Leuka ja korvat kipeät etenkin aamuisin
Mulla on parin kuukauden ajan leukaperät olleet kipeät ja väsyneet aamuisin ja korviin usein särkee. Kipua kyllä jatkuu pitkin päivää, on sellainen tylsä olo. Nyt uutena oireena tuntuu, että kurkunpää olisi kipeä. Ei ole flunssaa kuitenkaan ja kaulan lihakset ovat arat. Niska minulla on pitkään ollut jumissa. Näin eilen uutisen bruksismista ja jäin pohtimaan voisiko se olla kyseessä. Olen viimeksi ollut hammaslääkärissä pari vuotta sitten ja silloinsuositeltiin seuraavaa tarkastusta 3 vuoden päästä (ei reikiä eikä hammaskiveä). Liikun paljon sekä työni puolesta että vapaa-ajalla, joten on vähän neuvoton olo, miten voisin hoitaa näitä kipuja.
Kommentit (7)
Mahdollisesti juu narskuttelet / jauhat hampaitasi öisin, kuulostaisi oireet sopivan.
Kiitos kommenteista! Pitää ruveta tekemään tuota jumppaa. Onkohan purentakiskosta apua tähän kipuun? Tuntuu, että leuka ja korvat ovat jotenkin rasittuneita ja niitä jomottaa/vihloo aika lailla. Kaula on kanssa tosi arka, vähän kuristava tunne. /kysyjä
Täällähän nämä taas kerran tiedetään 🙄
Mulla on samantyyppistä vaivaa ja kävin työfyssarilla viikko sitten. Totesi tutkimatta, että pitää tehdä yhtä niskaa voimistavaa liikettä useasti päivittäin. Mulla kivut on kaulassa lisääntyneet, mutta kuuluu kuulemma asiaan ennenkuin niska on tarpeeksi vahva. Tunnistan tuon kuristavan olon. Samoin leukaperiin ja korviin vihloo, olen saamassa pian kiskot. Mulle sanottiin, että ne suojaa hampaita, mutta fyssari totesi, ettei välttämättä auta kipuihin :/
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista! Pitää ruveta tekemään tuota jumppaa. Onkohan purentakiskosta apua tähän kipuun? Tuntuu, että leuka ja korvat ovat jotenkin rasittuneita ja niitä jomottaa/vihloo aika lailla. Kaula on kanssa tosi arka, vähän kuristava tunne. /kysyjä
Varaa hammaslääkäriin aika, saat arvion tilanteesta. Kisko on hintava, mutta kannattaa hankkia, sillä se säästää hampaita kulumiselta. Auttaa osaltaan kipuun. Kannattaa myös huomioida, kiristeletkö leukaperiä päivän aikana. Jos kipuilu jatkuu, OMT-fysioterapeutti osaa avata jumit ja neuvoa kotihoito-ohjeita.
Huomasin tämän ketjun. Tietääkö joku, voiko hampaiden yhteenpureminen aiheuttaa kovaa korvakipua? Minulla on leuka arka aamuisin, johtuen varmaan purennasta. Pitkin päivää korvia vihloo ja jomottelee.
Todnäk narskuttelet. Googlaa ensiavuksi leukajumppaa bruksaajille ja varaa aika hammaslääkärille.