Suunniteltu sektio: MITEN SEN SAA???
Kommentit (25)
Kiitos. Eli saa kun tarpeeksi vaatii?
Minä tarvitsen sen. Esikoista synnyttäessä emättimen seinässä meni jokin pilalle ja vieläkin (9 v sen jälkeen) vihlaisee joissakin yhdyntäasennoissa. Pelkään alapää synnyttämistä.
Ap
Suunniteltua sektiota ei saa noin vain. Pitää olla erityistilanne. Erityistilanteeksi luetaan kylläkin vakava synnytyspelko, jonka voi jokainen itselleen kehittää valheellisesti tai ilman.
No esimerkiksi silleen, että ensimmäinen (ei suunniteltu) sektio menee pieleen ja kohtu vaurioituu ja sitten toisen raskauden vietät vuodelevossa ja sitten saat aiennetun suunnitellun sektion, koska todennököisesti supistuksista kohtu repeäisi. Kannattaa kuitenkin punnita riskit, jos on vaihtoehtoja (erityisesti jos toiveissa on useampi lapsi). Ei se sektio riskitön ole, eikä siitä paraneminen mitenkään itsestääänselvää. Terv. Kipuja nyt jo 5 vuotta.
Mutta nyt kun lisäsit tuon toisen tekstin, toivon että saat sektion ja kaikki sujuu ongelmitta:) varmasti synnytyspelko on ihan aiheellinen syy. terv. Edellinen
Taas yritetään sieltä missä aita on matalin. Ryhtiä nyt Suomen naiset, ja normaalisynnytys jokaiselle jolla siihen ei ole terveydellistä estettä. Miehetkin valitsisivat samoin.
-Mies joka ei pelkää synnytystä-
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 23:48"]
Saako ykköstyypin diabeetikko?
[/quote]
Saa.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 23:42"]
Kiitos. Eli saa kun tarpeeksi vaatii?
Minä tarvitsen sen. Esikoista synnyttäessä emättimen seinässä meni jokin pilalle ja vieläkin (9 v sen jälkeen) vihlaisee joissakin yhdyntäasennoissa. Pelkään alapää synnyttämistä.
Ap
[/quote]
Tarkentaisitko hieman, että pelkäätkö alapäätä, vai synnyttämistä?
Ei se ihan helppoa ole mut saat kyllä jos välttämättä haluat. Itselläni meni eka synnytys ihan perseeseen kirjaimellisesti. Hirveät repeämät, iso verisuoni repesi, lapsi joutui teholle, mut nukutettiin heti synnytyksen jälkeen näkemättä edes lasta, vammoja jäi ja kävin puoli vuotta fysioterapeutilla asian tiimoilta. Luvattiin heti et seuraavat sektiolla jos niin haluan. Seuraava raskaus alkoi ja kaikki lääkärikäynnit meni hyvin sektiopuheiden saattelemana ennenkuin synnytystapa-arvio oli viikolla 37. No se lääkärihän sanoi suoraan kun katsoi mun papereita että miksi täällä sektio on merkitty? "Ei se mikään automaatio ole edes sinun tapauksessani, kyllä sinä alatiesynnytyksellä ensisijaisesti menet." Sain ihan hysteerisen itkukohtauksen koska en edes olisi hankkiutunut uudelleen raskaaksi jos ei olisi lupailtu sektiota. Onneksi lääkäri näki mun shokin ja sanoi että tää nyt sit varmaan on kuitenkin sektio... Ja se se oli, tosin venyttivät sitä mahdollisimman pitkään, leikattiin vasta rv 39+5, osaston kiireiden takia. Kyllä pelotti että se tulee itsekseen ja kaikki menee taas perseelleen. Mutta hyvin se lopulta meni kun sektion sain. Uskoin suurinta osaa lääkäreistä ettei se tapauksessani kannata. Viimeinen vaan olis ollut eri mieltä. Kaikesta huolimatta olisin halunnut kokea onnistuneen alatiesynnytyksen, joten mieti nyt vielä. Suurin osa niistä menee tosi hyvin.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 23:51"]
Taas yritetään sieltä missä aita on matalin. Ryhtiä nyt Suomen naiset, ja normaalisynnytys jokaiselle jolla siihen ei ole terveydellistä estettä. Miehetkin valitsisivat samoin.
-Mies joka ei pelkää synnytystä-
[/quote]
Niinpä
-Nainen joka ei pelkää eturauhassyöpää-
Ap: Syyksi sektioon riittää paha synnytyspelko. Se on mahdollista myös ensisynnättäjälle, mutta sinun on aiemman taustasi takia helpompi puolustaa kantaasi. Lähtökohtana sektiotoiveelle kannattaa käyttää toimintakyvyn lamaavaa pelkoa. Ota keskusteluihin mukaan mies tai muu läheinen, joka tukee päätöstä. Ole jämäkkä, mutta viileän asiallinen. Varustaudu keskusteluihin etukäteen. Varo, että et anna itsestäsi hysteeristä vaikutelmaa. Sinua voidaan kohdella ikävästi, mutta fakta on se, että toimintakyvyn lamaavasta synnytyspelosta kärsivältä ei voida kieltää sektiota. Huolehdi siitä, että papereihisi kirjataan selkeä päätös siitä, että sektio tehdään myös silloin, jos synnytys käynnistyy spontaanisti ennen suunniteltua leikkausaikaa.
Tsemppiä. Itse olen todella tyytyväinen suunniteltuun sektiooni.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 23:48"]
Saako ykköstyypin diabeetikko?
[/quote]
Ykköstyypin diabeetikko saa samoilla perusteilla kuin muutkin eli pahan synnytyspelon vuoksi. Tehdäänhän heille muitakin leikkauksia. Ykköstyypin diabeetikoille tehdään fyysisistä syistäkin enemmän sektioita kuin muille. Esim. vauvan iso koko ja muut DM1 raskauskomplikaatiot johtavat helposti sektioon
Ja ota tosiaan heti alkuvaiheessa asia puheeksi neuvolassa, josta he tekevät lähetteen äitiyspolille, jossa varsinainen päätös tehdään.
Mä sain synnytyspelon vuoksi. Olin valmistautunut taisteluun, itkuun, huutoon ja ylilääkärille soittamaan. Kätilön kanssa kävin juttelemassa ja sen jälkeen lääkärin kans. Eka synnytys meni fyysisesti tosi hyvin ja nopeaa, mutta henkisesti jäi traumoja
Jos on takana kaksi aikaisempaa sektiota, kolmas on suunniteltu. Mutta silloinkin sen päivän kanssa viivytellään ja viivytellään - ihan kuin oikein toivoisivat, että lapsi ehtisi kuitenkin syntyä "vahingossa " alateitse riskeineen päivineen.
Eli sen opin itse karvaasti, että jo ekalla neuvolakäynnillä olisi pitänyt tajuta valehdella viimeinen kuukautisten alkamispäivä ainakin viikkoa aikaisemmaksi, koska sen mukaan lasketaan kaikki. Päivää korjataan vain jos heittää ultrassa huomattavan paljon. Minulle siis suunniteltu sektio määrättiin päivälle 39+1, joka oli lyhyestä kk-kierrostani johtuen (ja ultrankin perusteella, vaikka laskettua aikaa ei korjattukaan sen perusteella) todellisuudessa 39+6.
Ja siis asiallisesti heille yritin selvittää, että aika myöhäiseksi menee, kun edellisetkin synnytykset olivat käynnistyneet ennen laskettua aikaa. Lopulta itkien rukoilin aikaisempaa päivåå. En saanut. Vietin kotona täydessä vuodelevossa viimeisen viikon, koska pelkäsin niin paljon synnytyksen alkavan ennen sektiopäivää (taustalla minulla siis kaksi hätäsektiota, koska meinasin menettää aikoinaan lapseni synnytyksissä ilmenneiden komplikaatioiden vuoksi ja toinen ehtikin kärsiä hieman hapenpuutteesta). Näin Helsingissä.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 00:36"]
Jos on takana kaksi aikaisempaa sektiota, kolmas on suunniteltu. Mutta silloinkin sen päivän kanssa viivytellään ja viivytellään - ihan kuin oikein toivoisivat, että lapsi ehtisi kuitenkin syntyä "vahingossa " alateitse riskeineen päivineen.
Eli sen opin itse karvaasti, että jo ekalla neuvolakäynnillä olisi pitänyt tajuta valehdella viimeinen kuukautisten alkamispäivä ainakin viikkoa aikaisemmaksi, koska sen mukaan lasketaan kaikki. Päivää korjataan vain jos heittää ultrassa huomattavan paljon. Minulle siis suunniteltu sektio määrättiin päivälle 39+1, joka oli lyhyestä kk-kierrostani johtuen (ja ultrankin perusteella, vaikka laskettua aikaa ei korjattukaan sen perusteella) todellisuudessa 39+6.
Ja siis asiallisesti heille yritin selvittää, että aika myöhäiseksi menee, kun edellisetkin synnytykset olivat käynnistyneet ennen laskettua aikaa. Lopulta itkien rukoilin aikaisempaa päivåå. En saanut. Vietin kotona täydessä vuodelevossa viimeisen viikon, koska pelkäsin niin paljon synnytyksen alkavan ennen sektiopäivää (taustalla minulla siis kaksi hätäsektiota, koska meinasin menettää aikoinaan lapseni synnytyksissä ilmenneiden komplikaatioiden vuoksi ja toinen ehtikin kärsiä hieman hapenpuutteesta). Näin Helsingissä.
[/quote]
Minunkin suunniteltu sektio tehtiin Helsingissä. Samalla kertaa kun tehtiin päätös sektiosta, vaadin että papereihin kirjataan, että sektio tehdään myös niissä tapauksissa (päivystyksenä), jos synnytys käynnistyy ennen suunniteltua päivää. Tämä tulisi kaikkien muistaa vaatia. On täysin epäinhimillistä, että tuo päätös yritetään henkilökunnan taholta jättää tekemättä. Asiat ei koskaan tule muuttumaan jos potilaat ei ala pitää oikeuksistaan huolta.
Etinen istukka esikoista odottaessa, sovittiin sektiopäivä. Alkoikin viikkoa aiemmin kova verenvuoto ja edessä olikin sitten kiireellinen sektio. Onneksi kaikki meni hyvin. Seuraavassa raskaudessa sitten normaali alatiesynnytys joka kesti ainoastaan viitisen tuntia.
t. onnellinen kahden ihanan tytön äiti
Suunnitellun sektion saa kun vain jaksaa pyytää toistuvasti, ja kieltäytyy alateitse synnytyksestä.
Vanhemmat lääkärit on tosi vmäisiä ja yrittää pakottaa alateitse synnyttämään, mutta nuoremmat lääkärit myöntää helposti. Ei kannata alistua vanhempien pelotteluun.
Jokaisella on oikeus valita synnytystapansa.
Saat sen kun kerrot neuvolan tätille että tämä tyttö haluaa sektion ja piste. Ja sitten se ohjaa sut johonkin vissiin. Mutta ruinatahan sitä pitää, mutta kyllä tulet sen saamaan!