Pikaruokapaikkojen työntekijät: onko muualla samanlaista sortoa kuin Hesellä?
Joku väitti eilen että tämä uusin Hesen kohu on vain jonkun ulkomaisen pikaruokajätin maalittamiskampanja. Olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja työntekijöiltä, poljetaanko muuallakin pienipalkkaisen työläisen oikeuksia..
Kommentit (5)
Vasta työelämään tulleita nuoria on helppo nöyryyttää, vmäiset ravintolapäälliköt tietää konstit.
Mäkkärissä ei yövuorossa voi pitää taukoja. On kyllä rankkaa. Pitäisi olla pakko saada pitää tauko.
Vierailija kirjoitti:
Kotipitsassa ainakin. Sillon kun itse olin, sai harjoittelijalle maksaa 6,80€/tunti. Omistajat tekivät sunnuntaivuorot, ettei tarvitse maksaa tuplapalkkaa. Taukoja oli jos oli aikaa pitää (joka päivä ei ollut). Jos teit vääränlaisen pitsan, se vähennettiin sun palkasta (eli tuntipalkkaa jäi 0€). Pizzojen sisällyslista annettiin kotiin ja käskettiin opetella omalla ajalla. Ja sitten kun harjotteluaika oli ohi, keksittiin tekosyy potkuille ja seuraava nuori tilalle.
Nuo ravintola- ja kaupan-alan ”mokat vähennetään työntekijän palkasta”-käytännöt ovat kyllä aivan totaallisen perseestä. Ei missään normaalissa työpaikassa noin toimita, vaan satunnaisten inhimillisten virheiden ymmärretään kuuluvan asiaan. Yrittäkääpä vähentää joltain konsultilta kuukausipalkkaa ”kun teit nyt kuitenkin virhearvion tuon yhden asiakkaan kanssa” tms.
Hese voisi ensimmäisenä miettiä ravintolaketjunsa uusiksi, mitä järkeä on pitää vierekkäisissä kortteleissa ravintelia? Työntekijäpula helpottaisi kummasti, jos huonoimmin pärjäävät yksiköt suljettaisiin.
Kotipitsassa ainakin. Sillon kun itse olin, sai harjoittelijalle maksaa 6,80€/tunti. Omistajat tekivät sunnuntaivuorot, ettei tarvitse maksaa tuplapalkkaa. Taukoja oli jos oli aikaa pitää (joka päivä ei ollut). Jos teit vääränlaisen pitsan, se vähennettiin sun palkasta (eli tuntipalkkaa jäi 0€). Pizzojen sisällyslista annettiin kotiin ja käskettiin opetella omalla ajalla. Ja sitten kun harjotteluaika oli ohi, keksittiin tekosyy potkuille ja seuraava nuori tilalle.