Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko vain nuori ja kokematon vai onko tässä työpaikassa oikeasti jotain mätää?

Vierailija
31.08.2021 |

Olen ollut 1.5 kk isohkossa firmassa töissä. Esimies ei ole ikinä paikalla siellä missä työt tehdään vaan hoitaa asiat toimistolta käsin.

7 ihmisen työporukka, kaikki puhuvat toisistaan selän takana p*skaa, kolme ihmistä ei tule toimeen olleenkaan joten työt pitää aina jakaa niin etteivät he joudu tekemään yhdessä.

Työt on jaettu erittäin epätasaisesti, toinen pyörittelee peukaloita kun toinen hukkuu töihin (eri työajat, eri puolilla kohdetta sekä ei mitään kommunikaatiota, joten vaikea auttaa kun ei tiedä että toisella loppuu päivästä tunnit mutta töitä on vielä pariksi tunniksi)

Esimies ei ota vastuuta töiden jakamisesta/perehdytyksestä, toteaa vain aina että sopikaa keskenään. Ikinä ei ole mitään pikapalavereita että sujuuko hommat jne.

Olenko siis vain nuori ja kokematon kun haluan ajatella että töissä tulisi olla kivaa ja mukava ilmapiiri? Vai tätäkö työelämä on? Selän takana haukkumista ja juoruamista? Ja sitä että esimies ei oikeasti hoida työtään?

Itsellä onneksi koeaikaa jäljellä ja vakavassa harkinnassa on työsopimuksen purkaminen. Tämä ei todellakaan ole unelmien työpaikka, että jaksaisin viedä asiaa eteenpäin isommalle taholle tai ehdottaisin esimiehelle ideoita parempaan ryhmähenkeen

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 20 vuoden työkokemuksella sanon, että sitä se työelämä hyvin monessa työpaikkaa on. Mutta ei ole kaikissa työpaikoissa. Pidä tuo työpaikka, sillä uuden saaminen on helpompaa noin kuin työttömänä. Ala etsiä samalla uutta työpaikkaa.

Vierailija
2/19 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia ovat paperilla tai excelillä jaetut työt. Vaikka töitä olisi täysin eri määrä, viis siitä. Jos joku sitten tekee yleensä 10 tuntia viikossa vaativat työt ja toisella on töitä 35 tuntia viikossa, muka molemmat ovat onnistuneet. Sitten pärstäkertoimella 10 tunnin spesiaalitöihin päässyt voi päästä etenemään. Ansaitseehan hän sen.

Mitä isommat tiimit ja etäisempi pomo, sitä enemmän resursseja voi olla jaettu isolla kauhalla. Jatkona jos 10 tuntia viikossa työskennelleelle laitetaan lisätehtäviä esim. 10 tuntia ja työaika viikossa on oikeasti 37,5 tuntia, jos henkilö valittaa, hän voi saada lisäapua työhönsä. Jos taas 35 tuntia viikossa koko ajan työskentelevä valittaa, hän voi joutua tehostettuun tarkkailuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan minun työpaikaltani🤔

Vierailija
4/19 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan minun työpaikaltani🤔

Kuulostaa ihan miltä tahansa työpaikalta.

Itse asiassa tilanne on ihan hyvä kun niillä on asioista edes jotenkin vastaava esimies eivätkä kaikki ole vielä yt-neuvottelujen jäljiltä niin ylikuormitettuja että yhtään hommaa ei saada enää tehtyä valmiiksi aikataulussa - tai koskaan.

Eli tervetuloa työelämään.

Vierailija
5/19 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työpaikoissa voi olla suuriakin eroja, juurikin siinä yrityskulttuurissa mikä sinne on vuosien aikana muodostunut. Olin töissä kansainvälisessä firmassa, jossa vallitsi pelolla johtaminen ja epämääräinen häsäys. Nyt olen paikassa jossa taas on hyvinkin luottavainen ilmapiiri ja voi myöntää ettei osaa kaikkea. saa joskus jopa positiivista palautettakin. 

Vierailija
6/19 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt vaan itse pura työsuhdetta ennen kuin olet löytänyt uuden työn. Koeaika tarkoittaa, että yritys pääsee sinusta nopeasti eroon halutessaan (jos osoittautuisit vikarekrytoinniksi), sinä pääset kyllä lähtemään helposti sen jälkeenkin!

Vierailija
7/19 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se mätä kulttuuri on voinut muodostua jo hyvin pitkällä ajalla. Ja kantapeikot pitävät sitä yllä sitten maailman tappiin asti.

