Tuskin olisi haitaksi, vaikka söisit vähän isompaa b12 annosta jonkin aikaa. Jos ei nouse, niin sitte kannattaa tutkituttaa onko imeytymisessä jotain häikkää. Mulla oli ja sain piikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini on hankala juttu. Toisilla ei mitään ongelmaa vaikka se olisi 15, kuten itselläni oli. Mutta joillekin kuulemma arvo 70 voi olla liian matala.

Vierailija
4/10 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tosi väsy, kun ferritiini oli 30. Tosin mulla hb oli alhainen.

Vierailija
5/10 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyrkisin nostamaan molempia arvoja. Tietty toi hb on korkea, joten en osaa sanoa, voiko lisärautaa silloin syödä.

Vierailija
6/10 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kasvissyöjä tai vegaani?

Vierailija
7/10 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

B12-vitamiini imeytyy huonosti tai sen imeytyminen on monimutkaista, joten sitä täytyy syödä suuria määriä, 1 mg päivässä, jos haluat arvon nousevan. Foolihappo tukee B12-vitamiinin imeytymistä.

Vierailija
8/10 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo b12 on matala, johan sun oireetkin sen kertoo. Nuo viitearvot eivät ole mitään ihannearvoja todellakaan eikä edes mitenkään kiveen hakattuja. Kannattaa ottaa sellaista lisää, missä on pelkästään sitä b12:ta. Se nimittäin vaikuttaa suoraan myös rauta-arvoihin, joten jos se on matala voi olla, että se ferritiinikään ei nouse yhtään vaikka rautalisää söisitkin. Eli ensin b12 kuntoon!

Vierailija
9/10 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus tyhjät rautavarastot verenluovutuksen takia. Sen eron huomaa kun perusterve urheilullinen nainen yhtäkkiä menettää ne varastot ja ei jaksa mitään. Olen jossain määrin katkera asiasta. En ikinä saanut takaisin sitä kondista joka oli ennen luovutuksia. Nykyään ferritiini on 120 kuitenkin, mutta onkin sitten kilpirauhasen vajaatoiminta. Jippii.

Vierailija
10/10 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista! En olekaan ajatellut verenluovutuksella voivan olla vaikutusta, koska hb on pysynyt aina hyvänä.

Taidan tosiaan ostaa erillisen b12-lisän. Ei siitä varmasti haittaakaan ole, vaikka arvot sen myötä nousisivat. T. Aloittaja