Perunat veteen heti vai kiehuessa?
Jos keittäisin perunoita, niin pitääkö ne laittaa ensin veteen ja sitten vesi kiehumaan vai lisätä perunat vasta kun vesi kiehuu?
Kommentit (19)
Hifiselijät tulevat pätemään kohta, mut heti.
Kukin tyylillään, mutta itse en näe syytä laittaa pottuja, kuin kiehuvaan veteen.
Uudet perunat kiehuvaan veteen, vanhat kylmään.
Vierailija kirjoitti:
Uudet perunat kiehuvaan veteen, vanhat kylmään.
Tässä se virallinen ohje tuli.
Ainakin ne otetaan silloin pois, kun ovat kypsiä. Se on pääasia.
Kylmään veteen heti. Haarukalla kokeilen, koska tarpeeksi kypsiä.
Kokeile, niin huomaat, että eroa maussa ei ole.
Laitan heti niin uudet kuin vanhat. Maussa/koostumuksessa ei mitään eroa.
Joku sentään jo suunnittelee oikean ruuan tekoa. 👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kiehuvaan etteivät kärsi hidasta kuolemaa! Ei rapujakaan aleta elävältä hissukseen lämmittämään. Peruna on elävä organismi ja lisäksi siinä on vsrmasti myös ainakin bakteeri tason eläimiä.
Laitan heti. Just onki potut kiehumassa
Vierailija kirjoitti:
Laitan heti. Just onki potut kiehumassa
Keitin jo eilen, tänään paistan tähteet
Isot perunat kylmään veteen. Jos laittaa kuumaan veteen niin ne kypsyy pinnalta valmiiksi ennen ydinosaa. Kylmän veden kanssa koko peruna kypsyy samanaikaisesti. Koska lämmöllä on enemmän aikaa tunkeutua perunan sisuksiin.
Mä laitan vasta kiehuvaan veteen ihan vaan siitä syystä, että pystyn paremmin laskemaan kypsymisajan. Muuten kai se lienee se ja sama, kunhan vaan saa kypsennettyä. Minulle tämä ei siis ole missään määrin mikään koulukunta kysymys, vaan ihan muodostunut käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Isot perunat kylmään veteen. Jos laittaa kuumaan veteen niin ne kypsyy pinnalta valmiiksi ennen ydinosaa. Kylmän veden kanssa koko peruna kypsyy samanaikaisesti. Koska lämmöllä on enemmän aikaa tunkeutua perunan sisuksiin.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan vasta kiehuvaan veteen ihan vaan siitä syystä, että pystyn paremmin laskemaan kypsymisajan. Muuten kai se lienee se ja sama, kunhan vaan saa kypsennettyä. Minulle tämä ei siis ole missään määrin mikään koulukunta kysymys, vaan ihan muodostunut käytäntö.
Ei perunoita kelloa katsomalla keitetä. Riippuu niin paljon lajikkeesta ja mukuloiden koosta kypsymisaika. Niitä täytyy tarkkailla kypsymisen edetessä. Muuten menee yli tai ali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei perunoita kelloa katsomalla keitetä. Riippuu niin paljon lajikkeesta ja mukuloiden koosta kypsymisaika. Niitä täytyy tarkkailla kypsymisen edetessä. Muuten menee yli tai ali.
Itse en ole koskaan tarkkaillut ja aina ole saanut kypsennettyä sellaisiksi, että ovat syöjille kelvanneet. Saatan toki joskus ohi mennessä haarukalla kokeilla, mutta pääasiassa se on kello ja silmä joka kertoo, milloin mennään koklaamaan, onko potut kypsiä.
On tässä vuosikymmenten varrella jo sen verran monta kertaa tullut pottuja keiteltyä, että osaan lyllä etukäteen hahmottaa niin lajista, kuin perunoiden koostakin, kuinka kauan niitä tarvii kypsentää. Pääasiassa siis omasta maasta potut kattilaan.
Mutta saathan sinä toki istua vahtimassa pottukattilan vieressä jos et muuten osaa ;)
Mä laitan aina heti.