asuntolainan lyhennysvapaa
Hävettää oma tilanteeni.Olen sinkkunainen ja minulla on asuntolainaa jäljellä n. 35.000€. Jäin työttömäksi toukokuussa, olen pystynyt hoitamaan lainani sekä kaikki laskuni tähän asti. Teen keikkatöitä pienellä palkalla, kehtaanko pyytää pankista lyhennysvapaata asuntolainastani 3-6 kk? Jotenkin hävettää tämä tilanne, mutta haluaisin pitää asuntoni, koska se on minulle todellinen henkireikä. Koskaan aiemmin en ole joutunut tälläiseen tilanteeseen. Anteeksi sekava sepustus!
Kommentit (14)
No et sitä ainakaan pyytämättä saa. Tarvitsetko sitä todella vai pystytkö tinkimään muusta kulutuksesta?
Uskoisin, että on mahdollista. Minua itseänikin kiinnostaisi tietää, kuinka tuo lyhennysvapaa käytännössä toimii. Sinulla on enää niin vähän lainaakin, että uskoisin onnistuvan :)
Tietenkin kehtaat, sitävartenhan tuollaiset mahdollisuudet on olemassa, että niitä voi tiukan paikan tullen käyttää. Paljonko maksat lainaa kuukaudessa?
On todellakin mahdollista saada lyhennysvapaata muuttuneen elämäntilanteen vuoksi. Me saatu kolmesti. Kaksi kertaa kun olen jäänyt hoitamaan lapsia vuodeksi kotiin hoitovapaalle ja kerran juuri yllättävän työttömyystilanteen takia. Meillä hakemus tehtiin ihan nettipankissa ja vastaus tuli myös sinne. Et kuule tänä taloudellisena aikana ole todellakaan ainut, joka sitä hakee.
Maksan lainan lyhennystä 350 €, sekä yhtiövastiketta 160 €. Summa ei ole suuri, mutta tämän hetkisessä tilanteessani sekin on liikaa. Pihistän kaikesta , mistä ikinä vain voin, haen vakituista työtä koko ajan, mutta keikkatöillä on pärjättävä niin kauan kunnes (toivon mukaan), saan pysyvämpää. Asuntoni (yksiö), on ainut paras asia elämässäni, en haluaisi menettää sitä.
Itse otin lyhennysvapaata puoli vuotta, että sain tehtyä remontin. Ei hävettänyt yhtään.
Kehtaa toki, mutta meitä yritti pankki vedättää, olisi pitänyt neuvotella ehdot uusiksi eli olisivat nostaneet korkoa. Ei otettu sitten, olisi tullut liian kalliiksi. Muutenkinhan pankit vaan hyötyy lyhennysvapaasta.
Mekin on suunniteltu sitä siksi aikaa kun jään kotiin hoitaan lasta äitiysloman jälkeen. Ajattelin että otettais vuosi. Muistaakseni sitä oli mahdollisuus saada tietty määrä laina-aikana. Olisko ollut 2 vuotta.. Jos en sitten muista ihan väärin. Meillä on osuuspankista laina. Siellä on kyllä ollut aina tosi hyvä palvelu.
Jos tulisi ovat pudonneet voit saada soviteltua työttömyyspäivärahaa, jos olet ollut työttömyyskassan jäsen. Selvitä asia.
Miksi et kehtaisi? Kun jouduin lomautetuksi sovin heti 2 vuoden lyhennysvapaan... Olin 3kk päästä jo uudessa työpaikassa.
Jos asiat menee todella päin metsiä, niin vältät jopa luottohäiriömerkinnän sillä että informoit velkojaa siitä että maksukyvyttömyytesi johtuu työttömyydestä, joka ei ole omaa syytäsi.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:48"]
Kehtaa toki, mutta meitä yritti pankki vedättää, olisi pitänyt neuvotella ehdot uusiksi eli olisivat nostaneet korkoa. Ei otettu sitten, olisi tullut liian kalliiksi. Muutenkinhan pankit vaan hyötyy lyhennysvapaasta.
[/quote]
Joo, se on vähän hassu tilanne että jos on huonot vakuudet niin pankki joustaa (ei ole varaa kiristää), mutta jos on periaatteessa velalliselle edullinen tilanne, niin pankki yrittää kiristää parempia ehtoja itselleen.
t. Pankinvaihto edessä
Mulla lainaan neuvoteltiin valmiiksi tällainen lyhennysvapaakatto, joka on siis tietty määrä, minkä verran voi jättää lainaa lyhentämättä, jos tarvetta ilmenee. Mutta varmasti pankki joustaa tällaisina aikoina ja sulla lainaa enää vähän jäljellä. Hullujahan ne olisivat, jos eivät suostuisi. Kuka asuntoja nyt ostaisikaan?
Tottakai kehtaat.