Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ihmiset aiheuttavat myötähäpeän tunteita?

Vierailija
01.09.2021 |

Tämä tuli mieleeni katsellessani erään youtubettajan videoita. Sekä hänen uusimmat että vanhimmat youtube-videonsa aiheuttavat tätä. Sen olen huomannut, että kyseinen tubettaja on jotenkin hyvin läpinäkyvä, ja päällimmäinen motiivi on ollut päästä esittelemään tuunattua ulkonäköään, mutta on "lahjakkaasti" (=teineihin hyvin uppoavasti) naamioinut sen päälleliimatun cooliuden, mukahauskuuden ja -nokkeluuden taakse.

Miksihän tuollainen ihminen aiheuttaa myötähäpeää?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ketjuissa tunnen myötähäpeää ihmisistä jotka haukkuu ulkonäöstä, vaatteista. Ym henkilökohtaisuuksista. Julkkisten elämän rääpimisestä. Tunne varmaan tulee siitä etten itse tee näin, niin jää miettimään mikä näitä ihmisiä vaivaa.

Vierailija
2/19 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myötähäpeä voi olla myös oire omista, käsittelemättömistä häpeän tunteista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on aina juuri sitä.

Vierailija
4/19 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ketjuissa tunnen myötähäpeää ihmisistä jotka haukkuu ulkonäöstä, vaatteista. Ym henkilökohtaisuuksista. Julkkisten elämän rääpimisestä. Tunne varmaan tulee siitä etten itse tee näin, niin jää miettimään mikä näitä ihmisiä vaivaa.

Ymmärrän, mutta minun tapoihini ei kuulu haukkua kenenkään ulkonäköä. Olen vain kiinnostunut tästä myötähäpeän tunteesta, että mikä sen saa aikaan.

Vai olenko nyt paha ihminen, kun voin myöntää kokeneeni tällaisia negatiivisia tuntemuksia ja haluaisin tietää, mikä näiden tunteiden taustalla on?

Ap

Vierailija
5/19 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, mutta minun tapoihini ei kuulu haukkua kenenkään ulkonäköä. Olen vain kiinnostunut tästä myötähäpeän tunteesta, että mikä sen saa aikaan.

Vai olenko nyt paha ihminen, kun voin myöntää kokeneeni tällaisia negatiivisia tuntemuksia ja haluaisin tietää, mikä näiden tunteiden taustalla on?

Ap

Lukaise nyt alkuun vaikka tämä:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/04/11/aina-saa-karsia-ja-haveta-miks…

Vierailija
6/19 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen itsekin miettinyt. Olin nuorempana hyvin epävarma, masentunut enkä pitänyt ulkonäöstäni. Aloin meikata itseäni tosi vahvasti, koska halusin piilottaa "rumuuteni". Käyttäytymiseni oli myös ajoittain todella omituista em. syistä johtuen ja näin jälkeen päin olen kokenut suurta häpeää siitä... Ehkäpä tosiaan näen tässä tubettajassa itseäni.

Ap

Vierailija
7/19 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein usko. Lihavia haukutaan täällä jatkuvasti, eikä kukaan puolusta. Ihan sama kiusata kaikkia. Vaikka ihan hampaiden rumasta mallista.

Vierailija
8/19 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on todella ihmeellinen palsta. Täällä kyllä ollaan olevinaan niin ymmärtäväisiä ihmisten heikkouksia kohtaan, mutta sitten jos joku täällä puhuu omista heikkouksistaan, ollaan niin tuomitsevia ja käydään kimppuun kuin yleinen syyttäjä. 🤔

Ap

Vierailija
9/19 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein haukkujat peilaa itseään ja ovat yksinkertaisesti kateellisia. Normaali ihminen antaa ihmisten olla ja elää omaa elämää.

Vierailija
10/19 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein haukkujat peilaa itseään ja ovat yksinkertaisesti kateellisia. Normaali ihminen antaa ihmisten olla ja elää omaa elämää.

Niimpä, 👍

Vierailija
11/19 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myötähäpeä syntyy tilanteessa, jossa näkee jonkun toisen tekevän sellaista, mitä itsekin haluaisi tehdä, mutta ei kehtaa.

Vierailija
12/19 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelle tämä viesti oli? Minähän en ketään tässä haukkunut. Jos tarkoituksena olisi ollut haukkua ja saada muut mukaan, olisin varmaan kertonut kenestä tubettajasta puhun. Haukkumiseksi tämä avaus ei ollut tarkoitettu vaan ainoastaan pohtia tuntemuksia, joita tietyt ihmiset herättävät.

Ap

Vierailija
13/19 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myötähäpeä syntyy tilanteessa, jossa näkee jonkun toisen tekevän sellaista, mitä itsekin haluaisi tehdä, mutta ei kehtaa.

Ai että jos myötähävettää jonkun laulutaidottoman Idolsiin osallistuvan henkilön virheelliset kuvitelmat laulutaidostaan, niin se kertoo vain siitä, että haluaisin itse osallistua Idolsiin? Älä nyt naurata 🙄

Vierailija
14/19 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niimpä, 👍

Palstan kielipoliiseja odotellessa käyn laittamassa Popcornit tulille.

Vierailija
15/19 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että jos myötähävettää jonkun laulutaidottoman Idolsiin osallistuvan henkilön virheelliset kuvitelmat laulutaidostaan, niin se kertoo vain siitä, että haluaisin itse osallistua Idolsiin? Älä nyt naurata 🙄

Kuvaan kuuluu nimenomaan asian jyrkkä kieltäminen. Todistit siis juuri teorian oikeaksi.

Vierailija
16/19 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NIMENOMAAN. NORMAALI.

Vierailija
17/19 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NIMENOMAAN. NORMAALI.

EPPU?

Vierailija
18/19 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo siitä, että sinulla on hyvin vahvoja käsityksiä, millä tasolla laulukilpailuissa pitää olla. Ja jos kuulet huonompaa, nolaat itseäsi, sillä oletkin kuullut jotain väärää. Siirrät nolauksen esittäjän aiheuttamaksi tunteeksi.

Itse koin vahvaa myötähäpeää ja stressiä stand up -show'ta useita vuosia sitten katsoessani. Lavalla kävi useita esiintyjiä. Jotenkin se, kantaako esitys läpi show'n kuormittaa. Lapsena häpesin telkkaria katsoessani, jos hahmoille kävi jotain noloa. Muuten en nykyään ole tuntenut varsinaista tuollaista häpeää tai noloutta ihmisten esityksiä kuunnellessani, ovathan he minusta erillisiä.

Vierailija
19/19 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että Ikä, elämänkokemus, luonne jne. vaikuttaa ehkä siihen mitä asioita käsittelee youtube kanavallaan.

Meillä on taipumus pitää erityisesti omaan ryhmäämme kuulumattomia ihmisiä sekä heikkoja ja hauraita ihmisiä itseämme vähäpätöisimpinä, kuin vähemmän ihmisinä kuin mitä itse olemme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme