Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia määriä korviketta ja sosetta teidän 6kk:t syö?

Vierailija
01.09.2021 |

Tissimaidon määrää lienee hankalampi sanoa.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni söi koko ajan enemmän kuin mitä neuvolan ohjekirjaset kertoivat. Jos maidon määräksi oli kerrottu esim. 500-1000 ml, niin lapsi söi 1200 ml. Jos sosetta sanottiin menevät yksi purkillinen, niin söi 2-3 purkillista päivän aikana.

Nyt on reipas, hoikka 15v.

Vierailija
2/13 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoa menis tissistä ja pullosta vaikka kuinka, mutta muu syöminen on hankalaa, ehkä puolikas sose menee kerrallaan. Harjoitellaan siis. Velliä olen nyt juottanut illalla, kun pitää paremmin nälkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-10 kk iässä söi lähinnä pari lusikallista. Inhosi lähes kaikkia ruokia, vain äidinmaito kelpasi. 

Vierailija
4/13 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä mietin tuota soseen määrää, kun neuvolassa tartuttiin vaan sanaan ”purkkisose” ja sain neuvot tehdä soseet itse. No en tee, kun purkista saa varsin hyviä ja lisäaineettomia ruokia tämänikäiselle. Voiko vauva ”syödä liikaa” ts. voinko syöttää jo koko purkillisen jos maistuu?

Ap

Vierailija
5/13 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hyvin syöttää koko purkin ja purkkiruuat on oikein hyviä!

Vierailija
6/13 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai niitä myytäisiin vain puolen purkin koossa, jos se olis maksimi mitä saa antaa. 

6 kk neuvola oli kyllä inha hrrrrrr kokemus.. "Nyt vauvan pitää syödä viisi kertaa päivässä ja aina ruokajuomana maitoa mukista, ja ei saa heräillä yöllä, jos heräilee niin pidätte unikoulun" 

Onneksi oma terkka ei ollut tuollainen, tuo oli joku kammottava sijainen. 

Vierailija
7/13 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitoa menis tissistä ja pullosta vaikka kuinka, mutta muu syöminen on hankalaa, ehkä puolikas sose menee kerrallaan. Harjoitellaan siis. Velliä olen nyt juottanut illalla, kun pitää paremmin nälkää.

Ei velliä vauvalle:

https://kaksplus.fi/vauva/imetys-ja-ruoka/velli-miksi-vauvalle-ei-pida-…

Meidän lapset eivät ole koskaan syöneet korviketta eikä sosetta, suoraan täysimetyksestä alettu antaa sormiruokia 6 kk iässä.

Yksivuotiaina söivät jo samaa kuin muu perhe. En ole koskaan ymmärtänyt miten sosepurkkien kanssa puljaaminen olisi helpompaa kuin antaa vauvalle vihannekset ja hedelmät oikean kokoisina käteen, ja vaikka kalaa tms pääruokaa mitä muutkin syövät. Kannattaa miettiä, mikä oikeasti on helpointa.

Lisäksi kun olen maistanut purkkisosetta (Pikkukalastajan pata, Piltti), se ei maistunut yhtään miltään. Meillä lapset 3 kpl syövät kaikkea, varmaan koska eivät ole tottuneet pahvin makuisiin naksuihin ja vedellä laimennettuihin sosepurkkeihin (lue tuoteseloste!). Ei tule mitään hetkeä, jolloin lapsi alkaa kaivata ”aikuisten” ruokaa, joten makuaisti ei kehity normaalisti. Googlaa sormiruokailun ohjeet.

Vierailija
8/13 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei velliä vauvalle:

Meidän lapset eivät ole koskaan syöneet korviketta eikä sosetta, suoraan täysimetyksestä alettu antaa sormiruokia 6 kk iässä.

Yksivuotiaina söivät jo samaa kuin muu perhe. En ole koskaan ymmärtänyt miten sosepurkkien kanssa puljaaminen olisi helpompaa kuin antaa vauvalle vihannekset ja hedelmät oikean kokoisina käteen, ja vaikka kalaa tms pääruokaa mitä muutkin syövät. Kannattaa miettiä, mikä oikeasti on helpointa.

Lisäksi kun olen maistanut purkkisosetta (Pikkukalastajan pata, Piltti), se ei maistunut yhtään miltään. Meillä lapset 3 kpl syövät kaikkea, varmaan koska eivät ole tottuneet pahvin makuisiin naksuihin ja vedellä laimennettuihin sosepurkkeihin (lue tuoteseloste!). Ei tule mitään hetkeä, jolloin lapsi alkaa kaivata ”aikuisten” ruokaa, joten makuaisti ei kehity normaalisti. Googlaa sormiruokailun ohjeet.

Enemmän minulle on vaivaa sormiruokailusta kuin lapsen lusikalla syömisestä. Pitäisi pilkkoa ja keitellä/höyryttää/paistaa uunissa rehuja sopivankokoiseksi ja oikeanmuotoiseksi ja sitten siivota niitä lattialta ruokailun jälkeen vs. lämmität sosetta lautasella ja annat lapsen syödä lusikalla itse. Sotkua siitäkin tulee, jos innostuu leikkimään syömisen sijaan mutta vähemmän menee ruokaa "hukkaan". Olen myös tehnyt itse soseita ja soseuttanut omia ruokia (suolatonta makaronijauhelihamössöä, suolatonta jauhelihakastiketta, kanakeittoa, kinkkua ja kasviksia) ja tehnyt lapselle erikseen soseruokia. Hedelmiä tarjoilen toisinaan välipalaksi, mutta jos on tarkoitus syödä ihan ruokaa eikä napostella, niin sitten syödään lusikalla.

Täysimetetty lapsi oli 4kk ikään ja siitä eteenpäin kiinteitä. 5-6kk iässä saattoi hyvinkin syödä puolisen purkillista Pilttiä (tai vastaavan määrän omatekoista ruokaa) yhdellä aterialla, ja jauhelihakeittoa veteli muutamaan otteeseen varmaan 1,5 purkillista vastaavan määrän. Kaikki kelpasi, myös mausteisemmat ruoat (tomaattia ja runsaasti valkosipulia), joita saattoi syödä sellaisen jälkiruokakupillisen kerrallaan, mutta 7kk iässä alkoi nirsoilla ja vain tissi ja iltapuuro kelpasi. Sitä söi sitten puoltoistakertaisen tai jopa kaksinkertaisen annoksen ohjeistukseen nähden, muita ruokia vain lusikallisia. Nyt 9kk iässä kelpaa taas puuro myös aamulla, ja välillä kelpaa myös kiinteitä enemmän kuin muutama lusikallinen, joskus syö jopa puoli purkkia kerrallaan. Ruokailuja on yleensä 4 päivässä, mutta saa välipalaa iltapäivällä lisäksi, jos ei halua syödä lounasta.

Olen myös tarjoillut naperonaksuja ja antanut maistaa ihan samoja ruokia, mitä itse syödään. Siinä varmaan se vika, kun äidin ja isin ruoka maistuu niin paljon paremmalle, niin ei kiinnosta syödä omia ruokia. Eikä ne Piltit ole mauttomia kaikki, ja Semperit on jopa ihan hyviä. Tuskin tulee olemaan vaikeuksia samoihin ruokiin siirtymisessä, kun vaikeampaa on saada lapsi syömään omaa ruokaansa, tai edes samaa ruokaa soseutettuna ja suolattomana kuin me syödään.

Vierailija
9/13 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallista ruokaa söi siinä iässä. Muutaman peruna ja siihen joku pataruoka kastikkeeksi ja päälle näitä hedelmäsoseita.

Vierailija
10/13 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei velliä vauvalle:

Linkin juttu on kyllä heikkotasoinen, kun siinä ravitsemusterapeutti kehottaa välttämään velliä, ettei se syrjäytä imetystä. Korvikeruokitulle vellistä ei kuitenkaan ole mitään haittaa.

Vierailija
11/13 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piltti ”poron”käristys:

Ainekset:

Peruna (37 %), vesi, porkkana, suomalainen sianliha (5%), suomalainen poronliha (5%), palsternakka, kasviöljyt (rypsi, auringonkukka). Sisältää kasviksia 60%. Raaka-aineet eivät sisällä gluteenia.

Perunaa ja vettä, sekä siankäristystä. Eipä ole ainakaan liikaa kaloreita. Helpompi on keittää yksi peruna vaikka mikrossa ja kaataa öljyt päälle.

