Miten uskallat laittaa 1-v. kasvot menosuuntaan autossa?
Tosi monella kaverilla on vauvat laitettu kaukalon jälkeen suoraan naama menosuuntaan turvaistuimeen, jossa kiinnitys istuimen vöillä.
Kommentit (16)
Vauvalta katkeaa kolarissa niska, jos vauva on toisin päin.
Pakko. Muksu oppi avaamaan vyön lukon. Oli aika kauhistus huomata 100km jälkeen että lukot oli auki. Ja se toistui. Käännettiin, yritti avata vaikka katsoin mutta loppui kun aikani kielsin.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 01:00"]
Vauvalta katkeaa kolarissa niska, jos vauva on toisin päin.
[/quote]
Niin tarkoitat että jos vauva on kasvot menosuuntaan niin siloin katkeaa niskat. Selkä menosuuntaan on turvallisinta, koska törmäysvoima jakautuu isommalle alueelle vartalossa.
Mitä ne sinun kaverisi sanoivat syyksi kun mainitsit asiasta?
Keski-Euroopassa kaikki lapset istuvat kasvot menosuuntaan turvakaaukalovaiheen jälkeen. Myynnissä on paljon istuimia, joissa jo 6 kk iässä istutaan näin päin. Selkä menosuuntaan istuttaminen on pohjoismainen juttu.
En laittaisikaan omaani tai ketään minun kyydissäni olevaa 1 vuotiasta kasvot menosuuntaan. Mun kaverit myös paljon laittavat ja ovat tämän perustelleet esim etteivät jalat mahdu, helpompi vanhemman laittaa mukula autoon yms. En kenenkään kanssa ala vääntämään tosiasioista, mutta onhan se typerää riskeerata oman lapsensa turvallisuus mukavuus syistä. Ja toisekseen sinulle, jonka lapsi sai istuinvyöt auki, olisiko voinut vaihtaa parempaan (jossa jäykempi lukitus) istuimeen tai laittaa peilin takaistuimeen niin olisit nähnyt lapsesi ja voinut myös kieltää.
Oli pakko, muuten se oksensi 5 min liikkeelle lähdön jälkeen :)
Tästä syystä jätettiin lapsi kotiin aina kun vähänkin mahdollista, mutta piti sitä kuitenkin neuvolaan viedä ja joskus äidinkin oli päästävä päiväksi kaverille tuulettamaan pääkoppaa.
No oli kyllä jo yli 1v, jotain 1,5v ja tuo pahoinvointivaihe meni ohi joskus reilu 3v.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 07:45"]
Mitä ne sinun kaverisi sanoivat syyksi kun mainitsit asiasta?
[/quote]
En ole maininnut asiasta, mutta ovat itse ottaneet asian esille kun ollut puhetta istuinten hankinnasta. Ovat vain sanoneet, että muissa maissa laitetaan naama menosuuntaan.
Ap
En todellakaan uskaltaisi. En usko että myöskään palkki istuimet olisivat sen parempia, koska niskahan niissäkin taittuu pään heilahtaessa eteenpäin. Perusteena olen kuullut ettei lapsi kuulemma viihdy kuin naama menosuuntaan, mutta voihan sitäkin ongelmaa korjata kaikenlaisella, vaikka auto-dvd:llä.
Meillä laitetaan kasvot menosuuntaan. Lieneekö tuolla loppujen lopuksi suurta merkitystä? Menneellä viikolla täällä sattui moottoritiellä onnettomuus, jonka seurauksena auto meni kahtia, pikkuvauva lensi sieltä ulos ajoradalle ja ainakin yksi takana tullut auto ajoi vauvan yli.
t. Saksasta
Riippuu missä ajaa. Kaupunkiolosuhteissa tavallisin onnettomuus on peräänajo. Jos joku ajaa perääsi, turvallisin suunta lapsen niskalle on kasvot eteenpäin. Jos joku ajaa kylkeen, kasvojen suunnalla on tuskin hirveästi väliä, kunhan niskatuki pn kunnollinen. Jos itse ajaa kolarin nokka edellä, esim. toisen auton kylkeen/perään tai hirveen, on selkä menosuuntaan turvallisin.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 09:48"]
Riippuu missä ajaa. Kaupunkiolosuhteissa tavallisin onnettomuus on peräänajo. Jos joku ajaa perääsi, turvallisin suunta lapsen niskalle on kasvot eteenpäin. Jos joku ajaa kylkeen, kasvojen suunnalla on tuskin hirveästi väliä, kunhan niskatuki pn kunnollinen. Jos itse ajaa kolarin nokka edellä, esim. toisen auton kylkeen/perään tai hirveen, on selkä menosuuntaan turvallisin.
[/quote]
Juuri näin! Koska ajamme lähes pelkästästään kaupunkiajoa, valitsimme kasvot menosuuntaan olevan istuimen. Itsehän et pysty millään tavalla vaikuttamaan liikenteessä ajaako joku autosi perään vai ei. Kun seisot liikennevaloissa ja takaa tulee auto, et oikeasti pääse mihinkään. Meille kävi näin ja olen ikuisesti onnellinen, että lapsella oli kasvot menosuuntaan. Hänelle ei käynyt mitään toisin kuin parille muulle matkustajalle.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 09:48"]
[/quote]
Tätä perustelua ei vain saa Suomessa käyttää, koska "oikea" suositus on vähintään 3-vuotiaaksi asti selkä menosuuntaan. Kuitenkin suurin osa suomalaisista asuu kaupungeissa ja ajaa enemmän kaupunkiajoa kuin pitkiä matkoja maanteillä, jolloin selkä menosuuntaan matkustaminen on pienelle lapselle kolaritilanteessa huonompi vaitoehto ja aiheuttaa todennäköisemmin pahemmat seuraukset. Koska asumme kaupungissa ja ajamme pidempiä matkoja harvemmin, siirtyi meidänkin lapsemme kaukalosta 1-vuotiaana naama menosuuntaan turvaistuimeen. Ja tietenkin testien turvallisimmaksi osoittautuneeseen istuimeen, mikä on huomattavasti tärkeämpää kuin miten päin istuin on autoon sijoitettu.
Peräänajossa ja "kunnon" kolarissa moottoritienopeuksilla on aikamoinen ero törmäysenergioissa... Siksi meillä 1-v. selkä menosuuntaan.
Tuostahan on tulossa jokin direktiivikin, en jaksa nyt kuukkeloida mutta kasvot menosuuntaan -istuimia ei saa enää sen jälkeen valmistaakaan tai myydä ihan pienimmille
Meillä selkä menosuuntaan molemmat lapset, toinen vielä kaukalossa, mutta kun tässä piakkoin joudutaan siirtämään isompaan niin vanhempi 2v joutuu matkustamaan naama meno suuntaan, koska meidän autoon ei kuskin puolelle mahdu isompi istuin selkä menosuuntaan, kaukalo menee juuri ja juuri. Mahdollisimman pitkään siis selkä menosuuntaan.