Miten elatustuki tässä tilanteessa?
Kaksi teini-ikäistä lasta. Olen aiemmin maksanut heidän kaikki menonsa, ovat vuoroviikoin. Nyt tilanne se että minun tulot tippuivat puoleen entisistä ja sossustakin neuvottiin että exän kans sopia elatuksista. Arvatkaapa onko exä innokas maksaan? Vetoaa siihen kun lapset asuu puolet viikosta hänen luona ja saavat siellä ruuan. Minun pitäisi maksaa lapsilisillä kaikki muu mitä lapset tarvii mut ihan ei lapsilisä riitä kahden teinin tarpeisiin. Mm. Pyörät, vaatteet, toisella silmälasit ja säännölliset silmälääkärikäynnit, puhelimet, koulutarvikkeet, harrastuskamat ja maksut... mitä näitä nyt on. Mitä olisi kohtuullista exän maksaa?
Kommentit (7)
Meillä on vaatteet ja fillarit molempien luona. Harrastukset ym. maksetaan puoliksi tai se, kuka harrastuksen lapselle haluaa. Jos sulla tulot tippunut, niin voi olla hyvä tarkistaa pitäisikö menoja karsia ja mitkä vaikka eksä sitten maksaa yksin kunnes tilanteesi paranee. Silmälaseihin ym. saa tukea. Teillä taisi tosin olla menojen jakamisessa ongelmia jo ennen sun tulojen tippumista?
Teinit töihin vaan ja itsensä elättämään. Siinä oppivat elämän realiteetit. Niin ennenkin käveltiin 15-kesäisenä tehtaan tehtaan portista ja tultiin eläkeiässä pois.
Mä en saa elareita just sen takia kun lapsi asuu isällään vuoroviikoin. Isä ei ole ostanut lapselle ikinä mitään, vain ruokaa.
Jos toimeentulotukea saat ja lapset ovat sinun luona kirjoilla, saat sossusta apua polkupyörän hankintaan ja harrastusmaksuihin. Jos eksäsi maksaa isompaa elatusapua, ei se hyödytä sinua, jos toimeentulotukea saat - se vain vähentää saamasi toimeentulotuen määrää eikä auta sinua ostamaan lapsille mitään.
Yksi vaihtoehto on myös se että sovitte niinpäin että lapsilisät maksetaan exälle ja ex maksaa nämä lasten kulut.
Hae asumistukea ja toimeentulotukea. Exäsi elättää lapset jo puolet kuukaudesta. Vaatteet ym hankitte yhdessä.
Ehdottaisin exälle yhteistä tiliä, jolle siirtäisit lapsilisät ja jolta maksettaisiin kaikki nämä teinien kulut. Jos lapsilisät ei riitä, molemmat siirtää saman summan.
Tulisi exällekin läpinäkyväksi kaikki ne kulut, joita tulee ylläpidon ja ruoan lisäksi.