Miten myrkyllinen ihminen muuttuu?
Itsereflektoin usein omaa käytöstä jälkeenpäin ja mietin läpi asioita, joita olen tehnyt väärin. Tuntuu siltä, että minusta ei ole suhteisiin/tapailuun. Puolustuskannalla saatan ylireagoida tunteiden alla ja syyllistää sekä sanoa älyttömiä asioita, kuten että meidän pitäisi katkaista välit. Sit kun olen rajoittunut kadun ja olen kuin tuuliviiri. Saatan myös olla äärimmäisen passivis-aggressiivinen. Olen tunnistanut itsessäni marttyyri kompleksin, joka äidillä on. Miten tulisi työstää asiaa ja kehittyä ihmisenä?
Kommentit (5)
Helpointahan tuosta on opetella pois parisuhteessa. Kerrot toiselle nuo vikasi ja että haluat apua että ne muuttuvat, ja sitten toinen kertoo milloin alat mennä yli normaalin. Sitten vain toivot että toinen tulee vastaan myös, eikä ala vain kahmia vapautunutta tilaa haltuunsa ja päästä omia sikailujaan valloilleen.
Vai voiko olla että olet myös bpd tms? Eli kaikkea et pysty korjaamaan vaikka mitä tekisit. Kun kysymyshän ei ole vain käytöstavoista tai niiden puutteesta.
Olet jo ihan eri nerokun tiedostat asiat.
Pitkäaikainen suhde ihmiseen, joka osaa asettaa rajat sun epäterveelle käytökselle. Hyvä kun olet tajunnut virheesi. Onnea kumppanin etsintään!
Se että miettii jälkeenpäin tekonsa ja oppii tunnistamaan väärää käytöstä.
Tämän kun sisäistää, opettelee sitten tilanteessa tunnistamaan ne muiden negatiiviset tunteet joita itse teoillaan ja sanoillaan aiheuttaa.
Ja lopulta oppii jo käsittelemään ne omat ajatukset ja tunteet ennen kuin möläyttelee tai hölmöilee.
Yksi käytännön esimerkki on tämä palstailu. Aina ennen kuin painaa lähetä, voi vielä miettiä että onko sillä omalla kommentilla positiivista vai negatiivista annettavaa, ja harkita sitten uudelleen.
Muutut pikkuhiljaa vain myrkyllisemmäksi ja lopulta olet ihan yksin, tyhmä! Kun ei ole alkeellisiakaan käytöstapoja eikä voi pitää suutaan pienemmällä, niin seuraukset on vain kestettävä!