Kannattaa hakeutua parempiin työpaikkoihin hyvän sään aikana. Kyllä hyvän ilmapiirinkin omaavia työpaikkoja on.

Vierailija
8/19 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen työelämän ulkopuolella<3

t. Onnellinen työtön

Vierailija
9/19 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt vaan itse pura työsuhdetta ennen kuin olet löytänyt uuden työn. Koeaika tarkoittaa, että yritys pääsee sinusta nopeasti eroon halutessaan (jos osoittautuisit vikarekrytoinniksi), sinä pääset kyllä lähtemään helposti sen jälkeenkin!

Älä neuvo väärin. Ap pääsee ns helposti lähtemään mutta saa karenssin, jos lähtee vasta koeajan jälkeen.

Jos olet ap herkempää tyyppiä niin lähde. Jos taas jaksat paskaa niin jää.

Vierailija
10/19 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mätää ja on ihan käsittämättömän tavallista. Ihan uskomattoman monessa työpaikassa on tuota epätasaista työnjakoa ja se johtuu osaamattomasta esimiestyöstä ja johtajista. Alaisten työnkuva tulee tuntea ja muuttaa sitä tarpeen mukaan, toki työntekijöiden kanssa keskustellen ja heitä kuunnelleen. Esimerkiksi yhdellä henkilöllä voi olla 200 lupa-hakemusta ja toisella 20. Pätevälle vielä kasataan lisää töitä tekosyyllä että sinä osaat. Yksikössä A on pätevä työntekijä joka on palkattu suunnittelematta työnkuvaa kunnolla ja töitä on vain 20 tunniksi ja nekin jotain neppailua. Yksikössä B hukutaan töihin joita em. työntekijä voisi tehdä mutta ei voi siirtyä tekemään tuonne toiselle osastolle koska byrokratia.

Paskanpuhuminenkin vähenisi kun kaikilla olisi sopivasti mielekkäästi jaettuja töitä ja joutuisi (pätevän esimiehen alaisuudessa) kommunikoimaan asiallisesti.

Kyllä tällaiset nuori ja kokematonkin huomaa. Ja mitä useammassa työpaikassa on ollut pätkätyöläisenä, sitä herkemmin nämä omituisuudet pistää merkille. Jos on pitkään samassa paikassa on vaarassa sokeutua.

Katselet nyt uutta työtä tai yksikköä pikkuhiljaa ja haet uusia töitä.

Vierailija
11/19 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä neuvo väärin. Ap pääsee ns helposti lähtemään mutta saa karenssin, jos lähtee vasta koeajan jälkeen..

Mitä ihmettä sekoilet?

Jos ap saa uuden duunin ei ole mitään karenssia ennen eikä jälkeen koeajan. Koeajan jälkeen on toki irtisanomisaika joka pitää vielä olla töissä mutta siitä saa normaalia palkkaa.

Jos irtisanoudut itse työttömäksi ilman hyväksyttävää syytä, karenssi pamahtaa koeaikanakin (vinkki: työkkärille kelpaavaa hyväksyttävää syytä ei ole olemassakaan)

Paremman duunin löytäminen ei muuten ole hyväksytty syy koeaikana irtisanoutumiseen mutta kukaan ei tuota syyksi ilmoitakaan vaan sen vakiofraasin "työ ei vastannut sitä mitä sen kuvauksen perusteella piti olla". Tämän jälkeen voit toki "löytää" uuden duunin jossa aloitat heti seuraavana aamuna

Vierailija
12/19 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä neuvo väärin. Ap pääsee ns helposti lähtemään mutta saa karenssin, jos lähtee vasta koeajan jälkeen..

Mitä ihmettä sekoilet?

Jos ap saa uuden duunin ei ole mitään karenssia ennen eikä jälkeen koeajan. Koeajan jälkeen on toki irtisanomisaika joka pitää vielä olla töissä mutta siitä saa normaalia palkkaa.

Jos irtisanoudut itse työttömäksi ilman hyväksyttävää syytä, karenssi pamahtaa koeaikanakin (vinkki: työkkärille kelpaavaa hyväksyttävää syytä ei ole olemassakaan)

Paremman duunin löytäminen ei muuten ole hyväksytty syy koeaikana irtisanoutumiseen mutta kukaan ei tuota syyksi ilmoitakaan vaan sen vakiofraasin "työ ei vastannut sitä mitä sen kuvauksen perusteella piti olla". Tämän jälkeen voit toki "löytää" uuden duunin jossa aloitat heti seuraavana aamuna

Ei pidä aina paikkaansa. Itse lopetin työt koeaikana omasta tahdosta eikä tullut karenssia. Vastasin te-palveluiden selvityspyyntöön ja kuukauden jälkeen tuli tieto, että ei tule karenssia. 

Vierailija
13/19 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi nyt uutta työtä kaiken aikaa. Toivottavasti onnistut siinä pian. Jos työsi on määräaikainen, vaadi siihen irtisanomispykälä. Muuten sinulla on koeajan jälkeen lusittavana määräaikaisuus, mutta sekamuotoisessa tai toistaiseksi voimassa olevassa oli 2 viikkoa irtisanomisaikaa.

Ei todellakaan ole tavallinen paikka, sillä en ole ollut koko pitkän ja värikkään työurani aikana kuin yhdessä tuollaisessa paikassa. Missään tapauksessa ei esimies saisi noin hankalassa työympäristössä sanoa "sopikaa keskenänne". Esimiehen munattomuus on suurin ongelmien aiheuttaja.

Töitten epätasainen jakautuminen on tavallinen ongelma, sillä se voi olla myös subjektiivinen kokemus. Joku hoitelee hommia reippaasti takertumatta epäolennaisiin, mutta joku toinen kokee suureksi ongelmaksi jotain sellaisia sivuseikkoja, joita toinen ei edes huomaa.

Vierailija
14/19 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä aina paikkaansa. Itse lopetin työt koeaikana omasta tahdosta eikä tullut karenssia. Vastasin te-palveluiden selvityspyyntöön ja kuukauden jälkeen tuli tieto, että ei tule karenssia. 

Tiedän että tuo on teoriassa mahdollista mutta enpä ole koskaan kuullut kenekään onnistuneen siinä.

Minkä ihmeen perustelun oikein keksit kun se kelpasi työkkärille?

Useammallakin lukijalla voisi olla käyttöä sille...

Vierailija
15/19 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että tuo on teoriassa mahdollista mutta enpä ole koskaan kuullut kenekään onnistuneen siinä.

Tein siis töitä semmoisessa ns. "call centerissä" isossa toimistotilassa puhelimen välityksellä. Erään yhtiön aspa hommaa. En tykännyt siitä ja työilmapiiri oli surkea. Kirjoitin vain, että työtehtävät eivät sovi minulle ja työilmapiirissä olisi parantamisen varaa. 

Vierailija
16/19 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein siis töitä semmoisessa ns. "call centerissä" isossa toimistotilassa puhelimen välityksellä. Erään yhtiön aspa hommaa. En tykännyt siitä ja työilmapiiri oli surkea. Kirjoitin vain, että työtehtävät eivät sovi minulle ja työilmapiirissä olisi parantamisen varaa. 

Johonkin tuohon tyyliin kirjoitin, en nyt muista miten hienosti muotoilin sen sinne te-palveluille. Olin itsekin yllättynyt, että ei tullut karenssia totta puhuen.

Vierailija
17/19 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikkeus tuo ei karenssia, yleensä tulee ja se 3 kuukautta tarkoittaa että 3 kk jälkeen otetaan käsittelyyn, sitten 4kk kohdalla se korvaus alkaa ja kuukauden kuluttua maksetaan jolloin on kulunut 5kk ja siihen vielä se ööh onko se nyt 5, 7 vai 10 arkipäivää se "perus-normi-omavastuuaika"

Vierailija
18/19 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normia. Meilläkin selän takana puhutaan p#skaa ja yksi ei voi tehdä mm. minun kanssani töitä, koska en juttele hänelle tarpeeksi omasta elämästäni. Se on niin kauhean epäreilua, koska hän avautuu muille ties mistä. Toisen henkilön kanssa ei suostunut työskentelemään koska oli mielestään "ruma".

Vierailija
19/19 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimieheltä on todella väärin, jos kehottaa työntekijöiden keskenään sopimaan työjärjestelyistä. Se vaan ei toimi. Kauniisti ajateltuna voisi ottaa asian niin, että hän luottaa alaistensa kykyyn hoitaa asia. Todellisuudessa kutenkin pomo haluaa päästä eroon kiusallisesta tilanteesta eli ei ota vastuuta hänelle kuuluvasta tehtävästä. Mitä varten niitä pomoja sitten on.

Tämä on niiiiin nähty. Väliportaan pomot on kaikkein ikävimpiä työkavereita, tosin usein puun ja kuoren välissä johdon ja työntekijöiden välissä.

Pitkän työurani aikana mulla on ollut kaksi tosi hyvää lähiesimiestä ja ne työpaikat on olleet kaikkein parhaita.