Vierailija
12/13 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei velliä vauvalle:

Enemmän minulle on vaivaa sormiruokailusta kuin lapsen lusikalla syömisestä. Pitäisi pilkkoa ja keitellä/höyryttää/paistaa uunissa rehuja sopivankokoiseksi ja oikeanmuotoiseksi ja sitten siivota niitä lattialta ruokailun jälkeen vs. lämmität sosetta lautasella ja annat lapsen syödä lusikalla itse. Sotkua siitäkin tulee, jos innostuu leikkimään syömisen sijaan mutta vähemmän menee ruokaa "hukkaan". Olen myös tehnyt itse soseita ja soseuttanut omia ruokia (suolatonta makaronijauhelihamössöä, suolatonta jauhelihakastiketta, kanakeittoa, kinkkua ja kasviksia) ja tehnyt lapselle erikseen soseruokia. Hedelmiä tarjoilen toisinaan välipalaksi, mutta jos on tarkoitus syödä ihan ruokaa eikä napostella, niin sitten syödään lusikalla.

Täysimetetty lapsi oli 4kk ikään ja siitä eteenpäin kiinteitä. 5-6kk iässä saattoi hyvinkin syödä puolisen purkillista Pilttiä (tai vastaavan määrän omatekoista ruokaa) yhdellä aterialla, ja jauhelihakeittoa veteli muutamaan otteeseen varmaan 1,5 purkillista vastaavan määrän. Kaikki kelpasi, myös mausteisemmat ruoat (tomaattia ja runsaasti valkosipulia), joita saattoi syödä sellaisen jälkiruokakupillisen kerrallaan, mutta 7kk iässä alkoi nirsoilla ja vain tissi ja iltapuuro kelpasi. Sitä söi sitten puoltoistakertaisen tai jopa kaksinkertaisen annoksen ohjeistukseen nähden, muita ruokia vain lusikallisia. Nyt 9kk iässä kelpaa taas puuro myös aamulla, ja välillä kelpaa myös kiinteitä enemmän kuin muutama lusikallinen, joskus syö jopa puoli purkkia kerrallaan. Ruokailuja on yleensä 4 päivässä, mutta saa välipalaa iltapäivällä lisäksi, jos ei halua syödä lounasta.

Olen myös tarjoillut naperonaksuja ja antanut maistaa ihan samoja ruokia, mitä itse syödään. Siinä varmaan se vika, kun äidin ja isin ruoka maistuu niin paljon paremmalle, niin ei kiinnosta syödä omia ruokia. Eikä ne Piltit ole mauttomia kaikki, ja Semperit on jopa ihan hyviä. Tuskin tulee olemaan vaikeuksia samoihin ruokiin siirtymisessä, kun vaikeampaa on saada lapsi syömään omaa ruokaansa, tai edes samaa ruokaa soseutettuna ja suolattomana kuin me syödään.

Juu, totta kai lusikka tulee pian mukaan kun käsien motoriikka kehittyy nopeasti, ja sillä syödään lusikkaruokia kuten jogurttia ja puuroa ja keittoa. Mutta tutkittua tietopohjaa ei ole sille, että puolivuotiaana kiinteisiin siirtyvälle tarvitsee antaa enää sileitä soseita, päinvastoin suu ja nieleminen kehittyy paremmin sormiruokailun karkean kokoisilla paloilla, joista voi itse imeskellä ja ”purra” ikenillä. Vauvojen kakomisrefleksi on suussa edessä, ja lusikkaa sinne 4 kk työntäessä tämä turvamekanismi ohittuu. Siksi vauva voi alkaa vierastaa ja kakoa isompaa ruokaa jos on aloitettu mössöillä.

Meillä isommat lapset ja aikuisetkin syödään paljon pilkottuja kasviksia raakana, höyrytettynä ja keitettynä lisukkeina, joten niiden tarjoaminen oli vaivatonta. Lisäksi olen pilkkonut vauvalle esimerkiksi avokadon ja mikron kautta muutaman porkkananpalan, jos toisten ruoka on ollut osin liian suolaista tai esim sushia.

Vierailija
13/13 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piltti ”poron”käristys:

Ainekset:

Peruna (37 %), vesi, porkkana, suomalainen sianliha (5%), suomalainen poronliha (5%), palsternakka, kasviöljyt (rypsi, auringonkukka). Sisältää kasviksia 60%. Raaka-aineet eivät sisällä gluteenia.

Perunaa ja vettä, sekä siankäristystä. Eipä ole ainakaan liikaa kaloreita. Helpompi on keittää yksi peruna vaikka mikrossa ja kaataa öljyt päälle.

Miten se sua puristaa, miten muut ruokkii vauvansa? Eikö leikkipuistossa osata tarpeeksi antaa arvoa omalle erinomaisuudelle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi